Lange afstanden

Spanje, Burgos

Buenos Tarde Amigo, s
Eindelijk tijd om jullie weer op de hoogte te brengen hoe het met me gaat. Zelf moet ik even terug naar zaterdagavond dat ik gezellig bij de nonnen was. Na een nacht dat ik heerlijk geslapen had met een kruis boven mij bed, ben ik zondagochtend om 8 uur gaan lopen.
Het was natuurlijk een optocht aan pelgrim wat vertrok richting Belarado.
Ik verlaat Santo Domingo via de door Santo zelf gebouwde brug over de rivier de Oja. De eerste km zijn naar Graňon. Daar een bakkie en ontmoet pelgrims die ik al eerder gezien en gesproken heb. Dan verder. Bij Graňon heb ik provincie Rioja verlaten en loop nu in de provincie Burgos. Om me heen is veel veranderd. Geen wijngaarden meer maar uitgestrekte vlakte van gemaaide korenvelden. Er staat een stevig windje. Onderweg begroet ik pelgrims die ik al eerde gesproken of gezien heb . Ik heb in mijn vorige verslag al geschreven ieder loopt voor zich. Na het maken van de km is het gezellig met elkaar drinken en babbelen. Om 1 uur was ik in Belarado. Ik herken het restaurant van 2012. Uitgebreid daar heerlijk zitten eten. Menu del dia. Pelgrimsmenu heb Ik nog niet zien staan. Heel veel pelgrims stoppen hier. Ongeveer 24 km. Mooie afstand. Kan je de hele middag rusten en ontspannen. Maar ik wil meer. Ik besluit om verder te gaan. Ik zie wel waar ik stop. Misschien wel Villafranca Montes de Oké.
Het lopen gaat lekker en kom bij Tosantos. Daar herinnering ik ook hoe wij daar in 2012 aankwamen. Dat er zo liefvoor Mike en mij gezorgd werd. De hospitalero had toen met ons te doen..Alleen moesten we daar op een matje slapen. Ik.heb heel die albergue niet meer gezien. Er zijn ook veel kleine albergue gesloten ivm Covid. Dan zet ik de pas er maar weer in richting Villafranca Ik ontmoet een leuke Fransman. Woont in de omgeving van Lion. Heel leuk mee kunnen praten en de km schieten zo ook op. Hij gaat mij na van loop van tijd iets te hard en zeg tegen hem ga maar ik zie je straks wel weer.
à tout à l'heure.!
Met de middag zie je geen pelgrims meer. Loop je eigenlijk alleen. Net zo als van Barcelona naar Logroño dat ik echt nooit iemand zag. Ben er aan gewend en vind het ook best wel lekker. Kan ik lekker nadenken over alles wat me bezig houdt.
Onderweg besluit ik dat Villafranca mijn overnachting plaats wordt in een hostal. Hostal waar ik om 17.00 uur aan bel is niet thuis. Wel zeg een pelgrim dat ze weg is. Ik loop door en zit een Albergue. Dan maar naar de Albergue. Ik zie het wel. Prachtig echt heel mooi. Ik werd er zo leuk ontvangen. De hospitalero vindt het heel bijzonder dat ik van Santo Domingo kom lopen.Hij laat het blijken door Alida you are strong💪💪💪!! Ik lach erom en zegt dat ik het ook maar heb gehad van onze lieve heer!
Ik krijg een 8 persoons kamer waar we met zijn vieren zullen slapen. 2 Portugezen en1 Spanjaard. Douchen en ontspannen. Om 19.00 uur ga ik eten in het restaurant wat er ook bij is. Ik hoor Nederlands praten. Na mijn maaltijd ben ik naar die tafel gegaan waar 5 vrouwen gezellig de dag aan het vieren waren. Deze 5 vrouwen komen uit verschillende steden of dorpen uit Nederland. . Hebben via een internetsite contact gekregen en lopen nu voor de eerste keer een camino. Ze zijn nu 14 dagen onderweg. Ze vinden het allemaal erg spannend.
Toen lekker mijn bed in. Had toch 36 km gelopen. Ik viel als een blok.in slaap tot dat ik ineens uit mijn bed viel. Het matras was een beetje van het spiraal geschoven en ik draai me om en ineens lig ik op de grond. Lachen! Maar ik zit in een slaapzak en voel me net een zeemeermin. Kan geen kant op. Nog nooit gebeurd. Gelukkig lig ik niet op.een bovenbed. Want dan kan je lelijk vallen.
Vanmorgen om half 8 in het café ontmoet ik weer de Nederlandse vrouwen. Ze lopen ook allemaal apart. Soms wel met zijn tweeën. Anja uit Roosendaal loop bij mij in de buurt. Eerst krijgen we een pittige klim naar San Juan de Ortega. Daarna loop Anja en ik samen.op. Anja heeft ook in de zorg gewerkt Heeft tinnitus en kan moeilijk in grote groepen mensen zijn. Door deze ziekte loopt ze graag alleen. Ze vindt het zo geweldig hoe ik het doet. Zij hebben alles gereserveerd voor de komende nachten en ik zeg, dat ik het wel ziet waar ik slaap. Dat kan op de Camino Frances.
Ik elk dorp kan je wel slapen. Ik ben natuurlijk alleen..Dat scheelt natuurlijk ook. Maar rond 12 uur ben in Altapuersa en besluit op gemak naar Burgos te lopen. Het is goed weer. Eerst krijg ik.een zeer vervelende klim met stenen.die ik me ook weer herriner van 2012. Ik zie echt niemand, geen pelgrims. Wel weet ik dat de Fransman uit Lion ook naar Burgos loopt. Verschillende dorpjes passeer ik en kom om 16.00uur aan bij de industrieterreinen van Burgos. Op Google Maps nog 7 km naar de kathedraal. Ik doe het en neem geen taxi. Het lopen gaat goed. Prima weer. 22 graden. Geen wind. 17.15 ben ik bij Albergue in Burgos. Compleet. Vol! Een Nederlandse vrouw zegt tegen mij dat ze misschien nog 1bed hebben. Ik bedank ervoor en ga eerst een heerlijk biertje drinken na 41 km. Kom ik die Fransman tegen en geeft mij het adres van de hostel.waar hij zit. Maar eerst het biertje. Jan gebeld dat ik in Burgos zit en dat het goed met mij gaat. Hij schrikt zich ook een hoedje dat ik zoveel km maakt. 18.30uur naar de hostal. Kan kiezen voor op zaal voor 12 euro of individueel voor 40 euro. Nou lekker individueel. Wat een zaligheid is toch. Eerst alle apparaten opladen en dan douchen. Berichten lezen enz. 20.00 uur ga ik kijken waar ik een hapje kan eten. Loop langs een winkeltje met lekker dingen Ik besluit wat te kopen met een fles wijn. Heb geen kurkentrekker bij me maar dat wordt voormij gedaan als ik er naar vraagt. Heerlijk avondje op mijn kamer. Verslag schrijven. Morgen ga ik eerst uitslapen. De kathedraal bekijken.en dan ga ik lopen. Ik zie wel.wasr ik morgen ben. Een ding weet ik zeker. Ik ben dichterbij mijn eindpunt als Barcelona waar ik 4 weken geleden begon. Genieten doe ik elke dag. Genieten van alles om me heen. Elke dag heb ik zin om verder te gaan. Langzaam zie je het landschap veranderen. De mensen veranderen. De prijs voor een biertje veranderen en gaat zo maar door. Ik geniet ook op de Camino Francés. Heerlijk, laat het allemaal maar gebeuren.
Ik durf het eigenlijk niet te schrijven maar ik schenk net het laatste uit de fles in mijn kroes. Zal best lekker slapen straks. Lieve allemaal het gaat super goed met mij. Morgen een relax dagje.met weinig km Daarna zie ik wel weer. Dikke kus van mij. Lida

Fijn te horen dat je zo geniet Lida! Ga zo door 👍🏻

Astrid 2021-09-28 06:32:06

Hoi Lida, wat heb veel gelopen zeg! Onvoorstelbaar! Je top! Nu weer even herstellen! Tot morgen!

Hans en Ine 2021-09-28 08:02:19

Hoi Lied... jij bent echt een camino beest hé.. Vanaf vandaag weet ik ongeveer waar je loopt.. in 2012 ben ik je op deze etappe van vandaag tegen gekomen met Mart en Mike.... De combinatie van rustige route vanaf Barcelona en de francé lijkt me wel fijn... Geniet vandaag in Burgos... Dikke kus 😘

Corrie L 2021-09-28 08:07:25

Fijn Lida dat het zo goed gaat 😘 en weer mooie foto’s

Maartje 2021-09-28 08:21:19

Lieve Lida, Wat ben je toch een ontzettende sterke vrouw. Ongeloofijk zoveel kilometers per dag kunnrn lopen. Ik ben trots op je hoor. Goed dat je je lichaam vandaag even rust geeft . Dat is ook belangrijk. Dat je uit je bed bent gevallen ,gelukkig goed afgelopen. Weer een mooi reiverslag. Vandaag onze laatste dag in Frankrijk. Goster een mooie tocht door de wijngaarde. Erg druk os het met mensen die de druiven plukken. Ze lopen met grote kisten op hun rug om de druiven te knippen. Het is toch nog veel handwerk hoor dat plukken. Op de wijngaard waar Erik werkt gaat het met een machine . Het is zo leuk om dit te zien. En natuurlijke heerlijke wijnen geproefd. Wij gaan ze weer missen ,maar hij is gelukkig in Frankrijk en dat is het belangrijkste. Lieve Lida ,ik hoop gauw weer een mooi verslag van je te lezen. Dikke knuffel ,Yvonne

Yvonne 2021-09-28 09:20:15

Jeetje Lida. Wat een afstand heb je gelopen. Fijn om te lezen dat je er zoveel plezier in hebt. Fijne dag vandaag. Gr Rita😘

Rita vd Ende 2021-09-28 09:44:24

Lida wat ontzettend leuk om te lezen. Jij bent een geweldige loper maar jij zou zo een boek kunnen schrijven…verborgen talent🥰