Van Zafra naar Torremegia

Spanje, Torremejía

Lieve allemaal, Gisteren ochtend vertrok ik om half 8 uit Zafra. Ik zou weer het eerste stuk met Frea lopen, op 6 km was een dorpje waar we eerst samen koffie zouden drinken. Ik had s.morgens van een Duitser 2 gekookte eitjes gehad. Schattig hè? Een voor het ontbijt en de andere met de pick-nick. Mijn dag kon niet meer stuk. Al moet ik wel zeggen dat ik Frans zijn eitjes met de wintersport lekkerder vind. Maar ja een gegeven paard ..........
In Zafra zouden we eerst nog een stempel in ons credencial laten zetten door de nonnen van Convento de Sta. Maria del Valle. Moesten we eerst opzoeken. We kwamen bij een prachtig mooi kapel..De nonnen waren in gebed. Toch kwam er non naar ons toe voor een stempel. Nu richting
Los Bantos de Maimona. Bij het binnen stappen in het dorpje begon het Carrillon te spelen in de klokkentoren Dat klonk zo mooi en allemaal sinasappelbomen op het kerkplein dat was een plaatje. Koffie gedronken en daarna gingen we in ons eigen tempo naar Villafranca de los Barros. Groot stadje. Ik had daar een 2 persoons bbed samen met Frea. Kosten 15 euro incl ontbijt. S,avonds in de stad gegeten. Alleen geen pelgrims menu want dat kan pas om half 9 en soms nog om 9 uur. Dan liggen de pelgrims al op bed. Vandaag vroeg opgestaan want het zou vandaag 26 gr worden. De route zou een lange weg zijn van 27 km. Geen enkele winkel of iets zou er niet zijn. 7 uur liepen we de stad uit.
IK zou weer op me zelf gaan lopen. Frea loopt wat langzamer en dat is niet prettig als je zoveel km te gaan heb. Ik liep over een glooiend weg met roodbruine akkers en wijngaarden De streek heet de Tierra de Barros die haar naam dankt aan de rode klei waarvan men vroeger veel potten bakten. Er kwam geen eind aan. Korte broek heb ik niet aan want je verbrand heel snel. Grote camino hoed op en je blik op oneindigen. Schaduwplekken zijn er niet. Muziekje luisteren. Oortjes hoeft niet want je loopt toch alleen. Ik neem op tijd pauze en drinkt water. Dat is echt belangrijk. 27 km is echt lang. Je schaduw is waar je mee samen loopt.
Ik heb nog geen blaren of vervelende pijntjes. Om half 2 arriveerde ik in een zeer ongezellige herberg. Veel bedden op een zaal. Het beste plekje uitgezocht en een bed voor Frea gereserveerd. Frea was er om 3 uur. Eerst lekker douchen en van lieverlee kwamen al de pelgrims die ik de afgelopen dagen om ons heen hebben binnen lopen. Meeste zijn overhit Het. Het is ook wel een grote overgang het weer. Maar ja beter zo dan die regen en de kou. In de herberg is het nog niet warm. Dat komt door de dikke muren en kleine raampjes. Er is in dit dorpje maar een café restaurant. Dus dat wordt vanavond een grote familie aan de tafel. Het leven als pelgrim is toch fantastisch. Heerlijk de hele dag buiten tussen de vogels en mooie bloemen lopen. Af en toe een pijntje op schouder van je rugzak maar dat is gauw vergeten. Morgen lopen we naar Mérida Dat is een grote stad. Vanuit deze stad kan je makkelijk met de bus naar Lissabon en Cordoba. Er is een pelgrim die gaat even een dagje naar Lissabon. Daar woont hij. Nederlander die daar ook een herberg heeft voor Pelgrim. Dat is de camino Portugees Deze heb ik met Corrie van Porto gelopen. Ik moet ook vertellen dat op de camino via de la plata waar ik nu op loop echte pelgrims lopen. Gemiddelde leeftïjd is ongeveer 65 jaar. De oudste is een Italiaan is 78 jaar. Aldo is zijn naam. Hij is steeds in xe zelfde herberg waar ik ook slaap. Als we elkaar weer zien na een dag op lopen geven we elkaar een schouderklopje. Dus hier geen toeristen. Wat je op de Camino France wel ziet.
Nu ik ga nog wat mooie foto bijvoegen. Allemaal een dikke zoen. Buen Camino.

Lida, wat leuk om je via jouw verslagen te kunnen volgen! Morgen ook weer veel plezier! Groeten van Els en Rob

Els 2018-04-18 17:34:15

Ik loop inderdaad met je mee zo en voel de belevenis ! Heeeeerlijk ! Geniet ervan Fijn dat t wat beter weer is Hier ook lekker toeven . Kus 😘

Anita 2018-04-18 17:43:27

Wat een avontuur, Lida! Morgen ga ik met je zus Ine op stap😀🚲 Succes!

Marianne van Holst 2018-04-18 17:48:36

Buen Camino liet !

Koen en Marlous 2018-04-18 17:50:10

Hoi Lida, wat moet jij toch een top conditie hebben zeg, om in die hitte zo ‘n eind te kunnen lopen. Petje af. Slaap straks lekker, en morgen weer fris en fruitig verder wandelen. Lieve groetjes van Louis en Marian.

Marian 2018-04-18 18:19:19

Fijn voor je dat de zon schijnt. Hier is het ook mooi weer,lekker genieten. dikke knuffel

Ine 2018-04-18 18:28:45

Neem vanavond een rosé op jou 🍷

Maartje 2018-04-18 18:30:22

Lieve Lida wat een mooi verhaal weer. Gelukkig dat de zon is gaan schijnen. Je kan zo leuk schrihven ,ik loop gewoon eigenlijk met je mee. Leuk dat je Freja hebt ontmoet dat is wel gezellig. Fijn dat je nog geen oijntjes hebt. Ik kijk uit naar je volgende verhaal . Dikke knuffel

Yvonne. 2018-04-19 09:00:58

Ha lieverd..ik zie je gewoon lopen...petje af voor jou...ikben nu in Muxia...blijf hier dagje ..onder de mensen..vind het erg eenzaam..niet gedacht van mezelf...weer wat geleerd.. Fijne dag....xx

Corrie L. 2018-04-19 09:19:08

Hoi Lida, Super om jouw belevenissen te volgen… En ja, je eigen tempo is natuurlijk altijd het beste tempo… En ja, als jij eenmaal een muziekje op je hoofd telefoon hebt dan gaat gelijk de turbo drop… Groetjes en veel plezier. Een. Mike

Mike 2018-04-19 19:24:49

Lieve Lida! Zooo leuk te lezen allemaal!! Heel bijzonder... geniet van de mooie natuur en belevenissen... dikke kus!

Marie Louise 2018-04-20 08:06:27

Hoi Lida Hoe gaat het met je. Mij corry lukt het niet om je te volgen via deze blog. Tonny gaat het nogmaals uitleggen