Guillena- Almaden de la Plata

Spanje, Almadén de la Plata

Hallo mensen, gisteren ben ik om 8 uur gaan lopen. De avond ervoor heb ik gezellig zitten eten met een Deens echtpaar in een bar - restaurant. In Spanje staat overal een grootbeeld tv aan. Momenteel is er een Stierenvechten evenement Torros bezig. Elke avond zitten de Spanjaarden ( alleen mannen) in de bar te kijken. Dus wij zijn ook genoodzaakt om dat vreselijk schouwspel mee te maken. Echt triest hoe ze die beesten pesten en speren in hun lijf steken dat ze er bij dood vallen. En dan krijgt de metador groot applaus. En wordt het beest weg gesleept. Dan kijk ik naar mijn stukje vlees op mijn bord en heb eigenlijk dan geen trek meer.
Maar ja ieder land heeft zo zijn eigen cultuur.
De wandeling gisteren was mooi door een rustig landschap met veel olijfbomen, kurkeiken en mooie bloemen. Rond 12 uur begon het te regenen. Gelukkig was ik al gauw in de herberg waar ik zou overnachten. De herbergen zitten overvol. Ik had gelukkig een benedenbed. Dat vind ik prettiger. Dat geklim telkens. De bedden zijn gammel en kraken zo. Als je nachts uit moet is dat altijd vervelend. Het is hier ook erg koud. Ik ben onder telkens gaan liggen om warm te worden. Mijn handen waren zo koud dat ik wollen sokken over mijn handen heb gedaan om ze warm te krijgen.
Rond 6 uur ben ik het dorpje Castilblanco de los Arroyos gaan verkennen. Boodschapjes gedaan. Proviand voor morgen. Ik heb aflopen nacht weer goed geslapen. De slaappillen die ik in Frankrijk gekocht heb nog niet nodig gehad. Ik hoor wel gesnurk maar ik stoor mij er niet aan. Dat lukte me voorheen niet. Vanmorgen bij het opstaan weer regen. De eerste 16 km gingen over de carratera. Daarna 12 km door een nationaal park. "El Berrocal" Langs de weg lopen vindt niemand fijn. Auto,s die vlak langs je rijden met een vaartje van 100km, daar zit ik niet op te wachten. Gisterenavond heb ik met 3 andere pelgrims afgesproken om een taxi voor het eerste te stuk te nemen. Wat was ik blij vanmorgen dat ik dit besloten had. We werden netjes afgezet bij de ingang van het park. Jammer dat het zo slecht weer is. Ik heb nog geen warm spaans zonnetje gevoelt. Als de zon schijnt is alles mooier. Nu was het erg nat en veel riviertjes buiten zijn oevers zodat er geregeld hing, stap,sprong gedaan moest worden over de stenen. Ik moest niet mijn evenwicht verliezen. Na 12 km kwam er nog een sterke klim en halverwege een gedenksteen van een in 2016 overleden pelgrim. Even bij stilgestaan. Het zal je maar gebeuren. Boven liep ik in de laaghangende bewolking. Met afdaling daarna kwam Almaden de la Plato in zicht. Mooi wit dorpje in Andalucia. Ik zit nu in een particulier herberg. De municipal herberg waar het ook goed is ,is vorige week brand geweest. Is dus gesloten. Ik heb hier een wasje gedraaid waar ik niet vrolijk van werd. De was kwam er kletsnat uit. Dan had ik het beter zelf kunnen doen. Nu hangt het kletsnat op de waslijn. Een pelgrim uit Oostenrijk heb soep voormij gemaakt. Aardig he? Straks ga ik wel weer het dorpje in. Nu is alles gesloten. Beneden mijn kamer is een bar. Ik hoor de dame achter de bar praten. Ze gillen hier tegen elkaar. Morgen wordt het beter weer. Ik heb zin om het lekker warm te hebben. Te warm is niet fijn, maar koud hebben is helemaal niet fijn. De kop is er vanaf. De eerste ooievaars gezien op de kerktoren en nog 930 km te gaan
gran beso de mi parte. Lida

Hallo Lida. Wat een leuk verslag weer. Ik leef helemaal met je mee. Jammer dat het zo slecht weer is. Maar gelukkig wordt het beter. Veel succes nog. Groetjes Toos.

Toos 2018-04-13 16:31:18

Leuk weer te lezen en wat van je te horen ..😘

Anita 2018-04-13 16:51:15

Leuk geschreven Lida, hoop dat je mooier weer krijgt 😘

Maartje 2018-04-13 17:05:23

Leuk om te lezen! Hoop voor je op beter weer. Succes!! 😘

Ilona 2018-04-13 17:26:52

Toch best nog veel kilometers.Hopelijk kan je de afstand met beter weer lopen.Blijf het knap vinden zover te wandelen.Maak het hoofd leeg en geniet van deze reis.

ROB EN RIA. 2018-04-13 17:35:36

Hoi Lyda, Tja, het leven van een pelgrim gaat nog steeds niet over Roosen zo te lezen… Maar ja, als het morgen lekker weer wordt ben je deze regen weer snel vergeten… Veel plezier en groeten Mike

mike 2018-04-13 17:41:30

Weer een leuk verslag en foto's de zon zal wel gauw komen Gr Clazien

Clazien 2018-04-13 18:08:03

Het is echt een pelgrimstocht met alle ontberingen,ik vind het heel knap wat jij doet, hopelijk komt gauw de zon. Gr.Marian

Marian 2018-04-13 18:29:29

Mooi vetslag Lida..ik heb de eerste kilometers ook opzitten...maar zo nar en koud..ik krijg morgen oo beter weer.. Ik mis je wel onder t lopen.. (en bij mn wijntje) Fijne dag morgen..x

Corrie.L 2018-04-13 19:52:46

Leuk verslag Lida. Ik hoop dat het weer snel beter wordt.Nog heel veel plezier Hartelijke GERoetjes van mij.

Gerda van Luijk 2018-04-13 22:10:59

He Lida je had toch maar een onderbroek mee. Die was toch zeker wel gauw droog. Jammer Lida, dat het weer niet erg meezit. Maar ma regen komt altijd zonneschijn. Wij zijn gisteren naar het koor van Louis geweest in de herv. Kerk, heel leuk, na afloop traden de Clarks op. Ook super gezellig . Nu moeie beentjes van het staan en dansen. Succes verder, je schrijft heel erg leuk, vinden wij. Je gaat maar een boek schrijven als je terug bent. Dikke kus💋💋