0,00km einde van de wereld

Spanje, Muxรญa

Dag 88
Maandag 13 juni
0,00km einde van de wereld!

Vanmorgen was weer een ochtend waarop we uit konden slapen. De prachtige Albergue had 1 nadeel kwamen we die ochtend achter. Als iemand in je cabine uit bed ging dan ging het licht aan op basis van een sensor. En dat sloeg dan ook weer af. Dus we hadden een soort van ochtend disco.
We bleven ondanks de disco liggen tot 9uur.

Tegenover de Albergue zat een supermarkt waar we de inkopen voor een lekker ontbijtje deden.
Op ons gemakje ontbeten we.

Na het ontbijt zijn we een kleine wandeling door Finesterre gaan maken. We vonden het bureau waar we onze finesterra, de oorkonde dat we naar Finnesterre gewandeld zijn, op kunnen halen.

Na de wandeling was papa toe aan een dutje en ik ben in m'n eentje naar het strand gelopen. Daar zocht ik een rots uit die in de zee lag. Wat geweldig om in alle rust van het uitzicht en de zee te genieten. Het was een mooie plek om aan m'n blog te werken, dus schreef ik daar het verhaal van de vorige dag.

Later kwam ook papa naar het strand. We zaten nog een tijdje op de rotsen voordat we een wandeling over het strand maakten.
Het strand lag vol met schelpen, de één nog mooier dan de andere. We verzamelden er een paar die we mee naar huis willen nemen.

Na de lunch besloten we naar het einde van de wereld te lopen. Dat was nog 3km van ons vandaan. Inmiddels was het weerbericht voor deze dag wonder boven wonder bij getrokken en hield het in de middag zon.
Het was een vreemd gevoel om de laatste kilometers van onze reis op gympies en zonder backpack af te leggen. Maar alles was nog zo nat van de dag ervoor dat we geen keuze hadden.

Bij de vuurtoren staat de laatste betonnenpaal met de Sint Jacobs markering. Hierop staat 0,00km! (Zie foto) Onverwacht gaf dit ons een heel speciaal gevoel. Alsof je nu echt aan het einde van je reis bent. Een gevoel van overwinning, blijdschap en verdriet. We bleven eventjes naar het plaatje staren omdat we niet goed wisten welk gevoel overheersten.
Daarna liepen we door tot we niet verder meer konden. We daalden zover als we konden af op de rotsen. Daar was het tijd om de steen die ik van Barney had gekregen in de oceaan te gooien! We maakten een filmpje van het moment zodat we het met hen konden delen.
Zelf gooien we beide ook nog een steen naar beneden. Allebei met onze eigen gedachten erbij.
We bleven een dik uur op de rotsen naar de zee staren. Wat een geweldig uitzicht en tegelijkertijd een emotioneel moment. We haalden herinneringen op over onze reis, maar waren ook veel in gedachte bezig.
Uiteindelijk klommen we weer omhoog en was het tijd om een plekje te gaan zoeken voor de kleren die we wilden verbranden. Papa nam afscheid van z'n boxershort terwijl ik een t-shirt achter liet.
In de avond worden de kleren aangestoken. Wij wilden daar niet op wachten.
We gingen proosten op het einde van onze wandeltocht.

In de avond kozen we een Italiaans restaurant uit om te gaan eten. Voor het eerst in tijden kregen we een voorgerecht dat echt met smaak bereid was. Ik zei tegen papa; dit zou je in Nederland ook kunnen krijgen. Ook de pizza smaakte geweldig!
Toen we bijna wilde gaan om de wedstrijd van Belgie te gaan kijken werden we aangesproken door Nederlanders. Het bleken de eigenaren te zijn van deze geweldige eettent! We dronken en kletsen nog een tijd lang met Sjef en Noor. Wat bijzonder om weer een onverwacht leuke avond en ontmoeting met deze mensen te hebben.

Vandaag liepen we de laatste 3 km in Spanje. Het totaal aantal gelopen kilometers komt hiermee op 2540.

Het absolute eindpunt! Gefeliciteerd!

Martijn 2016-06-14 18:51:55

Piet en Lieke,wat zijn wij voor jullie blij dat je zo hebt genoten van de laatste kmers en toch nog een beetje goed weer hebt gehad het is jullie echt wel gegund zie je wel . Jullie hebben het echt verdiend,ECHTE KANJERS zijn jullie ,als je ziet welke trip jullie hebben afgelegd wij verstaan niet dat je dat hebt kunnen waarmaken ,jullie hebben echt wel karakter dit verdiend een staande ovatie ,maar die zullen jullie wel krijgen zaterdag zonder twijfel nog eens PROFICIAT met deze overwinning ,en ook nog eens bedankt voor je dagelijks reisverslag wat gaan we dat missen op de pc Pietlieke.is.weg BEDANKT

Jan en Francine 2016-06-14 18:51:59

Ik vind julie bikkels en echte kanjers ik vind dat julie wel wat kilometertje's hebbe gemaakt ik wens julie gouw thuis in t koude Nederland waar het alteid regend Gr. Kayne

Kayne 2016-06-14 18:56:58

Nou ik had me voorgenomen, deze laatste extra zware week, jullie elke dag n hart onder de riem te steken, maar zie hoe wonderbaarlijk jullie weer positief zijn opgestaan, fijn dat t droge weer ook eens aan jullie kant stond, nou ik ben onder de indruk van alles en wat n prachtige foto's toch weer, ik hoop dat jullie lekker even kunnen genieten, terwijl t thuisfront t er wel op heeft staan om jullie te zien, maar....we houden het nog wel even vol hoor, knap van ons hรจ!!!๐Ÿ˜†๐Ÿ˜†๐Ÿ˜†

Maria 2016-06-14 19:01:41

Tjonge.....0,00 km dus het einde van de reis Wat hebben we da afgelopen tijd van jullie genoten Iedere dag voorlees momentje en dan foto's kijken en jullie reis bespreken Van harte gefeliciteerd met jullie geweldige prestatie en heel erg bedankt dat we " mee mochten lopen " op jullie prachtige reis. Tot zaterdag!

Paul en Pam 2016-06-14 19:07:37

Wat een prachtige foto van jullie samen aan het einde van de wereld. En eerlijk is eerlijk Lieke jouw verslaggeving was echt geweldig tijdens jullie prachtige tocht naar deze eindbestemming. Iedereen heeft daarvan genoten en het zal gemist worden. Hoop dat je van deze verslagen een boek laat afdrukken. Inclusief de mooie reacties zou dat een prachtig aandenken voor jullie zijn. Nog even in Spanje en dan echt weer huiswaarts. Tot in Alphen X

Karin Kennes 2016-06-14 19:11:01

Super, super, super!!! Echt zo knap gedaan van jullie!!! Tot aan het einde van de wereld gegaan!!! Geniet nog even en tot in Alphen!!! Gr. Albert, Marian, Kim en Bram de Jong

Marian de Jong 2016-06-14 19:35:31

Prachtig!!

Richard Levens 2016-06-14 19:39:09

Eind goed, al goed!!! Toch alles nog gelopen, wat een doorzettingsvermogen hebben jullie toch!!! Jullie verdienen een dikke, vette proficiat hoor!!! Nu samen daar nog lekker even nagenieten van jullie fantastische voettocht en dan op naar huis. Wat zullen ze blij zijn als ze jullie weer kunnen verwelkomen. Super kanjers zijn jullie!

Constance 2016-06-14 19:43:29

Super gedaan!!

Talitha Hapers 2016-06-14 19:48:08

Proficiat!!! Geweldig!

Tessy Stijns 2016-06-14 19:50:13

Wat een mooi moment๐Ÿ‘๐Ÿป๐Ÿ‘๐Ÿป๐Ÿ‘๐Ÿป๐Ÿ‘๐Ÿป

Felix & lia 2016-06-14 19:56:32

Wauw proficiat toppertjes!! Floortje Dessing kiest dan toch maar makkelijk vervoer en routes naar haar 'einde van de wereld'. Ontzettend trots op jullie en tegelijker tijd aan het balen (voor de lezers) dat jullie de eindstreep dan echt bereikt hebben, wat ga ik jullie verslag missen, daar kan geen goed boek tegenop, heb dus enorm mee genoten.. SUPER BEDANKT daarvoor!!! geniet nog de komende dagen, van de weinige spullen, de rust (reclame/tv/mensen) kortom van jullie basic bestaan nu

Susanne 2016-06-14 20:45:45

Piet en Lieke geweldig wat Jullie gedaan hebben, en nogmaals gefeliciteerd. De prachtige stukjes die je elke dag geschreven hebt En ook die mooi foto's die je elke keer plaatste geweldig mooi om ze steeds te zien ook Wij hebben daar van genoten. En dan die foto die er nu op staat 0,00 KM met Jullie beide, een voldaan gevoel straalt van jullie gezicht geweldig. Tot zaterdag hier in Alphen. Groetjes Nelly en Joost

Joost Timmermans 2016-06-14 20:53:31

Ik ga je blog nog missen Lieke! ๐Ÿ˜„ Super gedaan samen ๐Ÿ‘

Madeleine de jong 2016-06-14 21:27:16

Super goed gedaan allebei!! Ik zal jullie mooie verhalen gaan missen! ๐Ÿ˜˜

Saskia Mandemakers 2016-06-14 21:36:11

Piet en Lieke nogmaals een dikke proficiat met het behalen van 0,00 km geweldig dat doorzettingsvermogen van jullie . Maar nu wij als lezers zijn aan het einde van al die mooie verhalen en foto,s we hebben er enorm van genoten heel erg bedankt hiervoor . Voor ons was het een prachtig waar gebeurd verhaal met een lach ,traan geweldig geschreven ,mooie foto,s en een happy end Geniet nog van de laatste dagen tot zaterdag ? Lieve groetjes uit Alphen .

Frans en Dymph 2016-06-14 21:41:53

Hoe gaaf zeg. Dat zal een feest worden zaterdag...

Mieke puij 2016-06-14 21:50:45

Piet en Lieke van harte gefeliciteerd met deze top prestatie. Dit moet heel bijzonder voelen. Dank jullie wel voor alle mooie verhalen die we mochten lezen. Je kunt er een mooi boek van maken. Een goede reis terug naar Alphen.

Ineke Romme 2016-06-14 22:07:48

Heftig het einde van de wereld bereikt 0,00 km Nu afscheid nemen van de camino Wat zal ik jullie verhalen missen Bedankt hiervoor !!! Nog een laatste voettocht Lijkt....Pinksteren. ..wel Op naar Alphen Grtjs.Toos

Toos Roovers 2016-06-14 22:16:27

Wat een supermooi einde van jullie avontuur! Voor altijd in jullie herinnering is deze bijzondere reis!

Giel & ilze 2016-06-14 22:16:38

2540 km = 0 km!!! Proficiat, missie volbracht en a dream came true! Tot zaterdag

Esmeralda 2016-06-14 22:49:37

Piet en Lieke hartelijk gefeliciteerd met jullie behaalde succes. Toppie. We gaan jullie blogverhaaltjes missen.als je nog boek laat drukken wil ik er ook een.zaterdag middag gaan wij er niet zijn wat we niet leuk vinden. Graag Toos en Ad

Toos kleiren 2016-06-14 23:35:16

Diep respect ome Piet en Lieke!! Een herinnering voor het leven en die nemen ze jullie niet meer af! Wat zou oma trots zijn en opgelucht zijn dat jullie het samen zo goed hebben afgebracht! Gouden team! Mega trots!! ๐Ÿ˜˜๐Ÿ˜˜ xx

Fay, Thyn, Osc & Soph. 2016-06-15 00:11:54

Piet en Lieke gefeliciteerd met je mooie reis naar Santiago . Tot zaterdag .

Ton Olislaegers 2016-06-15 00:14:15

Het einde! Wat mooi afgesloten. Wat een reis! Ik ben benieuwd hoe het leven jullie in Nederland weer gaat bevallen. Voor je het weet is alles weer normaal. Ik kan van mezelf herinneren dat ik de eerste week na Ghana van zoveel dingen enorm genoot. Zo'n fijn gevoel! Ik ga je verslagen missen, hopelijk krijgen we er nog een paar :) Tot snel! Dikke kus

Linda 2016-06-15 11:15:52

GEFELICITEERD!!! KNAP WERK!!

Joris Diane en Suze 2016-06-15 13:44:42

Wauw...het einde van de wereld! Wat een mooie fotos!

Manou 2016-06-15 14:12:40

Gefeliciteerd met het behalen van jullie droom!! Echt super!! Wat een mooie omgeving!! Geniet nog van de laatste dagen daar.... super mooie herinnering en pakken ze jullie nooit meer af! Veel plezier alvast voor zaterdag!!

Charlotte 2016-06-15 21:40:32

Gefeliciteerd met jullie prestatie en dat jullie samen deze droom hebben kunnen verwezenlijken! De laatste km's zaterdag zullen ook zeker mooi worden. Goede terugreis!