Begin van het einde

Spanje, Roncesvalles

Dag 56
Donderdag 12 mei
Begin van het einde

Ondanks dat het ontbijt pas om 7uur begon zaten papa en ik al om 6:30u gewassen en gestreken aan tafel. We smeerde onze lunch en mochten van de eigenaar eerder starten met ontbijten. Dit kwam ons alleen maar goed uit aangezien we zo vroeg mogelijk op pad wilden zijn om alle drukte voor te blijven.

Met z'n tweeën genoten we van onze laatste volledige dag Frankrijk. Nog even bewust stilstaan bij hoe goed we het hier hebben gehad. De rust, de geweldige uitzichten en de bijzonder gastvrije mensen. Je realiseert je dat je weer een hoofdstuk gaat afsluiten en dat gaf ons vreemd gevoel in onze buik.
Wellicht komt het ook doordat we niet weten wat ons in Spanje te wachten staat.

Na een uurtje wandelen kreeg ik de schrik van m'n leven. Plots bleef ik stilstaan en gilde het uit, waardoor papa zich ook een ongeluk schrok. Nog net optijd kon ik m'n pas inhouden, maar het heeft maar een schoenlengte gescheeld of ik had op een slang getrapt! De slang lag op z'n gemak op het pad. M'n hart kopte in m'n keel... Jezus, wat heb ik een geluk gehad dat ik deze vriend niet op z'n staart heb getrapt! Op gepaste afstand maakte ik met het angstzweet nog op m'n voorhoofd een foto. Een beetje beduusd liepen we verder.

De reis naar Saint Jean Pied de Port verliep vlekkeloos. Beide liepen we alsof het onze eerste dag was en de hoogteverschillen trotseerde we met gemak. Bij aankomst in Pied de Port hadden we weer het gevoel een mijlpaal te hebben bereikt, maar dit keer wel één die ook het einde inzicht bracht. Voor ons is deze stad dan ook het begin van het einde! Nog maar 800km te gaan.
Onder de poort van de stad staan voelde toch ook wel even als een overwinning. We deden weer even een high five om dit moment te bestempelen.
Bij het Pelgrims bureau kochten we nieuwe stempelkaarten, op een paar stempels na zijn die van ons namelijk vol. Daar werden we voorzien van wat nuttige informatie.
Het geen waar we beide enorm van schrokken is dat er in deze periode super veel pelgrims vertrekken. Gisteren waren er bijvoorbeeld 400 gestart. Dat voelt echt als massatoerisme. Het gaf me een down gevoel! Wellicht is het gewoon wennen, maar de overgang zal groot zijn.

In de stad aten we op een trap een stokbrood als lunch en deden wat boodschappen in een klein supermarktje. Deze was niet bepaald ingericht op pelgrims. Het was er namelijk zo klein dat je met je rugzak om niet kon draaien! Maar goed, de komende twee dagen konden we geen boodschappen doen op de berg, dus bevoorrading was hard nodig.

Vroeg in de middag zetten we de eerste voet op de Pyreneeën! Dat wat we in ons hoofd heel groot hadden gemaakt viel ons behoorlijk mee. Het was de regen die het minder aantrekkelijk maakten. Heel de dag was het prima weer geweest, maar net toen wij de berg op gingen kwam het met bakken uit de hemel. We waren ondanks de poncho's kletsnat. Maar zelfs dat mocht de pret niet drukken. We liepen niet in de massa en daar genoten we van. Onderweg vermaakten we ons met een zelf verzonnen spel. De 1 zingt een liedje en als de ander met een woord uit het lied weer een ander liedje kan zingen is die aan de buurt. Het slaat nergens op, maar dood de tijd. En klimmen en zingen blijkt best een goede combi om je ademhaling onder controle te houden.
Bij stijle hellingen omhoog dachten we weer aan de tip van Frank, kleine pasjes en bij afdaling aan Susanne met de tip om ontspannen te dalen.
We deden vandaag 5 km van de trip die over de Pyreneeën gaat. Op die manier zijn we morgen hopelijk de grootste drukte voor en is de klim maar 22km ipv 27km

Bij aankomst in ons onderkomen gooiden we eerst letterlijk het water uit onze schoenen. Ze waren echt nog nooit zo nat geweest! De vraag is ook of ze morgen bij vertrek wel droog zullen zijn..

Op het gemakje lazen we de papieren van het pelgrimsbureau door. Hieruit konden we opmaken dat er toch mogelijkheden zijn om je slaapplaats vast te leggen. Deze verblijven zijn wel eens zo duur, maar dan kosten ze nog maar gemiddeld €12 per nacht. We kozen ervoor dat te doen. Het geeft ons om te starten een gerust gevoel.

S avonds aten we met pelgrims uit alle continenten van de wereld. Zo zaten we tussen een Canadees, Zwitser, Italiaan, Duitser en een Nieuw-Zeelander.

Vandaag bereikte we onze mijlpaal door 30km te lopen. Onze totaalteller staat daarmee op 1636km

Wat een mooi verhaal en wat een mooie foto's weer!!

Saskia Mandemakers 2016-05-13 13:17:44

Het weer zit niet altijd mee Lieke en Piet, maar je moet maar denken; na regen komt zonneschijn. Hopelijk komt het ook uit. Succes met de laatste grote etappe! !

Jan en Marlies de Jong 2016-05-13 13:26:06

Hopelijk was het geen giftige slang. Misschien toch even nakijken wat jullie in geval van... moeten doen. Mooie reis verder en dank voor de leuke en mooie verhalen

tessa 2016-05-13 13:29:23

Geweldig wat jullie doen. Alle succes in, met en over de Pyreneeën. Geniet ervan. Dat doen wij hier ook van alle geweldige verhalen. Gr. Albert, Marian, Kim en Bram de Jong

Marian de Jong 2016-05-13 13:40:25

Au revoir la France, ola España! Bravo zeg, nog maar 800 km, het is toch nog een hele trip. Maar jullie lijken de eerste 1600 km met the fingers in the nose te hebben gedaan dus die laatste paar zullen ook wel een peuleschilletje zijn. De slang is een "couleuvre", zitten er heel veel in het hele zuiden van Frankrijk maar zijn niet giftig. Je moet oppassen voor kleine roodbruine, dat zijn vipers en die zijn wel giftig. Een tip van een autochtoon 😉. Succes met het doorkruisen van de Pyreneeën.

Esmeralda 2016-05-13 14:05:26

Piet en Lieke,een dikke proficiat met wat jullie al hebben bereikt ,vaarwel Frankrijk nu nog Spanje overwinnen en de laatste 800km zitten zo in jullie tenen wat zullen menigeen jullie benijden om jullie enorme doorzettingskracht doe zo verder jullie trotseren zonder pinken of blozen de pyreneeen

Jan en Francine 2016-05-13 15:17:59

Wat een ervaringen doen jullie op. Geweldig. Nog 'maar' 800 kilometer. Klinkt niet veel t.o.v. de kilometers die jullie al achter de rug hebben (al hebben jullie ook een poosje achterstevoren gelopen). Maar dat zijn toch nog ongeveer 28 dagen..... bijna een maand. Ik hoop en ga ervan uit dat jullie nog voluit zullen genieten.

Frans de Jel 2016-05-13 16:10:44

geniet van het mooie Spanje helemaal anders het is even wennen maar ook heel mooi en gezellig ! Die mooie1700km hebben jullie maar weer mooi gedaan super !!! Buen Camino🇪🇸👣

Anjes 2016-05-13 16:32:42

Spanje bereikt! Nog maar 800 km ........ voor jullie ja, ik zou het veel vinden. Ik hoop dat Spanje jullie net zoveel positieve ervaringen brengt zoals Frankrijk dat heeft gedaan. Goede tocht verder en we blijven jullie volgen.

Moniek 2016-05-13 17:06:37

De Champagne heeft weer geknald want er is alweer een mijlpaal bereikt 👍🏼. Kan me voorstellen dat je nu niet zit te wachten op dat massatoerisme, wie weet komt het nog van pas als jullie een keer moed ingepraat dient te worden 😉. En die slang.... Die gaat nog jaren mee als jullie over jullie tocht gaan vertellen, dat is dan weer de andere kant van het verhaal 😉. Succes met jullie bergetappes!

Katrien en Marco 2016-05-13 18:16:02

Chapeau, en hou vol

Bernadette 2016-05-13 18:32:04

Wauw mooie foto's! Ik zie een mooie fb achtergrond foto van jou Liek met de zon. Heel mooi! Alweer een slang, en wat een joekel ook, gatver! Ik snap echt jullie massatoerisme dilemma. Hopelijk blijven jullie de uniekheid en de rust ervaren. En anders zoek je maar een hotte pelgrim tussen de massa, onderbroek op je kop en gaan gaan gaan ;) Fijne avond!!! Liefs Linda ps. Frank is trots dat zijn naam in je verslag genoemd werd ps 2. Piet kijk je nog altijd na de zon om 12u?

Linda 2016-05-13 19:46:17

Op de foto lijkt het een esculaapslang, niet giftig maar wurgt zijn prooi voordat hij je op eet. wij houden jullie dagelijks bij en vinden het fantastisch. De esculaapslang (Elaphe longissima) Dit is een niet-giftige slang uit de familie gladde slangen (Colubridae). De maximale lengte is ongeveer 2 meter waarmee het een van de langere soorten is in Europa. Meestal zijn deze slangen tussen 1,2 en 1,4 meter. De kleur is meestal donkergroen tot olijfgroen aan de bovenzijde en een beige tot gele buik. De buikschubben zijn grover om beter over bomen en takken te kunnen klimmer. Over de hele lengte zitten hier en daar witte puntjes op de schubben, vooral bij de flanken en soms in een patroon op de rug, en soms heeft de hals een lichte band. Deze soort is een uitstekende klimmer die ook wel op de bodem jaagt. De slang is niet kieskeurig qua biotoop; droog of vochtig, als het maar niet extreem wordt, zo is hij in zowel bossen als graslanden te vinden. Er dient wel enige vegetatie aanwezig te zijn om zich te kunnen verschuilen en om in te jagen. Het voedsel bestaat uit kleine zoogdieren en vogels, die eerst gewurgd worden en dan pas opgegeten.

Henk en Ria 2016-05-13 19:50:00

Succes met het laatste deel! Wat goed dat jullie zo goed op schema blijven! Succes en geniet!

Renske v opstal 2016-05-13 19:51:30

Whoop whoop, Frankrijk overwonnen. Op naar Spanje. Super knap gedaan met zo weinig rustdagen. En hoe bijzonder om dit als vader en dochter samen mee te maken zeg. Massatoerisme kan je misschien op zware stukken helpen maar zo te lezen hebben jullie weinig hulp nodig. Ga zo door collega.

Mieke puij 2016-05-13 22:46:14

Toppers Nu komen jullie in heel andere wereld Komt ammel goed hoor Ff wennen Grtjs Toos

Toos Roovers 2016-05-13 22:53:47

Hier aan ut Hondseind zijn ook wij trots op jullie. Een geweldige prestatie is jullie reis aan het worden, dus onze petjes gaan af. Hopelijk een tijdje zonder regen, maar dat komt nog wel. Veel succes weer, en tot de volgende keer. Groeten van Anja en Cees.

Cees van Rijen 2016-05-14 09:08:56

Ik lees hier boven dat jullie zo mooi op schema gaan,maar ik denk dat dat ook nodig is hè, want ik vermoed dat t doel is op de 18de thuis te komen,t zou zo maar de 21ste kunnen worden, daar moet je toch niet aan denken hè Piet, vele zullen nu denken"waar heeft ze t over", maar er zijn er ook veel die t wel snappen,we hebben t hier over een "geluksgetal"😂😂😂😂😂😂😂😂

Maria 2016-05-14 10:12:14

Super wat jullie al bereikt hebben op naar het eindpunt . Nog heel veel wandelplezier en hopelijk veel Spaanse zon geniet van alles dikke knuffel en weer veel succes tot het volgende verslag.

Frans en Dymph 2016-05-14 17:41:14

Knappe prestatie!!! en wat super om jullie zo te volgen . Succes met de laatste kilometers in Spanje !!! Ludgard van Hees.