Zware tocht, bijzonder mooi einde!

België, Anhée

Deze morgen zijn we, na een volledig verzorgd ontbijt, door Bertie afgezet aan de route waar we gebleven waren. Gelijk zagen we de santiago stickers die ons steeds de zekerheid geven dat we goed zitten.
Onderweg kregen we een sms'je van Silke dat er in België terroristische aanslagen waren geweest. Verschrikkelijk!
De middagpauze hielden we in een café aan de sporthal. Er waren wel honderd kinderen die daar gymles kregen. Mannen aan de bar dronken zwaar bier en daarna zagen we ze op het veld staan als scheidsrechter! En dat om 12u smiddags. We begrijpen nu wel waarom Belgie zo bekend staat om het bier drinken. In de sporthal wist de barman wel wat slaapplaatsen, maar wij wilde nog wel 10m verder lopen. Dus sloegen we de slaapplaats af.
Helaas kwamen we na 10km alleen nog maar piep kleine dorpjes tegen waar geen slaapgelegenheid was en waar de mensen niet openstonden om twee logees in huis te nemen;) Noodgedwongen liepen we door en gingen we dik over het aantal geplande kilometers. Dit was merkbaar in ons lijf. Voor ik kreeg last van een hele stijve kuit die aanvoelde alsof hij elk moment in de kramp ging schieten. Gelukkig kwamen we twee Franse op ee fiets tegen die ooit naar santiago gefietst hadden en ons overladen met koeken en drinken.
Op het fietspad zagen we een man die zijn tuin aan het sproeien was. Papa sprak hem aan en hij wist ons met handen en voeten uit te leggen dat er een gite was 1km verderop. Bij de gite aangekomen was er niemand thuis. Teleurgesteld en een beetje pissig keerde we om. Tegenover de gite stond een man in de tuin. We probeerde hem te vragen of hij de eigenaar kenden. De man was alleen zo zat en sprak zo onduidelijk dat we niets wijzer werden. Maar hij maakte zijn buurman (Thiery) wakker. Dit bleek een hele aardige man die voor ons contact opnam met de eigenaresse van de gite. Overnachten was mogelijk, er viel een last van onze schouders af dat we niet nog 8km naar Namen door moesten lopen. Bij Thiery dronken we wat terwijl we aan het wachten waren op Ann. Thiery en papa konden redelijk Frans met elkaar praten en voor mij deed Thiery zijn best Engels en Nederlands te mixen. Hij bood ons aan te blijven eten bij hen vanavond en belde gelijk zijn vrouw Vénonique.

De gite bleek een geweldig onderhouden kasteel te zijn met 4 slaapkamers, 3 badkamers en verschillende andere ruimtes. Dat alles stond tot onze beschikking voor maar €25 met z'n tweeën! Wat hadden wij weer een geluk met zo'n onderkomen. Ook hadden we een bad tot onze beschikking.

S avonds hebben bij Thiery veroinque en Delphine (de dochter) gegeten. Heerlijk vlees met verse frieten en sla.
De avond vloog voorbij onder t genot van bier, rode wijn en kir Royal. We hadden super gezellige gesprekken met het gezin in het Frans, Engels en Nederlands. Thiery gaf ons een kaart met daarop zijn adres gegevens en geld zodat we hem een kaart kunnen sturen vanuit santiago en een kaarsje voor hen een kaarsje op kunnen steken.
Ik kreeg van Veronique een steen uit haar collectie die ons veilig moest houden. Die draag ik vanaf nu in mijn broekzak. De avond vloog echt voorbij en voor we het wisten was het 22.30u en moesten we echt naar bed. Bij het afscheid nemen nodigden Thiery ons uit om na onze reis samen met ons mam daar te komen bbqen!
Onvoorstelbaar hoe goed je kunt klikken met wild vreemde mensen. We kunnen niet over brengen hoe dit voor ons voelt!!

P.s.
1. Heidie, Rudie, Maurice en John, wat leuk dat we een berichtje van jullie krijgen! Het gevoel is geheel wederzijds. Als jullie zin hebben om met de moter naar Baarle-Nassau te komen dan zijn jullie altijd welkom. (Piet zijn nummer: 0620135481 )

2. We hebben nog maar 1 broodje ei (snik) wanneer kom je weer aanvullen;)

3. Kevin en Katrien: de repen voorraad die ik kreeg op m'n laatste werkdag zijn er ook doorheen, ze waren heerlijk en hebben ons bergen energie gegeven!

4. Foto's zijn van ons mooie onderkomen van binnen en buiten. En de geweldige mensen die we ontmoet hebben

Hoi Lieke en pa Piet Ik ben bijgelezen, wat een geweldig avontuur en wat een hoop gastvrije mensen treffen jullie op de route. Veel succes en GENIET (maar wat ik lees doen jullie dat al!) Fijne reis, Femke Lambooij

Femke 2016-03-23 18:22:06

Wauuw heej! Wat een verhalen. Echt gaaf om te lezen! Wat maken jullie mooie, leuke en vooral erg spontane momenten mee! Cool! :) dat pakt niemand af! Geniet er van, maar dat lukt zo te lezen wel! Veel plezier en groetjes Manou

Manou 2016-03-23 18:53:14

Iedere keer weer die spontane gastvrijheid : geweldig. Jullie gaan goed:maar niet forceren! Mooie foto's!

Ward de Jong 2016-03-23 19:45:51

Wat zijn jullie aan een mooi avontuur begonnen. Leuk en boeiend om jullie reisverslagen te lezen. Ik was jullie bij jullie vertrek al tegengekomen op het belslijntje. Ik wens jullie nogmaals veel succes met jullie avontuur en vooral veel plezier. Geniet van jullie reis, de omgeving en de gastvrijheid. Groetjes Adriënne ook van Kees, Leon, Piet, Jef en Ton

Adriënne Vromans 2016-03-23 21:19:20

Ik lees elke dag je geweldige verhalen Lieke! Wat schrijf je het leuk! Maar volgens mij hebben jullie het ook ontzettend leuk :) succes verder en wees voorzichtig!

Jamie Augustijn 2016-03-23 21:24:14

Super om alles te lezen van jullie reis. Niet te veel forceren met lopen. Zet em op samen en hopelijk blijft de gastvrijheid zo.

Mieke van Puijenbroek 2016-03-23 23:10:49

Respect hoor!! Erg leuk om jullie avontuur op deze manier te kunnen volgen :) En wat bijzonder dat jullie dit samen doen! Mooie ervaring waar je later op terug kan kijken. Heel veel plezier en succes samen!!

Charlotte 2016-03-23 23:18:58

Hoi Wandelaars, We worden blij van jullie verhalen Wat een ongelofelijk leuke en lieve mensen zijn er toch Heerlijk! Fijn dat het lopen goed gaat. Bon voyage x

Paul en Pam 2016-03-24 00:18:23

Wat een mooie verhalen om te lezen Lieke en Piet. Zo bijzonder dat je steeds weer van die mooie mensen ontmoet en je zo welkom wordt ontvangen. Geeft vast veel positieve energie. Veel plezier nog. Groetjes Monique

Monique Horevoorts 2016-03-24 00:52:51

Wat hebben jullie het geweldig, ik lees jullie verslagen met heel veel plezier en beleef mijn eigen camino opnieuw. Blijf vooral genieten, denk aan de benen, die moeten nog langer mee, en hou vol. Buen camino en tot morgen in het volgende verslag

Bernadette 2016-03-24 10:12:45

Piet en Lieke!! Wat een avontuur zeg! Ik lees jullie verhalen met een grote glimlach. Hoe bijzonder Piet dat je dit met je dochter mag meemaken. Voorzichtig lieverds! Een hele dikke kus voor Piet van Troy ;) xxx

Melissa Schenk 2016-03-24 15:53:37

Net voor het eerst al jullie verhalen gelezen! Wat een tocht zeg, echt geweldig om te lezen wat jullie allemaal meemaken... Dit zal jullie altijd bij blijven! Geniet ervan samen! Xxx

Jody melisse 2016-03-24 21:26:47

Mooie verhalen ,geniet samen van dit avontuur. Hele goede reis !!!

nicole 2016-03-24 23:05:44

Hoi Lieke en Piet, Knap van jullie om zo'n zware tocht te ondernemen dit dwingt respect af. Heel veel succes ps mooie verhalen en foto's.

Corrie Jacobs Hendriks BN 2016-03-25 10:38:39

Wow, wat zijn jullie een geweldig avontuur aangegaan! Met veel plezier, verwondering en respect heb ik jullie reisverhalen gelezen. Dit moet echt een ontzettend mooie en bijzondere ervaring voor jullie zijn. Veel succes met jullie verdere tocht en geniet ervan!!!