Zondags uitslapen

Spanje, Palas de Rei

Dag 79
Zaterdag 4 juni
Zondags uitslapen

Vanmorgen ging de wekker pas om 7uur en zelfs toen hebben we nog 10minuten gesnoozed. We lagen er gisteren al optijd in, dus we hebben echt een goede nachtrust gehad! (Nu hoor ik jullie denken dat heb je toch altijd als je om 21u naar bed gaat. Toch verbaas ik me hoeveel rust mn lichaam nodig heeft om elke dag weer energie genoeg te hebben om te gaan wandelen)

Op 2 andere pelgrims na was iedereen al vertrokken toen wij opstonden. Op ons gemakje maakten we ons weer wandel-klaar en we namen de tijd om rustig te ontbijten. Het was alsof we voor het eerst in maanden zondag hielden! Heerlijk!

Pas om half negen vertrokken we uit Sarria.
Twee stappen uit de Albergue stond ons gelijk een hindernis te wachten: een stijle stads trap. We mochten zonder enige warming-up 100 traptrede omhoog. Pfff... Die hakte er even in.
Terwijl wij het idee hadden dat het vlak zou zijn hadden we kleine, korte maar stijle klimmen en afdalingen in de eerste 2uur. Het vroeg veel van ons lijf na al bijna een week met veel hoogte verschillen.

Wat gelijk opviel is dat het enorm druk was. Sarria is blijkbaar het vertrekpunt voor de mensen die hun Compostelle willen halen door alleen de laatste 100km te lopen. En dat zijn er veel. In eens zie je heel veel jeugd lopen. Het is hier in Spanje schijnbaar zo dat je een betere kans hebt op een baan als je de camino hebt gelopen.
Verder zien we de een na de andere tassen taxi rijden en loopt bijna niemand met backpack.
Het is voor ons echt weer even wennen. Mensen met een hele andere instelling, verwachting en ervaring. Je zit dan weer even niet op de zelfde level. Maar ook daar zullen we weer aan wennen.
Grappig is dat je ineens allemaal mensen om je heen hebt die hun haren leuk hebben zitten, make-up dragen en naar parfum ruiken. Dan weten wij gelijk dat ze niet gestart zijn in Pied de Port;)

Vandaag zijn we de magische grens van nog maar 100km tot aan Santiago gepasseerd! We hoopten op een mooie groot bord of beeld dat de grens zou aangeven. Helaas liepen we van het bordje 100,252km naar 99,930km. Daar tussen stond niks.. Wat een teleurstelling!! We maakten daarom zelf maar een 100 teken. (Zie foto)

Op ons gemakje liepen we de laatste kilometers en arriveerde we om 13:30uur in PortoMarín.
We waren de eerste in de Albergue. En zagen tientallen tassen staan in de hal, dus we wisten zeker dat er nog meer wandelaars zouden komen.

We bereiden zelf wat te eten en deden verder rustig aan.

Vandaag liepen we 24km dit zet de totaal afstand op 2349km.
We slapen vandaag op 95km afstand van Santiago.

P.s. Anjes, bedankt voor de tip! We houden hem zeker in gedachten. Gelukkig heeft ons pap vandaag ook zonder pijnstilling goed gelopen.

En Paul en Pam wat leuk dat de bloemetjes in bloei staan als we terug komen! Dat is een mooi vooruitzicht.

Nog maar 3 dagen te gaan !!! Voor jullie: even niet al te veel letten op de manier waarop andere "pelgrims " met de camino omgaan. Ben je er al tegengekomen c.q. voorbijgelopen met meer dan 2400 km. in hun benen? Dat is PELGRIMEREN!! Vanuit Heesch wensen wij jullie alvast een "warm" welkom toe in Santiago de Compostella. Wat zal het bijzonder zijn !!! Liefs van ons samen.

wil en mariëtte 2016-06-05 16:08:37

Nog een paar dagen wandelen en zijn jullie in Santiago. Een hele ervaring. Geweldig !!!! Succes nog met de laatste dagen. Groetjes Ton en Marian

Marian Olislaegers 2016-06-05 16:22:12

Hoi, hoi, Wat GEWELDIG!!! Echt 'n hele prestatie. Het wordt nu echt aftellen. De laatste loodjes. Hou vol!! Gr. Albert, Marian, Kim en Bram de Jong

Marian de Jong 2016-06-05 16:58:27

Wij volgen jullie blog heel trouw en bereiden ons voor om in september naar de Spaanse grens te lopen. Vandaar gaat onze voorkeur voor de route du nord. Komen jullie mensen tegen die dat ook gedaan hebben en wat is hun ervaring. Daar zijn we erg benieuwd naar en wellicht zijn we bij jullie aan het goede adres voor informatie. Zet hem op de laatste loodjes,wellicht zien we jullie ergens rond Alphen, Chaam< Breda. groetjes Cor, Ria, Guus en Marjanne. ( de laatste 2 komen wel uit Ulvenhout)

Ria van Balkom ( 1 van de 4 uit Ulvenhout maar die toch echt uit Breda komt en plastuiten gebruikt) 2016-06-05 17:36:52

Tja nu komen jullie heel andere pelgrims tegen Bagage in bus of taxi Wat km's en opgehaald worden Ieder zijn camino moet je dan maar denken Is niet in vergelijking met wat jullie presteren Maar jullie kunnen terugkijken op een supercamino En een levenservaring g Bon camino Grtjs.Toos

Toos Roovers 2016-06-05 18:21:44

wat een prestatie echt👍👍👍nog maar 3dagen en dan hebben jullie het eindpunt bereikt geniet er nog van doen wij van jullie verslag en foto,s succes weer groetjes Frans enDymph

Frans en Dymph 2016-06-05 19:08:03

Piet en Lieke: Geweldige prestatie van jullie beiden!! Hoedje af. Jan en Marlies.

Jan de Jong 2016-06-05 19:16:54

Wauw zoo dicht bij !!! Geniet van de laatste loodjes 👍🏿👍🏿👍🏿👍🏿

Amanda 2016-06-05 21:20:58

Wat mogen jullie trots zijn op jezelf, dat je de lange weg van Alphen tot bijna Santiago, met alle ontberingen erbij, lopend hebt afgelegd. Heel wat anders dan met bagagevervoer en 100 kilometer. We volgen jullie ook de laatste kilometers en daarna: wat zullen we jullie verhalen missen. Nog even volhouden!

Gonny en Jan 2016-06-05 21:51:56

Dit zal een hele bijzondere week voor jullie zijn piet en lieke, Santiago tegemoet wat een prestatie!!! Het doel bereiken en zo goed gelopen, petje af voor jullie! Nog even de pas erin en jullie droom wordt werkelheid. Succes met de laatste km geniet ervan!

Bart en lia 2016-06-05 21:59:16

Einde in zicht👍 Ze zeggen weleens de laatste loodjes zijn het zwaarst. Maar ik denk dat deze afstand lopen sowieso zwaar is. Petje af. Geniet van jullie laatste dagen en tot gauw . Tessa en Richard

Tessa 2016-06-05 22:02:42

❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️

Maria 2016-06-05 22:25:52

Wat zal dat een raar gevoel zijn. Zo dichtbij jullie einddoel! We gaan de verhalen missen, maar vooralsnog geniet ik nog iedere dag van jullie verhaal en mooie foto's. Succes met de laatste loodjes, laten we hopen dat jullie het zonder blessures uit lopen, zou echt super knap zijn☺. 👍

Fam. De Jong 2016-06-05 23:27:58

Gewoon niet normaal! Eigenlijk geen woorden voor die er toe doen, GEWELDIG!! Megaprestatie, geniet van de "laatste loodjes"

Christian Rouws Oomen 2016-06-05 23:29:12

Wat een toppers zijn jullie ! Niet alleen -in het lopen-, maar ook in het -elkaar oppeppen, indien nodig- jullie geweldige samenwerking, maar ook in het schrijven van de blogs. Wat zal ik ze gaan missen! De krant sla ik wel eens een dag over, maar ik kijk wel elke dag uit naar jullie dagverhaal. Zo mooi omschreven! Van het begin tot het eind. Geniet nog van de laatste wandeldagen!

Marianne Verhoeven-Huijben 2016-06-06 10:36:50

WOOOW Jullie zijn er bijna! GAAF! Super prestatie! Daar kunnen die laatste 100km lopers wel wat van leren:) xx

Manou 2016-06-06 15:07:14

Gewoon geweldig, die drie dagen, fluitje van een cent voor jullie. Woorden te kort. Wat moet dat een machtig gevoel geven. Gegroet

Hans en Jeanne 2016-06-06 15:26:39

Succes nog de laatste dagen! Ik heb in ieder geval onwijs genoten van jullie reisverslagen! Piet zn scheenbeen ook weer net op tijd hersteld. Helemaal top. Geniet:-) Grt. de Vliep

Gijs de Vliep 2016-06-06 18:22:52

Laat die studentjes maar eens onder jullie oksels ruiken, dan blijven ze wel op afstand ;)

Linda 2016-06-07 14:57:08

👍🏽👍🏽👍🏽👍🏽👍🏽👍🏽 Succes het laatste stuk voor jullie eindoffensief!