Camping life en 1000km op de teller!

Frankrijk, La Souterraine

Dag 33
Dinsdag 19 april
Camping life

Vannacht hebben we beide heerlijk geslapen ondanks de kou in ons huisje. Maar we hadden dan ook wel 4 slaapzakken per persoon op bed liggen;) Gelukkig waren we de enige die nacht, anders hadden we zeker kouden tenen gehad. We waren voor Guy, de eigenaar, de eerste pelgrims van het jaar. We schreven daarom een mooi verslag in zijn boek. (Bij bijna elk adres kun je in een boek schrijven om te laten weten hoe je het vond en om mensen te bedanken)

Deze morgen werden we verwend met broodjes, een hard gekookt eitje en yoghurt.
De oude man had een stevig ontbijt gemaakt omdat wij gisteren vertelt hadden dat we 38km gingen lopen. Om 7:30u waren we klaar voor vertrek.
Het was rond het vriespunt geweest vannacht en dat zagen en voelden we. Het gras was aangevroren en we moesten een extra trui en handschoenen aan bij vertrek. Na een uur kon er een eerste laag kleding uit omdat het met de zon erbij al snel warm werd.
De eerste twee uur liepen we over wat natte zand/kleipaden. De rest van de dag liepen we veelal over asfalt.
Onderweg zagen we een pelgrim die voor ons liep, of nouja ik kan beter zeggen strompelden. Toen we hem inhaalden en even een praatje maakten bleek de man 80 jaar te zijn! Dat verklaarde zijn tempo. Enorm respect voor deze Fransman die op zijn leeftijd nog zo'n tocht maakt!

Net voordat we Cluis, een wat grotere stadje, in liepen kwamen we langs mooie oude ruïnes. Hier maakten we wat foto's en gingen weer door.
Net voor dat het pauze tijd was passeerden we een enorm grote plaats waar grondstoffen werden gewonnen. Er hing een bord waarop stond dat ze vandaag een gecontroleerde ontploffing gingen doen. Jammer genoeg was dat om 13u volgens het bord en liepen wij er rond half 12 langs. Anders waren we zeker blijven kijken. Toen we om 12u het stadje in liepen gingen er sirenes af. (Zoals bij ons op de eerste maandag van de maand.) Kort daarna hoorde we een harde knal! We baalden een beetje dat we dit spektakel gemist hadden. Omdat we na 20 km wandelen wel honger hadden gekregen gingen we op zoek naar een supermarkt. We kochten er pap en soep voor in de avond. Toen we af wilden rekenen kregen we van de eigenaar nog 3 bananen toegestopt. Die waren gratis voor ons, wij konden de energie wel gebruiken zei hij! Weer een klein en lief gebaar van een totale vreemdeling.
We aten onze boterhammen in de zon in het portiekje van een assurantiekantoor. Die zijn hier tussen de middag toch allemaal gesloten.
Na een pauze van een uurtje pikte we de draad weer op. De route leiden ons over een prachtig groot Viaduct van wel 400 meter lang. Wat een uitzicht gaf dit ons, geweldig! We stonden stil en genoten van de omgeving.
Voor we aan kwamen in Gargilesse moesten we nog een stevige klim en afdaling doen! Aangekomen in het dorp belde we het gemeentehuis om te vragen waar we moesten zijn. Onze slaapplaats bleek het dorp door en dan nog een 2 kilometer verder. Die viel even tegen! We hadden heerlijk gelopen, maar als je denkt dat je op de plaats van bestemming bent na 38km dan ben je er wel klaar mee.
Maar goed er zat niks anders op dan door te lopen.
Uiteindelijk kwamen we aan op een camping waar ook chaletjes stonden. Hier kregen we een prachtig chalet toe gewezen dichtbij de rivier. Het was heerlijk zonnig. We deden daarom snel een wasje zodat die nog lekker buiten konden drogen.
Daarna pakte we een stoel op het terras en trakteerde onszelf op een koud drankje. Wat was dit genieten na een tocht van 41km!
Tot 18:30u genoten we van de wel verdiende rust. Even later maakten we in het huisje een bordje soep als voorgerecht. Het was dan wel soep uit een pakje wat papa normaal niet echt waardeert, maar nu smaakten het prima.
Daarna liepen we al heuse badgasten met ons toiletzakje naar de douches. Het echte campingleven!
S avonds aten we eindelijk sinds 4 weken weer eens een frietje in het camping restaurant.

Vandaag liepen we een tocht van 41km dat ons totaal op 984km brengt.

Dag 34
Woensdag 20 april
1000km op de teller

Een volgende mijlpaal is behaald: 1000km in de benen, maar we kregen de laatste kilometers niet voor niets.

We hebben een wat onrustige nacht achter de rug.
In het chaletje sliepen we op een soort van vide. Het was er enorm warm en erg laag. Vooral papa had wat last van een benauwd gevoel!
Na een stevig ontbijt verlieten we de camping op weg naar Crozant. Vandaag hadden we maar een korte etappe te lopen. Dat bleek achteraf een erg verstandig besluit omdat we deze dag, de één na de andere berg voor onze kiezen kregen. Het was gelukkig lekker weer en we liepen veel door het bos. Dat was weer eens wat anders dan de afgelopen dagen waarin we weinig bergen en vooral veel asfalt hadden gezien. Onderweg daalde we af langs een mooie kleine waterval.
Met de ervaring van vorige week (de energiedip) probeerde we meer dan anders te eten. We aten in de ochtend bananen, een appel en dextro. Toch had mijn lichaam er niet genoeg aan en sprong weer in de reserve stand. Gelukkig herkende ik het gevoel nu eerder en konden we er op inspelen. Maar het blijft een vreemde gewaarwording dat je lichaam alleen nog de broodnodige dingen kan doen en je voor alle rest in de steek laat.
Na een fijne pauze waarin we samen een zak kleine broodjes, een halve pot jam, een reepje chocolade en melk met havermout soldaat maakten konden we er weer tegen aan!
Ik voelde me een compleet ander mens en papa gaf toe dat hij het eten ook wel echt nodig had.
De laatste 10 kilometer waren nog pittig qua hoogte verschil, maar we konden het lichamelijk weer helemaal aan.
Rond 14:30u arriveerde we in Crozant en zochten le mairie (het gemeentehuis) op. Daar kregen we de sleutel van het pelgrimsrefuge. Het was een oude kleuterschool waar ze nu 6 bedden hadden staan. Het is er primitief, maar alles wat we nodig hebben is aanwezig. Op ons gemak deden we de was en verzorgden we onszelf. Het voordeel van op tijd vertrekken is dat je lekker rustig aan kan doen als je aankomt.
We besloten dit keer zelf te koken en gingen naar een plaatselijk winkeltje. Dit kun je vergelijken met de Spar vroeger in Alphen alleen dan nog de helft kleiner. Veel keuze is er niet, dus onze creativiteit wordt op de proef gesteld. We kregen het voor elkaar om ingrediënten te scoren voor een prei stamppot met spekjes. Omdat we naar 1 pitje hadden om op te koken was het wat vogelen om alles warm te houden, maar het resultaat was heerlijk! Buiten aten we onze oerhollandse maaltijd in het zonnetje op.
Toen we rond 19u aan het uit buiken waren kwamen er nog 2 wandelaar aan. Het waren twee Nederlandse vrouwen die elk jaar een stukje van de route liepen. Wij moeten we niet aan denken om zo laat nog aan te komen. Toen zij nog moesten gaan koken lagen wij namelijk al in bed;)

Speciaal voor broer Toon:
Wat vandaag op de planning stond als route van 18 km werd onverhoopt een 21-er!!
Dat brengt ons totaal op: Taaadaaaa 1005 km!
De magische duizend is overschreden. Onderweg toen we aan die stand zaten gaven we elkaar een high five! Zo dat hebben we ook maar weer gedaan. Op naar de volgende mijlpaal:....

Nou Piet en Lieke,dat is zeker een felicitatie waard,wat zijn we trots op jullie,ik denk dat wij er hier ook maar eens zo'n "koud drankje"(zoals jullie dat omschrijven)op drinken(en dan hebben we t niet over water hè)proost🍷🍺🍀

Maria 2016-04-21 15:31:27

in een woord genoemd zijn jullie TOPPERKES!!! Nu al ruim 1000 km in de benen!! Goede reis nog verder!!!!

brigitte van gerven 2016-04-21 16:12:39

WOW, 1000 km in de benen. Super goed zeg. Wat een avontuur weer iedere dag. Ook super knap dat jullie zoveel km per dag lopen. Respect. Zet em op en ga zo door. Ook met de verslagen natuurlijk.

Mieke puij 2016-04-21 16:17:27

Geweldig, gefeliciteerd met het behalen van deze mijlpaal, de helft komt al in zicht.

Esmeralda 2016-04-21 16:22:45

Piet en Lieke, een dikke PROFICIAT je moet het maar kunnen toitoi ga zo verder en drink er maar eens een goei pint op groetjes

Jan en Francine 2016-04-21 16:28:40

Piet en Lieke 👍👍👍👍dat verdient een felicitatie op naar de volgende 1000km . Neem er vanavond een 🍻🍷dat hebben jullie zeker verdiend ga zo door succes dikke knuffel Frans en Dymph

Frans en Dymph 2016-04-21 16:47:38

Geweldig Piet en Lieke, de 1000km gepasseerd :jullie gaan als een speer iedere dag!!

Ward de Jong 2016-04-21 17:02:40

1000 km. daar mag je er wel een op pakken zouden wij zeggen, wat een mijlpaal, en wat een prachtige fotos.Geniet en sucses met de volgende kilometers

Kees en Jo Boemaars 2016-04-21 17:18:57

Piet &Lieke een dikke proficiat met het bereiken van de 1000 km. ga zo door,we kijken ledere dag uit op jullie ervaring van de dag mooie verslagen👍Maurice & lia gulickx Reijntjens baarle Nassau.

Lia gulickx. 2016-04-21 17:22:20

Hoe cool is het als je gewoon kunt zeggen dat je 1000 km gelopen hebt?! Trots op jullie!!!

Giel & ilze 2016-04-21 17:30:56

Zo, die zitten er op, die eerste 1000 km.'s. Grote prestatie en steeds maar moedig verder, wat een kanjers zijn jullie. Voor de volgende 1000 wensen wij jullie BON COURAGE !!

Wil en Mariétte 2016-04-21 17:33:26

ook van ons proficiat met de 1000 km. geweldig. mooi om de verhalen te lezen. we blijven jullie volgen. gegroet.

Hans en Jeanne 2016-04-21 17:38:05

Zoooooo 1000km !!! Proficiat. Tjee wat een end. Ik ga over een paar weken al moeite hebben met 120 km ben ik bang😂😱😉

Karin 2016-04-21 17:40:32

Een hele dikke proficiat !!!! Op naar de volgende mijlpaal Suc6

Toos Roovers 2016-04-21 17:42:53

Whoppa 1000 km! Wat een ongelofelijk gevoel moet dat zijn! Gefeliciteerd! En ook weer erg mooie foto's!

Marieke 2016-04-21 17:54:39

Toppie zeg!!! Wij doen jullie niet na zeg supper hoor. Vanavond n extraatje heb je wel verdiend xxx Ad en Toos

Toos kleiren 2016-04-21 18:04:42

Yeah 👣 🏅 🆒 😎 Goed hoor: 1000 km Gefeliciteerd!

Paul en Pam 2016-04-21 18:37:29

In een woord GEWELDIG!!! Super zo'n prestatie. Hou vol, wij blijven jullie volgen. Groeten van Albert, Marian, Kim en Bram En van de buren (Ome) Ad en (Tante) Wies. Toi, toi, toi

Marian de Jong 2016-04-21 18:50:59

De duizend gepasseerd ! TOP ! Ga zo door want het is genieten van de verslagen en foto's ! (Y)

Simona van Elderen 2016-04-21 19:23:29

Gefeliciteerd met jullie mijlpaal!!! Ga zo door! Bedankt dat jullie ons laten meegenieten van jullie reis! Succes nog en geniet ze!!

Femke Lambooy 2016-04-21 19:28:51

Gefeliciteerd met de eerste 1000 km. , leuk om jullie verhalen te lezen, veel succes verder.

Piet en Chris Toonen 2016-04-21 19:30:42

1 reactie te laat want de 21 st. was net geplaatst. Maar met een route van 21 km de 1000 te passeren moet toch een geweldig gevoel geven. Maar hoe dan ook geweldig een dikke proficiat Piet en Lieke.🐻🐻🐻🐼🐼🐼 goed.

Toon 2016-04-21 19:55:15

GEWELDIG wat jullie doen en geweldig om elke keer weer te lezen, wat jullie onderweg meemaken! Fijne, succesvolle voortzetting, wens ik jullie.

Rianne Friederichs 2016-04-21 20:27:52

Super gedaan👍👍👍!! Jullie verhalen zijn erg leuk om te lezen.

Talitha Hapers 2016-04-21 20:31:26

Proficiat met de 1000 km wat jullie waarschijnlijk niet weten is dat Nederland van 1958 tot 1963 in la courtine waar jullie nu in de buurt lopen een kazerne gehuurd hebben ik ben daar 3 keer geweest, aan het begin aan het einde van mijn dienst tijd en een jaar later op herhaling we deden tot in de wijde omgeving omgeving oefeningen vandaar dat ik weet ik als jeep chauffeur wat voor een zwaar terrein jullie meemaken nu op naar limoges daar gingen we in het weekend met de leger truc passagieren in mijn beleving een mooie oude stad met nog al wat cafés. Toi toi toi

Toon Havermans 2016-04-21 20:53:53

Gefeliciteerd met de eerste 1000 km 👟 Op naar de volgende mijlpaal

Diana de jong 2016-04-21 20:54:51

Kijk al weer uit naar het volgende verhaal het is heel leuk om jullie belevenis te lezen veel succes en gezonde kilometers

Diana de jong 2016-04-21 21:24:28

Geweldige prestatie, 1000 maal gefeliciteerd jullie beiden!!!!!!!!!!!!!!!! Ga zo door en blijf van de mooie ontmoetingen en omgeving in Frankrijk genieten. Dat is wat anders dan de Alphense bergen toch!!!

Jan en Marlies de Jong. 2016-04-21 21:55:13

proficiat met het behalen van de 1000 km. geweldig!!!!!!! we genieten van de verslagen iedere dag. veel succes.

Wil en José 2016-04-21 22:13:02

Lieke en Piet. Proficiat met de 1000 km. Knap om iedere dag zoveel km te lopen. En om jullie veslagen te lezen is zo mooi. Al die belevenissen. Wandel ze nog, suc6 Gr. Marian Olislaegers

Marian Olislaegers 2016-04-21 22:17:11

Gefeliciteerd met de 1000 km....biertje extra morgen.

anja 2016-04-21 22:31:09

Gefeliciteerd, de eerste 3 nullen op de teller

Bernadette 2016-04-21 22:53:02

proficiat met het behalen van deze mijlpaal. Zoals karin al aangaf de ruime honderd km die we over een paar weken zullen lopen, daar zien we elk jaar weer tegen op, halen we wel weer maar toch.... 1000 km and still going !! Super!! blijf jullie ook zeker volgen.

Giedo 2016-04-21 23:11:30

Gefeliciteerd met deze mijlpaal!!! Klasse!

Martijn Stabel 2016-04-21 23:50:06

Gefeliciteerd met de 1000KM! Wat een mooie verslagen, wat een gave reis! Veel plezier en geniet Liefs Claire en Manou vanuit de nachtdienst

Manou 2016-04-22 02:14:35

1000 km = 1000 reacties die met jullie meelezen en het meebeleven. Wij ook 😂! Gefeliciteerd met deze mijlpaal, het heeft gesmaakt 😋. Ga zo door, beseffen jullie wel dat jullie er 1000 km op hebben zitten? Dat klinkt namelijk heeeeel ver! Wandel ze weer vandaag en tot vanavond met de volgende ervaring!

Katrien en Marco 2016-04-22 06:42:54

Geweldige prestatie!! Wat een mooie verslagen, je kunt wel schrijfster worden!Nog veel loopplezier samen!

Jeannette Geerts 2016-04-22 13:34:25

Geweldig 1000 km leuk om jullie hier in de stoel te volgen een dikke proficiat en die foto's geweldig we kijken er iedere dag naar uit succes verder 👍👣

frans en cor de leeuw baarle nassau 2016-04-22 14:12:27

Yiha!!! Die is mooi volbracht, TOP!!!! Benieuwd wat de verdere kers jullie voor Nog meer moois gaat brengen. En knijp elkaar eens zodat je zeker weet dat je dit NU beleefd!!

Ivan en Susanne 2016-04-22 16:30:07

Gefeliciteerd met jullie mijlpaal van 1000 km! Succes en geniet van de rest van jullie tocht!!

Frank Goos 2016-04-22 20:14:53

Gefeliciteerd de 1000 km gepasseerd piet en lieke en de voeten zien er nog zo goed uit!!!! Echte doorzetters zijn jullie zo knap! Prachtige foto's en mooie verhalen het is echt fijn om jullie zo te kunnen volgen. Succes en lekker genieten samen ! Toi, toi, toi

Bart en lia 2016-04-23 00:12:00

Holy moly 1000km! Applaus voor jullie!

Linda 2016-04-23 09:24:41

Dat is een mooie mijlpaal en opsteker!