Laatste dag wandelen in Spanje

Spanje, Fisterra

Dag 87
Zondag 12 juni
Laatste dag wandelen in Spanje

Deze morgen stonden we vroeg naast ons bed. De weersvoorspellingen hielden vanaf 13uur regen. En aangezien wij nog een dikke 30 kilometer moesten lopen besloten we op tijd te gaan.

Helaas mocht onze tactiek niet baten en begon het al na een half uurtje wandelen te regenen. Wat begon met motregen ging over in flinke neerslag. Daarbij kwam dat de mits heel laag ging hangen en we geen hand meer voor ogen zagen.
Dit betekende poncho's aan, verstand op nul en lopen.
We liepen de eerste 4 uur non stop. Om 11uur arriveerde we, volledig doorweekt, in het plaatsje Cee. Daar besloten we een café in te gaan en iets warms te gaan drinken.
Toen we eenmaal lekker warm binnen zaten zakte de moed me in de schoenen. Ik had geen zin meer, geen motivatie meer omdat mijn doel bereikt is. Inmiddels hielden ze alleen nog maar meer regen voor de middag. Ik deelde mijn gevoel met papa en vertelde dat ik het wel goed vond zo en graag een taxi naar Finnesterre zou nemen. Papa z'n antwoord was heel duidelijk: dat mag, maar dan ga je alleen. Ik loop door!
Nu hebben we altijd gezegd: samen uit, samen thuis. Dus ik deed met een verre van vrolijk gezicht m'n zeiknatte schoenen weer aan. Jeetje, wat had ik er de balen van zeg! Één van de laatste dagen lopen in Spanje en net dan moet je nog volledig doorweekt raken. Met muziek op liepen we zwijgend in de richting van Finnesterre.
Gelukkig trok mijn slechte gevoel weg toen ik een lijst met carnavalsmuziek aanzetten. Mega inhoudloze liedjes met een vrolijk deuntje. We hebben er zelfs nog nieuwe variaties op verzonnen die met ons of pelgrims te maken hebben. Je moet iets als het een hele dag regent en je voet bij elke stap vacuüm zuigt in je schoen.

Rond 14u bereikten we Finesterre. We liepen binnen langs een prachtig strand! Wat zou het hier mooi zijn met de zon erbij.
We liepen tot in de kern en gingen de eerste Albergue binnen die er fatsoenlijk uitzag. Door de super lieve eigenaar werden we welkom geheten en kregen we een bed toegewezen. We hadden hele goede bedden in kleine cabines met 8 personen. Het lijkt een beetje op de hokjes in een trein waar je kunt slapen. Alleen dan ruimer.

We aten wat en gingen toen even plat om een middagdutje te doen.
S middags zagen we heel veel bekende van onderweg. Hoe toevallig dat je met al deze mensen dezelfde Albergue kiest zonder iets af te spreken. Toen we bij gekletst waren liepen we het dorp in om een eettentje te zoeken. We gingen aan het strand een tentje binnen waar de formule 1 opstond. Daar besloten we wat te eten en Max aan te moedigen. Helaas ging de tv halverwege de race over op het EK. (Voor papa overigens geen straf) Onder het genot van een wijntje keken we voetbal op tv en hielden we de race bij op een liveblog. Jaja, we komen rustig aan alweer in het drukkere leven terecht.

Om 23uur doken we ons bed.
Jammer genoeg zijn de vooruitzichten van het weer slecht. We hadden zo gehoopt onze reis met een paar dagen strand af te sluiten. Dat gaat er helaas niet in zitten en we zullen ons op een andere manier moeten vermaken.
Nu we het einde van de wereld gehaald hebben nemen we overmorgen de bus naar Muxia. We hebben geen zin om nog een dag in de stromende regen te lopen.
Morgen gaan we nog even door naar de vuurtoren in Finesterre waar het echte einde van de wereld is. Dat is hier nog een paar kilometer vandaan.

Vandaag liepen we 33km door de regen. De laatste kilometers in Spanje! Het Totaal staat nu op 2537km

@toon: zeg maar tegen de eigenaresse van Pasific dat we er zaterdag rond half 11, 11uur zijn.

Snap jullie helemaal Nu ff relaxen Muxia nog En dan naar België Scherpenheuvel -Alphen zoals jullie nog graag willen doen.... !!!! En dan is het genoeg.... super trots Bikkels Een levenservaring om nooit meer te vergeten

Toos Roovers 2016-06-13 18:39:04

Zo wij gooien er nog een 'carnavalsliedje' bij: "En van je hela hola houdt er de moed maar in" om je op te peppen, en ja hoor....jullie hebben t weer geflikt,wat hebben wij toch makkelijk praten hè, groot applaus weer👏🏽👏🏽

Maria 2016-06-13 18:45:08

Wat een karakter weer getoond vandaag, super knap hoor! Ik kan niet stoppen met trots zijn op jullie! 💪👌👍 En dat allemaal in de regen.

Constance 2016-06-13 18:49:39

Groot gelijk ,dat jullie er de brui aan geven ik zou net hetzelfde doen of allang gedaan hebben,Piet je hebt echt wel karakter nu toont wel wie de broek draagt bij jullie 2 (grapje) nu komt jullie aankomst in Alphen wel echt heel dicht nu je de tocht al aan `t bereken bent ,wij zouden er graag bijzijn zaterdagmiddag als jullie, als de helden van Alphen worden ontvangen. Maar je weet Piet dat de plicht roept bij ons he.Lieke wij willen jou alvast bedanken voor je dagelijkse blog zo dat ook wij de trip van op een afstand ook volgen met de ups en downs. Lieke wil je ooit een verandering van job ga gerust in de journalistiek je bent er de geknipte vrouw voor.Nogmaals PROFICIAT met je tocht naar de Compostella .En wel thuis zaterdag

Jan en Francine 2016-06-13 18:55:18

Wat begrijp ik dat gevoel goed Lieke. Je doel is bereikt. Dit lijkt allemaal mosterd na de maaltijd. En dan ook nog regen! Maar ook Piet snap ik. Het helemaal willen afronden. Hou vol! Achteraf voelt dit misschien toch fijner!! Lieve groetjes

Frans de Jel 2016-06-13 18:55:39

Jammer hoor, die ene dag, prachtig naar Muxia wandelen. Is nog even doorbijten, maar wij vonden dat echt prachtig. Je komt daar zo mooi wandelend binnen, langs de kust, echt super. Maar ja, wij kennen wel het gevoel van met storm, hagel en rond Finisterre binnenkomen, maar als kers op jullie taart hoort Muxia eigenlijk er nog wel echt bij. Denk er goed over na, terug kun je niet meer zo gauw in die bus zit. Succes met jullie moeilijk besluit

Bernadette 2016-06-13 19:00:08

Hagel en wind bedoel ik hierboven

Bernadette 2016-06-13 19:01:36

Kanjers Kanjers Kanjers ik kan er niks anders van maken IK geef het Door bij de pacific half elf ongeveer komt goed En nog een paar dagen vol houden! !!!!!!! Kanjers groetjes van bets en toon en tot zaterdag wij zijn er ook.

Toon en bets havermans 2016-06-13 19:11:52

Fantastisch, jullie zijn tot het naadje gegaan en hadden echt wel een paar dagen zon, zee en strand verdiend. Gezien jullie geen zonnesteek riskeren door de regen, bied ik me aan om in jullie plaats in de zon te gaan liggen want hij schijnt hier in overvloed 😎👙🌴☀️

Esmeralda 2016-06-13 19:49:48

Piet en Lieke,, Gefeliciteerd beide met aankomst in Fisterra, Knap gedaan beide. Nogmaals, wat hebben jullie onderweg toch veel regen gehad. Het geeft toch een groot voldoening om daar te voet aan te komen. Groetjes, Desiré Doornbos

Desiré Doornbos 2016-06-13 21:28:16

Wat zijn jullie toppers,nu denk ik aan het liedje van de kabouters dat wij zongen op kamp, hagel en sneeuw, onweer en regen deren ons niet we kunnen er wel tegen lach er maar om enstap er flink doorheen, nou dat hebben jullie wel gedaan,hopenlijk schijnt straks weer de zon in Muxia , alle goeds voor de terugweg. groetjes.

Kees en Jo Boemaars. 2016-06-13 21:42:48

chapeau of te wel petje af voor jullie beiden!!!

marita smeets 2016-06-13 22:03:12

Nou zeg de zon is jullie niet echt goed gezind op jullie reis. Het is wel heel erg pelgrimeren ( is dat eigenlijk wel een woord) op deze manier. Maar wie weet worden jullie toch nog getrakteerd op de zon. Al is het dan misschien dichter bij huis. Nog even en dan ruilen jullie het natte Spanje voor het even natte Nederland, waar wij vurig hopen op de zon .... voor jullie!

Moniek 2016-06-13 22:39:12

Piet, 3 maanden zonder kappersbezoek laat zo zijn sporen na, back to the 60ties voor je kapsel

Esmeralda 2016-06-13 22:48:07

👍👍👍 piet en Lieke dat jullie dit ook weer hebben gehaald . Jammer dat er niet een paar daagjes strand aanzitten maar jullie zullen jewel vermaken . En hopelijk komen jullie zaterdag met een stralende zon Alphen binnen lopen . Ondanks het mindere weer nog een paar fijne dagen en tot zaterdag

Frans en Dymph 2016-06-13 23:35:20

Was een pittige dag zo te horen! Knap dat jullie het hebben volgehouden :) de laatste loodjes zijn vaak het zwaarst maar dalijk kunnen jullie iedereen weer in de armen sluiten 😊 Xx

Jamie Augustijn 2016-06-14 02:54:49

Ik had me het einde van de wereld anders voorgesteld! Die regen past er wel trouwens. :-) Wat ik heel mooi vind in het verhaal is dat een activiteit, opdracht of wat dan ook, veel zwaarder wordt als je geen duidelijk doel voor ogen hebt.

Jack van de Langenberg 2016-06-14 10:46:12

Het is ongelooflijk die afstand die jullie afgelegd hebben! Van Harte Gefeliciteerd, wat een avontuur en wat leuk om jullie te hebben mogen volgen! Geweldig, diepe buiging en wel thuis! GENIET!

Christian Rouws Oomen 2016-06-14 13:13:47

Lieke, kan me helemaal voorstellen dat het moeilijk voor je is om je kletsnat te laten regenen als eigenlijk je doel is bereikt. Maar daar heb je je pa dan weer voor om je net dat zetje te geven om toch weer door te gaan, zodat je ook nu weer trots kunt zijn op jezelf, zoals al zovele dagen . Ook wij vonden, en vinden, dat jullie een geweldige prestatie hebben geleverd.

Jan en Gonny 2016-06-14 14:31:35

Geweldig wat jullie samen gedaan hebben. Dikke proficiat! Diep respect voor jullie en heel leuk dat we jullie hebben mogen volgen. Veilige reis en wel thuis!