Slaapplek problemen

Frankrijk, Saint-Jean-Pied-de-Port

Dag 55
Woensdag 11 mei
Slaapplek problemen

De weersvoorspellingen van vandaag waren donker en regenachtig. Dit konden we bij vertrek gelijk zien. De hoge bergen van de Pyreneeën waren bedekt in donkere regen wolken. De lagere bergen lagen in de ochtend zon.
Gelukkig lopen wij de kant van de lage overgang op en hebben we onderweg alleen een paar druppeltjes te verwerken gehad.
De eerste uren vlogen voorbij en mijn kuit was pijnvrij:)) We hadden in ons boekje gezien dat na 15km de serieuze bergen kwamen. Met dit in ons achterhoofd pauzeerde we voor ons doen aan de vroege kant, maar dan waren we zeker dat we voldoende energie hadden en niet halverwege de berg in zouden storten.
De eerste beproeving was een inkomertje: asfalt en niet mega stijl. De berg erna werd het tijd voor het echte werk. Op afstand zagen we parachutisten van het leger gedropt worden op de berg die wij nog moesten beklimmen. Zij werden met vrachtwagens naar beneden vervoerd terwijl wij omhoog ploeterden. Het was een pad vol losse stenen dat stijl omhoog hing. Shit, wat verlies je daar een hoop energie op zeg. Af en toe moesten we stil staan om op adem te komen en moed te verzamelen om door te gaan. Gelukkig loonde de inspanning door het prachtige uitzicht dat we boven op de berg kregen.
We zaten daar een tijdje op een bankje te genieten van alles wat er in de vallei gebeurt en wat je allemaal ziet. Hier hadden we uren kunnen blijven zitten, maar we hadden nog een aantal km te gaan en ook deze waren alles behalve vlak.
Na vandaag is het gedaan met de rust en de stilte waar we de afgelopen 55 dagen van onze trip zo enorm van hebben genoten. Op de weg die we vandaag liepen komen drie Jacobswegen bij elkaar. (Tours, le Puy en Vezelay) dit merkte we gelijk. We zagen vandaag in totaal meer pelgrims dan we normaal in anderhalve week zien.

Voor het eerst hadden we geen slaapplaats gereserveerd. Men vertelde dat het vanaf hier niet meer kon en ook niet nodig was.
Helaas kwamen we daarmee bedrogen uit. Eenmaal aangekomen in Osabat, de plaats waar we gepland hadden te slapen, bleek 1 refuge met 20 slaapplaatsen dicht te zijn deze avond. We liepen daarom door naar de andere refuge uit ons boekje. Deze ging pas om 15u open. Toen de eigenaresse arriveerde vertelde ze ons dat ze vol zat! Gelukkig was ze wel zo vriendelijk om te bellen naar andere slaapgelegenheden. Echter zaten die 3 ook allemaal vol! Shit, wat baalde we van onszelf dat we niet gewoon hadden gereserveerd! Uiteindelijk konden we 1km verder in een gite slapen. Veel duurder dan we normaal gewend zijn, maar de volgende slaapplek was 20 km verder en dat gingen we niet redden.
Gelukkig was het een mooi verblijf waar ook 35 anderen aanwezig waren. Samen gingen we om 19uur aan tafel. De eigenaar vond van zichzelf dat hij mooi kon zingen en trakteerde ons voor t eten op de één na de andere Franse chanson.
Ik kan je vertellen dat het voor mijn humeur niet best werkt als ik hongerig ben;)
Het eten was heerlijk en dat maakte veel goed. Na het eten ging t ritueel van zingen weer door. Na 3 kwartier ben ik opgestaan en naar m'n kamer gegaan. Ik had er genoeg van en zin in rust. Papa genoot nog een half uur van het theater.

Vandaag liepen we 28 kilometer dat ons totaal op 1606 km brengt.

Een speciaal berichtje aan alle Scherpenheuvel lopers, omdat wij ze een warm hart toe dragen:

We willen jullie vanaf de grens met Spanje (waar we op dit moment het verhaal posten) heel veel succes wensen! Geniet van de prachtige voettocht en het plezier onderling! Martin, Eric, Coen, Karin, Els en Conny ik neem aan dat jullie een pilsje extra drinken omdat ik dat niet kan doen!
Wij zullen de komende dagen van tijd tot tijd in gedachten met jullie mee leven. Waar jullie pauzeren, lopen en slapen.
Karin, voor jou is dit een bijzonder jaar omdat je jubileum mag vieren! Dik verdiend, we weten namelijk zeker dat je het haalt!! Alvast GEFELICITEERD!

Ik volg jullie trouw en wat een avontuur zeg! Laatste grensovergang bereikt lees ik. Succes en veel loop plezier in Spanje! Keep up the good work. Bedankt voor het leesplezier dat jullie me geven! Gr Femke Lambooy

Femke 2016-05-12 13:13:07

Tjonge...... Dank jullie wel hoor. Wordt er nu al emotioneel van als ik jullie verhaal lees. Dat wordt wat in Scherpenheuvel. Maar gelukkig heb ik Els en Conny die gewoon met mij mee janken 😂😂! Ik ga ervan uit dat ik samen de rest van het groepje de tocht weer goed zal volbrengen! Wij denken ook aan jullie en zullen via deze blog of app alle details delen met jullie😘

Karin 2016-05-12 13:17:22

Ome Piet en Lieke, succes de komende dagen door berg en dal. Al wensen we jullie niet al teveel dalen toe ;-). Groeten Joris, Diane & Suze

Joris, Diane & Suze 2016-05-12 13:17:46

Oh wat lief. We zullen er zeker een en ik denk van meer op jullie drinken. En jullie gezelligheid zullen we zeker missen. Mila heeft er alweer helemaal zin in. Dus hopelijk gaat het goed komen. Als we het even moeilijk hebben. Denken we (weer) aan jullie en de kilometers en dan mogen we niet klagen. Gewoon doorgaan. Het gaat jullie goed !!

Conny 2016-05-12 14:04:10

Gelukkig gaat het allemaal weer goed met je Lieke want dat maakt het toch allemaal wel een stukje leuker lijkt me. Lieke jullie pap denkt misschien dat hij live bij het komende songfestival zit en dat hij er niets van wil missen anders was hij zeker met jou gaan rusten. Wel knap wat jullie doen en dat denken ze daar ginds in Frankrijk ook denk ik anders hadden ze zeker niet 1 van de routes naar de Familie PUY genoemd. 😂

Ome Toon 2016-05-12 14:10:16

Tjonge jonge Nu komen de klimmers.....dalers En veel meer pelgrims Suc6 Grtjs.Toos

Toos Roovers 2016-05-12 15:03:36

Wauw Lieke! Jullie zijn gewoon al bij Spanje! Dat ga ik je nooit nadoen, super knap man! Elke dag lees ik je blog met veel plezier. Super leuk hoe je schrijft :-) Ga zo door, dan blijf ik jullie volgen hihi! Dikke kus voor jullie xxx

Joyce 2016-05-12 15:26:10

Vanaf waar je nu bent boekten wij steeds ongeveer een volle week vooruit. Als dat niet lukt met oelgrimsonderkomens boek dan af en toe eens een hotelletje of pensionnetje tussendoor. Je doet jezelf daarmee een enorm plezier wat nachtrust betreft voor een prijs van een paar tientjes meer. Pelgrimsmenu hebben ze overal voor dezelfde prijsklasse. Deze laatste 850 KMS worden steeds drukker natuurlijk. Neem je tijd en geniet ook van de prachtige steden die je nog gaat passeren........... Petje af voor jullie tempo!!! Veel plezier nog de komende maand.

Jef van Gerven 2016-05-12 15:49:14

TOPPERKES!! jullie zijn al bijna in SPANJE!!! Zet um op voor de volgende resterende km!!!

brigitte van gerven 2016-05-12 19:25:22

Piet en Lieke, Met bewondering en stijgende interesse hebben wij jullie tocht gevolgd vanaf de Kapellekensbaan door Frankrijk tot in Spanje nu. Een avontuurlijke maar veel voldoening gevende ervaring moet dat zijn. Geweldig om dat als vader en dochter te mogen ondernemen. Je bent nu in het land van de lach en de zon, hoewel het er nu ook niet goed is, maar dat komt wel. Tapas, cafe con leche en cerveza voor minder dan een euro. Nog 800 km naar Compo in jullie tempo is geen probleem. Het moeilijkste gedeelte is achter de rug, maar de grote meute komt eraan. Lieke, wij kennen je niet persoonlijk, maar zo moeilijk ben je nu ook weer niet te plaatsen, je verslagen zijn in elk geval journalistieke hoogstandjes. Kom je vehaal eens doen op een regiobijeenkomst van het genootschap te Galder. Je zult er veel leden een plezier mee doen. Succes verder en we blijven jullie volgen. Fam. Nelen, Alphen

Fam. Nelen 2016-05-12 19:27:19

De grens van Spanje, wat een mijlpaal! Beseffen jullie al dat jullie heel België en Frankrijk door gewandeld hebben???

Denise 2016-05-12 20:23:59

WoW jullie hebben de grens van Spanje al bereikt 👍Heel veel wandelplezier in Spanje succes geniet ervan lieve groetjes Frans en Dymph

Frans en Dymph 2016-05-12 21:19:22

Chapeau!! Bijna in Spanje!!