700 km verder, 2 boekjes lichter

Frankrijk, Anthien

Dag 23
Zaterdag 9 April

Vezelay, we hebben onze eerste echte mijlpaal gehaald! Maar deze route werd ons niet cadeau gedaan..

In de morgen gestart met een lekker ontbijtje samen met onze Belgische pelgrims. (Zie foto) We starten wat later dan normaal, omdat je met anderen erbij een beetje moet afstemmen.
Het stevig ontbijt was niet voor niets geweest, want vrijwel meteen werden we getrakteerd op een flinke klim! Boven op de bergtop keken we uit op alleen maar mist met in de verte andere berg toppen. (Zie foto) Prachtig om te zien.
Na wat lopen door de bossen over de top van de berg gingen we weer stijl naar beneden. Dit zijn de kilometers die we erg voorzichtig lopen. Het vraagt namelijk veel van je knieën.
In de ochtend vonden we een mooi bushokje waar de zon in scheen om even pauze te houden. Papa liep wat rond omdat hij geen rust in z'n lijf had. Na een tijdje kwam hij me halen, omdat hij een plek had gevonden waar we koffie konden drinken. In het dorp waren kindjes aan het repeteren voor een acrobaten voorstelling. We mochten daar een kop koffie een thee drinken en genieten van de generale repetitie! (Zie foto's) Met een lekker muziekje en goed vertier vloog onze pauze voorbij.
De hele dag hebben we niets anders gedaan dan berg op en berg af. Conditioneel was het een zware trip. Al maakte we gisteren 10km meer, deze voelde echt veel zwaarder. Het grootste gedeelte van de dag heeft de zon lekker geschenen. We konden in de middag zelfs weer lekker met korte mouwen lopen.
Onze boterhammen aten we op de top van een berg in het gras. (Zie foto) ze smaakte lekker ook al waren de bammetje wat uitgedroogd.

Onderweg werden we enthousiast aangemoedigd door een groep vrienden/familie die een weekend Parijs ontvlucht waren opzoek naar rust in Vezelay. Klappend en juichend zaten ze in een soort van erehaag waar wij door heen mochten lopen! Fantastisch! (Zie foto)

De laatste 6 kilometer hadden we de baseliek van Vezelay al in ons vizier! Daar stond hij dan boven op een berg, onze mijlpaal! Maar we moesten nog even diep gaan voor we konden gaan genieten. De laatste 3 kilometers gingen stijl omhoog en zweet gutsten over ons lijf! Regelmatig pufte we uit en praten we onszelf moed in voor de volgende meters klimmen. Uitgeput, maar Het was het waard! Wat een mooie baseliek! We gaven elkaar een high five en stonden daar best een beetje trots op onszelf te wezen.
Na een poosje rust bezochten we de kerk en staken we beide een kaarsje aan! (De gene voor wie wij ze hebben opgestoken weten dat ze er voor hen staan)

In de refuge van de nonnen waren we de eerste pelgrims van vandaag! Echter was er wel een oude bekende die we tegen kwamen. Regina, in onze ogen, de pelgrim die meer bandensporen achter laat dan voetstappen;)
We hadden haar namelijk een week geleden ingehaald en ze loopt maar 10km per dag. Tocht was ze al en dag voor ons in Vezelay. Rara, hoe kan dat...?
Later kwamen ook de dames waar we vannacht een kamer mee hebben gedeeld aan.

Later op de middag dronken we een pilsje op het plein bij de kerk om te proosten op ons eerste succes! Dat smaakte heerlijk! (Zie foto)

Omdat we op tijd aangekomen waren en een chronisch te kort aan groeten hebben besloten we vandaag zelf te koken. Lekker aardappels, erwtjes en wortelen met een hamburger. Oer-Hollands en Ohzo lekker!
Natuurlijk hadden we te veel gekookt, maar daardoor konden we een mevrouw uitnodigingen met ons mee te eten. Na wat kletsen bleek haar man in Alphen bij Roelama te werken. Hoe toevallig dat je juist haar treft en samen eet. Ze gaat morgen van start vanaf Vezelay, zoals veel pelgrims doen.

Vandaag liepen we 25km met veel hoogte verschillen. Totaal hebben we er nu 706km op zitten. Het tweede boekje kunnen we opbergen. En we pakken vanaf morgen de route op vanaf boekje nummero drie; Vezelay naar Saint-Jean-Pied-de-Port. (Zie foto landkaart)

Je moet ook zeker niet vergeten eens"super trots"op je zelf te zijn,wij zijn dat n.l.ook op jullie en wij hoeven er niks voor te doen!!!Dik verdient!!!!

Maria 2016-04-10 16:44:01

Weer mooie verslagen van jullie avonturen . Al op 1/3 van de reis👍👍👍👊

Tessa 2016-04-10 17:36:05

Wow wat een toeval! Dat jullie daar nog iemand tegen komen die op die manier raakvlak heeft met alphen is niet normaal! Jullie hebben hard moeten werken zeg. Pilsje is dan ook zeker verdiend!

Giel & ilze 2016-04-10 18:07:29

Lees alles van jullie met veel plezier, het gaat jullie goed veel wandel plezier.

Nel Herremans 2016-04-10 18:30:33

Nou ja zeg!!! Komen jullie Regina weer tegen. Eigenlijk wel een aanfluiting hoor haar pelgrims tocht! Ze kan beter kiezen om de trein te nemen naar Santiago! Nee jullie manier is tenminste om trots op te zijn! Ga zo door en die bijzondere ontmoetingen zullen vast en zeker nog vaker voorkomen. Het wereldje is klein.

Karin Kennes 2016-04-10 18:36:39

Ze zeggen wel eens dat toeval niet bestaat, dat zou je bijna gaan geloven als je al jullie verhalen leest, ongelofelijk. Jullie hebben al een mooi kleurtje op je gezicht. We blijven jullie volgen.

Moniek 2016-04-10 19:50:03

Wat een mooie verhalen en leuk om zo op de hoogte te blijven van jullie avontuur. Wij hebben vanmorgen een kerkbezoek gedaan, want in Alphen was het communie. Soms vergeet je wel eens hoe mooi iets kan zijn. Vooral kerken en basilieken blijven indrukwekkend. We wensen jullie nog veel gezegende routes en vooral heel veel plezier. Blijf trots op jezelf en op elkaar! Wij zijn ook trots op jullie!

Marian 2016-04-10 20:20:35

We hebben weer genoten van jullie verhaal en vinden het super knap dat jullie al zo ver zijn gekomen en wat zien jullie er goed uit mooi gezond buitenkleurtje nog heel veel wandelplezier samen . Als ik dit allemaal lees en volg zou ik zo willen aansluiten maar Frans niet wel met zijn scooter 😜Lieve groetjes

Frans en Dymph 2016-04-10 20:42:31

Zo trots op jullie!!!

Silke 2016-04-10 21:06:13

Weer een mooi verslag van jullie voetreis! Knap hoor zoals jullie het doen, en ik kan me wel voorstellen dat het af en toe ontzettend zwaar is, maar jullie werken je er knap doorheen hoor!! petje Af en nogmaals zet 'm op en goeie reis verder!!!

Harrie Timmermans 2016-04-10 22:40:09

Hoi Piet en Lieke. Ik heb zojuist de verhalen van de afgelopen 10 dagen zitten lezen. De laatste dagen lees ik gelukkig voor jullie minder over regen en zware klei aan de schoenen. Mooi al die verhalen over aardige en welwillende mensen. Piet volgens mij zou Leonardus trot op je zijn over het feit dat je je in het Frans weet te redden. Succes en geniet van het betere weer dat jullie te wachten staat. Gr. Lia & Felix

Felix 2016-04-10 22:43:47

Hoi piet en lieke wat bijzonder wat jullie allemaal meemaken we vinden het fantastisch iedere dag volgen wij jullie . Vele groetjes cees en ans

Cees en Ans 2016-04-10 23:05:19

hoi piet en lieke super knap hoor en ik geniet van jullie verhalen wie had dit 40 jaar geleden kunnen bedenken piet', toen je nog bij pellikaan op de bureaustoel zat fijne reis nog en groetjes

marita smeets 2016-04-10 23:09:38

Hoi ome Piet en Lieke, Wij vinden het geweldig om jullie avonturen zo op de voet te kunnen volgen. Het is niet niks wat jullie doen , echt SUPER !!! Als jullie zo doorgaan zal het wel lukken. Nog heel veel succes !! Groetjes van Ton en Lianne vd Broek en Loek en Maria de Roy

Lianne 2016-04-11 11:10:46

Respect! Echt weer een mooi verhaal Piet en Lieke. Ga zo door!

Lisanne van Hooijdonk 2016-04-11 17:35:46

Echt super tof! Jullie zijn kei goed bezig, trots op jullie :) Groetjes!