Laatste dag in de bergen

Spanje, Portomarín

Dag 78
Vrijdag 3 juni
Laatste dag in de bergen

Ondanks de grote hoeveelheid mensen hebben we deze nacht goed geslapen. Ze hadden hier stevig houten stapelbedden met dikke matrassen dat scheelt al een hoop.
Om kwart voor 7 stonden we weer gepakt en gezakt klaar om te gaan.
Vandaag werd een pittige dag voor onze schenen en knieën. Bijna alle meters die we gisteren geklommen hadden mochten we vandaag weer afdalen. Sommige stukken waren erg stijl en daarmee lastiger, maar over het algemeen was het goed te doen. Afgelopen dagen zijn we vooral conditioneel bezig geweest en vandaag was het opletten, koppie erbij en proberen je gewrichten zo min mogelijk te belasten.
Na twee uur wandelen hadden we het grootste daal werk erop zitten en kwamen we in het dorp waar we inkopen moesten doen. Het was namelijk de enige plek op de route van vandaag waar iets te krijgen was.
Helaas had de eigenaar besloten deze vrijdag gewoon dicht te blijven en moesten wij onze plannen aanpassen. We belde de bedden in het kleine plaatsje af en reserveerde in een groter dorp waar wel een winkel was. We hadden namelijk helemaal geen brood, beleg of fruit meer.

In het dorp gingen we voor de alternatieve route. Die was weliswaar korter qua kilometers, maar ik had gelezen dat deze route veel beklimmingen en afdalingen zou geven door de natuur. En als we dat afwegen tegen een route langs de weg is de keuze voor ons snel gemaakt. Zo konden we nog een laatste dag genieten van de bergen voordat het vlak wordt.
En dat deden we! Relaxed liepen we berg op en berg af. We genoten van de uitzichten! De wolken die tussen de bergen hingen gaven een hele mysterieus beeld (zie foto)

Onderweg kwamen we langs een huis waar een kraampje buiten stond. Heel de route was er namelijk geen bar te bekennen en hier stond eten, drinken, fruit allemaal tegen donativo. Weer een mooi initiatief van twee mensen die alles over hebben voor wandelaars. We genoten van een kopje thee en koffie met fruit en een koekje.

Onderweg passeerde we de slaapplaats die we af hadden moeten bellen. Dat vonden we beide jammer, want het zag er mega leuk uit! Hangmatten in de tuin, ligstoeltjes en kleinschalig. Wij moesten op dat moment nog 4km verder lopen naar Sarria.
Het was al na 13uur en de zon scheen steeds feller. Goed dat we binnen een uur de stad bereikten. Daar kwamen we gelukkig ook in een prachtige kleine Albergue terecht. We kregen een 4 persoonskamer dat al fijn was en als klap op de vuurpijl had het een mooie keuken. Vanavond kan ik dan ook weer zelf wat te eten maken.

Papa koelden zijn scheen onder de douche, buiten met de tuinslang en masserend met een coldpack zoals Carla Wildhagen had getipt!
Papa heeft deze dag met 1 pijnstiller in de ochtend prima gelopen. Morgen gaat hij kijken of hij ook zonder "doping" kan lopen.

De laatste dagen tot aan Santiago doen we het rustig aan. Papa vind het mooi om op zijn trouwdag daar aan te komen. En ik kom dan aan op Karin haar verjaardag. Mooier kan niet!
Ons schema ziet er voor de komende dagen als volgt uit: 23km-25km-25km-24km-19km.
We zullen dus een beetje moeten gaan afkicken van de 30 km per dag die we gewend zijn.
We zien het maar als een soort cooling down.
Morgen gaan we dan ook proberen wat langer in bed te blijven liggen om niet al om 11u bij de slaapplaats te staan. Hopelijk blijft het rustig op de 4 persoonskamer en kunnen we voor het eerst in maanden een beetje uitslapen.

Vandaag liepen we 29km daarmee schiet het totaal aantal gelopen kilometers naar 2325.

Weer heel mooie foto's. Succes met de laatste dagen!

Richard en Renske 2016-06-04 14:51:31

Ik heb je een pb gestuurd op fb groetjes magda

Magda 2016-06-04 15:00:32

RESPECT hoor voor jullie. Ook dat je nog steeds geniet van de omgeving, super. Einde is echt in zicht nu dan. Zal wel raar zijn om minder ver te lopen en straks helemaal niet meer. Ga zo door, ben benieuwd dan bij je vader morgen zonder doping haha. Zet em op.

Mieke puij 2016-06-04 15:07:02

Nou, het einde is in zicht, de laatste loodjes. Wat een prestatie toch hè!!!!! Geniet er nog lekker van en heel veel succes nog met de laatste 116 km. 👍👍👊👊

Constance 2016-06-04 15:08:13

het aftellen is begonnen. heel veel succes met de laatste loodjes!!

helga 2016-06-04 15:34:46

Geniet van de laaste 100 km we zullen je verhalen nog gaan missen .is voor ons ook afkicken Lieke 😁

Loes Rosenbrand 2016-06-04 15:39:20

Hey Piet en Lieke, Wat doen jullie het ongelofelijk goed!! Leuk om iedere dag weer even te lezen hoe het jullie vergaat, écht petje af hoor!! Heel veel succes met de laatste kilometers, en geniet nog van de mooie omgeving!! Groetjes, Eddy Angelique Lars en Lotte de Jong

Eddy en Angelique de Jong 2016-06-04 15:54:39

Succes met de laatste loodjes! Wat een super team zijn jullie 👍

Madeleine de jong 2016-06-04 16:08:05

Piet en Lieke,nu komt het einde echt in t zicht geniet nog van de laatste dagen jullie zijn echt mensen met een karakter en keiharde beren zulke tocht aanvatten en elke dag er opnieuw staan met of zonder doping het zal voor ons ook afkicken zijn die verhalen en die foto`s en al je avonturen te moeten missen maar bon geniet er nog van zo met z`n tweetjes samen grtjs

Jan en Francine 2016-06-04 16:20:53

Wij genieten nog iedere dag van jullie verslag. Wat een geweldige prestatie ! We zullen de verslagen gaan missen,als jullie zijn aangekomen . Nog veel succes met de laatste km. Dat is maar een peulenschilletje voor jullie . Ha ha Geniet er nog van😄😄😄😄

Jac en marlies 2016-06-04 16:27:00

24 km is voor jullie misschien afkicken maar vinden wij nog veel hoor! Het wordt tijd om een keer uit te slapen en het wat rustiger aan te doen, dat hebben jullie meer dan verdiend. Heel veel succes het laatste stuk, jullie zijn er bijnaaaaaa! Zet 'm op! Liefs Giel & Iels

Giel & Ilze 2016-06-04 16:54:50

Jeetje, wat gaat het toch snel, het eind komt in zicht, en dat wordt dan ook voor mij afkicken. Zo leuk om te zien wanneer er weer een reisverslag staat met weer mooie plaatjes. Heb ook de uitzending van Kruispunt gezien en dan te beseffen dat jullie ook zo lopen, prachtig! Veel succes nog met de laatste kilometers. Groetjes Carla

Carla 2016-06-04 17:16:49

Heel veel succes en plezier met de laatste loodjes!!!

Maikel F 2016-06-04 20:04:30

Hoi hoi Als de nood het hoogst is...is de redding nabij Eten langs de weg De bergen voorbij nu het vlakke land in Goed van jullie ff wat minder km's Nog enkele dagen en jullie zijn er Chapeau Grtjs.Toos

Toos Roovers 2016-06-04 20:34:58

Nog 5 dagen en dan is het vakantie 😃🎉👍🏼! Succes / sterkte met het afkicken van vanalles en nog wat want het einde komt nu echt in zicht toppers! Geniet nog van elke wandeldag en slaap morgenvroeg lekker uit, doe ik ook 😂👍🏼.

Katrien en Marco 2016-06-04 21:45:48

Ha toppers!! Succes met de laatste loodjes en geniet!! 👍😀

Charlotte 2016-06-04 22:51:37

Ah wat ontzettend lief & leuk, ik lees net jullie bericht pas. Super leuk als jullie daar op mijn verjaardag aankomen, dat vergeet ik n o o i t meer!!! Liefs X

Karin Verhoeven 2016-06-05 17:11:38

Heel veel succes met de laatste loodjes!