The day after

Spanje, Negreira

Dag 84
Donderdag 9juni
The day after

De eerste dag dat we in een Albergue geen wekker hoeven te zetten. We hebben de mogelijkheid om tot 10uur uit te slapen. Wonder boven wonder liggen we niet al om 6uur te stuiteren in ons bed. Als we wakker worden gemaakt door gerommel in de kamer is het 7uur. Ik duw m'n oordopjes nog wat dieper in m'n oor en draai me om. Ik zie dat papa z'n deken over z'n hoofd trekt en val terug in slaap. Om 8uur gaat het grote licht aan en is doorslapen geen optie meer. Op ons gemakje gaan we uit bed.
Deze morgen heeft het ontbijt geen prioriteit. We zijn allebei veel te nieuwsgierig naar de reacties op ons blog dat we besluiten dat de honger maar even moet wachten!
Op dat moment zien we dat er precies 100 reacties binnen zijn gekomen. Het geeft ons zo'n geweldig gevoel om elk persoonlijk berichtje te lezen.
Na een half uur vol trots op ons blog te hebben gelezen ontbijten we een paar boterhammen.
Op onze "vrijetijdschoenen" lopen we de stad in. We doen wat winkeltjes aan en kijken wat rond. We kopen, zoals we op dag 5 van onze reis beloofd hebben, een kaart voor Thiery.

Als we op het plein voor de kathedraal aankomen is het er enorm druk. Wat een verschil met gisteren! Er staan nu heel veel groepen mensen met dezelfde shirts. (Wij denken van een excursie ofzo) Maar er zijn ook duidelijk meer pelgrims.
Om 12uur gaan we naar de mis. We hebben ondanks dat we ruim op tijd waren al geen zitplaatsen meer.
Als de mis begint zingt er een non een stukje van een kerklied. Ze vraagt de kerk mee te zingen. Daarna maakt ze er zowat een concert show van door elke beuk apart te laten zingen en te kijken wie het meeste geluid maakt. Dat ook dit al zo vrij en commercieel is verbaasd me!
Na deze bijzondere start van de mis worden de landen op genoemd waarvandaan pelgrims zijn vertrokken. Ook Nederland wordt mede dankzij ons vertrek genoemd.
De rest van de mis is in het Spaans, niet te verstaan maar wel mooi.
Aan het einde van de mis is het dan zover dat ze met het wierookvat door de kerk gingen slingeren. Het wierookvat wordt aan een touw door wel 5 man omhoog getrokken. Een pater geeft er een zwier aan het begint te slingeren door de kerk! Hoger en harder dan we verwacht hadden zwiert het van de linker naar de rechter zij beuk. Wat een indrukwekkend fenomeen. We zijn blij dat we dit hebben gezien.

Na de mis gaan we op het plein zitten om onze vrienden op te wachten. Voordat ze binnenkomen zien we nog een hele boel andere bekende; Elise en ely uit Australië en Schotland, Jasper uit NL en Theo uit Nijmegen. De laatste hebben we nooit eerder ontmoet, maar we herkennen zijn naam uit de boeken (livre D'Or) die in Frankrijk in refuges lagen.

De Bløf boys komen als eerste binnen! We maken leuke foto's van ze en kletsen wat bij. Dan gaan zij snel de Compostella halen. Nouja, dat dachten wij. Door de drukte moesten zij 2uur lang in de rij staan.
Rond 15:30u komt ook Joost binnen wandelen. Nu is onze groep compleet en kunnen we een terrasje gaan pakken.
Zo eindigen we op een leuk terras met uitzicht op t plein. De middag vliegt voorbij en de alcohol stroomt rijkelijke terwijl we de helft van de tijd met elkaar in een scheur liggen om van alles en nog wat.

Ergens voelt het heel vreemd om heel de dag niks te doen en anderzijds valt het me mee dat ik buiten wat onrustige benen niet meer last heb.

Tegen 19u nemen we afscheid van iedereen. Wij moeten nog eten en boodschappen doen voor de volgende dag. Barney geeft me zijn steen van thuis mee en vraagt me deze in de oceaan te gooien bij Finesterre. Ik beloof hem dat we er een foto of filmpje van maken en dit doorsturen.

S avonds eten we een snelle hap en gaan we op tijd slapen.

Allereerst nog van harte gefeliciteerd met behalen van jullie compostella. Fijn dat jullie van de dag van aankomst hebben genoten. Nog fijne wandek dagen samen gr Magda

Magda 2016-06-10 17:25:46

Wat een fijn gevoel zal deze prestatie geven!! Van harte gefeliciteerd . We zullen jullie verhalen wel missen. Snel tot ziens :)

Felix en Lia 2016-06-10 17:45:08

Wat heerlijk voor jullie zo'n relaxdagje En zeker om zoveel medepelgrims opnieuw te ontmoeten Geniet ervan Pak er maar een lekker drankje op Grtjs.Toos

Toos Roovers 2016-06-10 17:56:19

Even n dagje 'afkicken' mooi dat jullie dan net n soort van 'siter act' in de kerk mee hebben kunnen pikken!!! Geluksvogels😂😆

Maria 2016-06-10 18:11:53

Piet en lieke wat een dag vandaag eens niks doen kan ook heerlijk zijn he na zo`n pelgrimstocht met zulk gewicht op je rug ,geniet er maar eens lekker van en een goei pint of pinten komen ook wel van pas hopelijk een goede kater mag ook wel eens die heb je zeker verdient .Goed dat dat wierookvat goed is gemonteerd als dat loskomt en die krijg je raak is die kater wel snel vergeten.

Jan en Francine 2016-06-10 18:42:05

Toppie Piet en Lieke. We zijn trots op jullie!!!!!!!!!!!!!!!!!

Cor, Ria, Guus, Marjanne (uit Breda en Ulvenhout) 2016-06-10 19:16:05

Piet en Lieke, ik kan geen woorden bedenken die goed genoeg zijn om jullie duidelijk te maken hoeveel respect ik voor jullie heb na het behalen van jullie mooie maar soms ook barre tocht, ik doe het jullie en vele met mij denk ik niet na. Ik vind jullie kanjers. Een hele dikke proficiat, Lieke ik heb iedere dag je verslag met veel plezier gelezen misschien is schrijfster worden nog iets voor jou 😄😄 Op naar de laatste wandelingen en straks weer lekker thuis nagenieten. Gr Corrie

Corrie Jacobs 2016-06-10 19:39:34

Corrie Jacobs 2016-06-10 19:40:18

Van harte gefeliciteerd met het behalen van jullie doel, jullie mooie droom!! Wat een reis hebben jullie gemaakt zeg! Echt iets om trots op te zijn. Het gevoel dat jullie hadden toen jullie aankwamen zal vast erg bijzonder geweest zijn en mooi dat jullie dit samen konden delen. Ik heb erg genoten van de leuke verhalen van jullie tocht. Veel succes en plezier nog deze aankomende dagen!

Liselotte 2016-06-10 22:32:28

En dan is die dappere Lieke samen met haar pa Piet daar op de eindbestemming. Geweldig. Proficiat. Wat een ervaring moet deze hele tocht voor jullie zijn. Geniet er met volle teugen van. Dit wordt 1 van jullie mooie herinneringen van het leven. Xxx

Els de Bont 2016-06-10 22:37:44

toppie om te lezen hoe jullie je dag na na deze 👍👍👍👍prestatie hebben ingevuld weer erg genoten van dit verslag en mooie foto,s . Geniet van de komende dagen nog veel plezier wij blijven jullie volgen tot jullie weer in het mooie Alphen zijn

Frans en Dymph 2016-06-10 23:11:43

Lieke en Piet hartelijk gefeliciteerd met dit behaalde succes. Wij vinden t super knap van jullie. Dit is echt n knoon op jullie werk. Zeker als je nu al jullie santiago vrienden nu ook aan de eindstreep ziet komen.

Toos kleiren 2016-06-10 23:35:26

Van harte gefeliciteerd met het bereiken van jullie eindstreep, jullie hebben hem gelopen, de compostela! Wat een mooi verhaal van gisteren! Alsof we er een klein beetje bijzijn. Geniet van jullie overwinning, een ervaring voor het leven. Groetjes Rebecca

Rebecca Timmermans 2016-06-10 23:59:51

Klinkt als een heerlijke dag. Geniet v/d komende dagen. En tot over 1 week!!!!!!

Linda 2016-06-11 08:08:46

Piet en Lieke , van harte gefeliciteerd met deze prestatie!!!! Geniet ervan, en goeie reis naar huis.

wim en Maria Maes 2016-06-11 08:37:18

geweldig gedaan, daar kun je nog jaren van genieten.

Henk en Ria 2016-06-11 08:37:26

Piet en Lieke. Van harte gefeliciteerd, wat een geweldige prestatie.nog een goede reis terug.

Kees en José Olieslagers 2016-06-11 12:15:33

Respect is het enige woord wat ik kan bedenken. xxx

Elly en Ton 2016-06-11 12:16:51

Nogmaals Gefeliciteerd en mooi die foto,s van jullie ' vrije'voeten ze zien er nog goed uit hoor . Jammer dat de kathedraal in de steigers staat , maar ja beter de kathedraal dan jullie zelf toch. Wens jullie nog een goede tocht verder ,al genietend van je prestatatie. CHAPEAU.