Over de grens

Spanje, Larrasoaña

Dag 57
Vrijdag 13 mei
Over de grens

Om half 8 waren we klaar om te vertrekken vanuit honnto de berg op. We hadden het idee dat er nog niet veel mensen voor ons vertrokken waren.
Gelijk vanaf het eerste stuk ging het stijl omhoog. Jeetje, dat is ook een manier om wakker te worden! Je bent nog koud en gelijk wordt er het uiterste gevraagd van je spieren.
Het was zwaar het eerste uur. Ook werden we bij vertrek al snel ingehaald door een atletische Duitser. Hij was de eerste die ons op deze reis inhaalde. Pijnlijk momentje voor een Puij, maar hem bijhouden was geen optie. Hij vloog de berg op.
Na een uur lopen lukte het ons om in ons ritme te komen. Vanaf toen liepen we weer als zonnetjes. De gedachte dat er weinig mensen voor ons waren gestart was totaal verkeerd. We haalden de één na de andere pelgrim in. (Zie foto) je ziet en hoort op deze momenten hoeveel verschillende nationaliteiten er de camino lopen. Bizar dat er mensen uit Mexico, Canada en Australië dit ook doen!
Toen we eenmaal in onze cadans zaten was onze de enige tegenstander nog het weer. Spanje nam het voorbeeld van Frankrijk helaas over en ook hier kregen we zowat de hele dag een 'zegening' van boven. Al soppend in onze schoenen, die echt niet waterdicht zijn, liepen we de berg op.
Ons pap leek erg populair omdat hij om de haverklap een sms kreeg. Toen we keken wie het was bleek het continu een berichtje van welkom on Spanje of Frankrijk te zijn. We waren dus op de grens. Op de berg stond dit naar onze zin klein aangegeven. Toch weer een bijzonder moment als je een ander land in loopt.

Bij het bereiken van de top op 1485m zagen we nog een beetje sneeuw liggen. (Zie foto)
Vanaf dat moment was het nog 5km dalen naar roncesvalles waar we wilden slapen. De afdaling was kilometers lang en mega stijl. Door de regen waren de paden erg glad geworden. We moesten enorm scherp blijven om geen schuiver te maken en van de berg te rollen. Een paar keer verloren we evenwicht, maar konden we onszelf nog net corrigeren.

Om 11:45u kwamen we aan bij de slaapplaats, dir we niet hadden kunnen reserveren. We werden ontvangen door alleen maar liever Nederlandse mensen. Het was een refuge die gerund werd door het genootschap uit Nederland. We kochten een ticket en kregen een bed nummer toegewezen.
Pas om 14u ging de refuge open en kon je je bed gaan opzoeken. Om de tijd te doden dronken we koffie en aten we soep in een restaurantje. Wat ons gelijk opviel is dat het drinken hier erg goedkoop is.

Een beetje opgewarmd gingen we ons bed opzoeken. Het was een gestructureerde organisatie. Alles liep op rolletjes. Eenmaal boven hadden we een 4 persoons open hokje. Dit viel alles mee als je een grote slaapzaal van 100 bedden verwacht. Het is een beetje zoals in een trein of op een boot.

In de refuge was zelfs een was service. Voor €3,50 werd onze was gedaan en kregen we het gedroogd terug.

In de middag doken we een cafeetje in. Daar zagen we een Duitser die we al kende van eerder en een jonge Duitse meid. We schoven bij hen aan tafel. Na een tijdje werd de man een beetje irritant, omdat hij continu het woord wilde hebben. Maar met Lisa hadden we leuk contact. Ze is 29 jaar en leeft een beetje het zelfde als dat ik doe. Dus dat klikte wel!
We besloten samen te koken en te eten in de avond. Lisa wilde nog graag een afzakkertje doen en omdat de wijn hier €1,50 per glas kost en erg lekker smaakte in goed gezelschap besloten we mee te gaan.
In het café ontmoeten we al snel de Canadees van de dag ervoor; John. En ook wat andere van onderweg. We hadden een gezellige tafel vol. Voor het eerst in tijden dronk ik meer wijn dan goed voor me was, maar we hadden een hoop plezier!
Hopelijk heb in er morgen niet al te veel spijt van.
Om 21:15u gingen we netjes ons hokje in en vielen als een blok in slaap.

Vandaag hebben we in totaal 59 pelgrims ingehaald en is er onderweg 1 man ons gepasseerd. (Deze man hebben wij later wel weer ingehaald.)
We liepen berg op en af een route van 21km dat ons totaal brengt op 1657km.

Nou dan zullen we jullie moeten volgen,om n keertje "goedkoop zat te worden" hahaha🍷🍷🍺🍺proost hoor!!!!

Maria 2016-05-14 18:11:58

Afgelopen donderdag had je toch wel wat getraind met de wijntjes liek;)? Je moet ook die conditie natuurlijk een beetje op peil houden!

Silke 2016-05-14 18:14:10

Nou 🍻 en 🍷dan maar ; proost! We nemen er eentje op jullie "grens" passeren Goede Pinksteren

Paul en Pam 2016-05-14 18:29:56

Geniet nu van de Spaanse camino Grtjs.Toos

Toos Roovers 2016-05-14 18:30:20

Ha die Piet en Lieke, nog even hard gewerkt om de Pyreneeën achter jullie gelaten te hebben en dan komt morgen (Pinksteren) al Pamplona in zicht. Wat een hoog tempo blijven jullie toch houden, kunnen we daaruit concluderen dat de kuiten en achillis-pezen niet meer opspelen? We volgen jullie nog iedere dag met grote belangstelling en Lieke we genieten van je verrassende verslagen. Wensen jullie weer een prachtige voortzetting, op naar de FINISH .!! Toi,toi Wil en Mariëtte

Wil en Mariétte 2016-05-14 18:31:07

Piet en Lieke, Knap van beide wat jullie al gedaan hebben, aan klimmen komt helaas geen einde maar het ergste hebben jullie gehad. Wat hebben jullie toch een pech met het weer, onvoorstelbaar. Buen Camino, Desiré Doornbos

Desiré Doornbos 2016-05-14 19:21:03

Hey Piet en Lieke! Vandaag heb ik Annie uitgebreid gesproken, over van alles en nog wat en natuurlijk over jullie, hoe ondernemend jullie zijn! Geweldig om deze uitdaging op deze manier zo aan te gaan. " River Deep, Mountain High" , wat een tempo houden jullie er op na. ( Wel de regenbescherming voor onderbenen/schoenen iets te vroeg mee naar huis gegeven .....). Geweldig wat jullie doen, "even " te voet naar Spanje......met Pinksteren (i.p.v. naar Scherpenheuvel) .😉 Laat de vino 🍷en de cerveza 🍺 maar lekker smaken, dat hebben jullie na zo' n groot aantal km's per dag wel verdiend! Het Spaanse manana, manana staat niet in jullie woordenboek hè. Geniet ze samen, zet hem op! Wij volgen jullie " op de voet".

Francien 2016-05-14 20:05:12

Wat een prachtige foto's toch weer, ondanks de regen. De bergen blijven fascinerend vind ik. Jullie genieten er ook van. En ja eten en drinken in Spanje is echt erg goedkoop, daar zijn we hier jaloers op. Geniet er nog maar van nu het kan.

Moniek 2016-05-14 20:37:06

hoi piet en lieke wat een mooie reis maken jullie samen geweldig nu in zonnige SPANJE, maar daar is nog weinig van te merken helaas chapeau voor jullie en ik kijk weer uit naar jullie volgende avonturen groetjes

marita smeets 2016-05-14 22:34:37

Wat is het toch leuk jullie verhalen te volgen. Super knap. En leuk dat je veel mensen ontmoet van verschillende nationaliteiten. En wat een super mooie foto's

Sanne 2016-05-15 06:41:41

Hoi Piet en Lieke. We hebben al weer een week met prachtige verhalen gelezen. Een borreltje hebben jullie zeker verdiend, met dat tempo dat steeds maar word gehaald. we sluiten ons geheel aan bij de vorige reacties. vele groeten.

Hans en Jeanne 2016-05-15 10:19:20

Ha, toppers. Alle zegen komt van boven maar een beetje minder regen mag ook wel,maar wat een prachtige uitzichten zien jullie, om jaloers op te zijn, maar niet op jullie wandeltocht, pittig hoor en een glaasje mag er dan wel in hoor Lieke. Geniet er van en veel sucses met de spaanse kilometers

Kees en Jo Boemaars 2016-05-15 11:44:51

Hoi Piet en Lieke, Lees ook met plezier jullie reisverslagen en ja wat kunnen jullie toch trots zijn op jezelf. Heel veel succes en vooral genieten, want ik denk dat doe je 1 keer in je leven zo'n onderneming! Knap hoor hartelijke groet je nicht Ans Brasz-Hendrikx.

ans-hendrikx.op.expeditie 2016-05-15 13:22:38

Gisteravond ons Susan gesproken. Met 66 man naar Scherpenheuvel. Ze hebben wisselvallig weer gehad van warm en dan weer een koude wind, maar geen regen dus dat is wel prettig......tenminste jullie hebben minder geluk gehad zoals ik lees. Dat zal zeker beter worden! Volgens ons Susan ging het allemaal prima en ze zijn nu weer op weg naar huis. Altijd fijn om ze morgen weer te ontvangen in Baarle!. Veel succes verder en geniet ervan!