Tachtig dagen

Spanje, Arzúa

Dag 80
Zondag 5 juni
Tachtig dagen

Gisteren was het uitslapen lekker bevallen, dus we hadden de wekker weer om 7uur gezet. Toen de wekker ging waren we alsnog de eerste die uit bed gingen. Dat is de afgelopen weken wel anders geweest!

We nemen onze woorden terug wat betreft het feit dat het vlak is naar Santiago toe, want ook vandaag hadden we weer veel kleine, maar stijle beklimmingen. We hebben het idee dat we een beetje over de toppen van de heuvel lopen nu.

De dag startte volledig in de mist. Onze haren waren binnen een mum van tijd klets nat.
We liepen op ons gemakje aangezien we maar 25km te doen hadden. Het lopen van minder kilometers maakt dat we meer en langere pauzes houden. Zo stopte we na een dikke 10 kilometer lopen drie kwartier. We konden toen wel buiten op het terras zitten omdat het zonnetje z'n best deed door de wolken heen te komen.
Onder t genot van een kopje thee legde ik de slaapplaatsen tot aan Santiago vast. Normaal boeken we maar een dag vooraf, maar omdat het zo enorm druk is leek het ons niet onverstandig om door te plannen.

De paden gaan nog steeds veel door de natuur en daar kunnen we zeker van genieten. De drukte maakt het soms lastig om je eigen tempo te lopen. In halen op smalle afdalingen is bijvoorbeeld onmogelijk.
Onderweg stond er een Hongaarse man die ons aansprak. Hij was al van huis uit naar Santiago gelopen en vroeg of we wat geld voor hem hadden. We waren beide in een goede bui en gaven de man wat geld. En of hij er echt eten voor koopt of vanavond lekker van in de kroeg gaat zitten maakten ons eigenlijk niet veel uit... Het voelde goed!

Om half 3 arriveerden we in Palas de Rei. We checken in hadden het voornemen om boodschappen te gaan doen. Helaas lukte dat laatste niet omdat het zondag was. We hadden er een beetje gehoopt dat ze hier met de drukte van alle pelgrims open zouden zijn.
Morgenvroeg nemen we dan maar ontbijt bij de Albergue en lunchen we een keer onderweg. Dat gaat de eerste keer worden in hele onze reis dat we een lunch eten die we niet zelf hebben gemaakt.

S middags verkende ik het stadje terwijl papa een dutje deed. Toen het zonnetje laat in de middag goed doorkwam genoten we op het terras. Daar zat een grote groep Amerikaanse jongeren. We raakten met een meisje aan de praat dat de begeleider van de groep bleek te zijn. Het was een groep studenten van de universiteit die dit deden als onderwijs uitje. Elke avond moet iemand van de groep een presentatie houden over iets dat met santiago of Spanje te maken heeft.
Steeds weer als we Amerikanen spreken verbazen wij ons hoe slecht het zorgstelsel, onderwijskosten en arbeidsvoorwaarde daar geregeld zijn. Er wordt altijd zo opgekeken tegen Amerika, maar ik geloof dat wij enorm blij mogen zijn met hoe alles in Nederland geregeld is!

Om 20uur aten we een menu'tje in de avondzon met een lekker flesje witte wijn erbij.

Vandaag brachten onze benen ons 26km verder. Hiermee gaat het totaal naar 2375km.

De bergen zijn heuvels geworden Goed dat alle slaapplaatsen geregeld zijn Het zal steeds drukker worden richting Santiago Heel erg leuk om allerlei verschillende nationaliteiten te ontmoeten en blij te zijn met ons Nederlandje waar het goed geregeld is Geniet nog van jullie avond Ff in de relaxstand Grtjs.Toos

Toos Roovers 2016-06-06 18:46:47

Nog 2 dagen, geweldig. Ik hoop dat jullie planning van 15h op 18 juni Barbarakapel staat want dan zijn wij er bij!

Esmeralda 2016-06-06 18:47:00

Piet en Lieke,voel je de kriebels nog niet in de buik nu de eindmeet zo heeeelll dicht bij jullie ligt, nu kan je wandelen als toeristen en ligt de druk niet zo hoog meer ,hang nu maar eens lekker de toerist uit en geniet vooral van je laatste dagen geniet ervan jullie hebben het ECHT VERDIEND EEN DIKKE PROFICIAT

Jan en Francine 2016-06-06 19:16:07

Spannend nu het einde zo dichtbij komt! Succes met de laatste loodjes :) Xx

Jamie Augustijn 2016-06-06 21:25:56

Piet en Lieke, geniet nog maar van deze laatste dagen en van de rustige tijd die jullie nu nog samen hebben want na 18 juni zal het met die rust en samen zijn wel afgelopen zijn en gaat alles weer tot de orde van de dag Nog veel loopplezier en sucses met de volgende kilometers, jullie zijn kanjers.

Kees en Jo Boemaars 2016-06-06 21:34:38

Bijna... Maar nog niet helemaal en dus doorgaan met genieten tot het "bittere" eind😃👍🏼! Als jullie 18 juni Alphen binnenwandelen trapt België zijn tweede EK-wedstrijd af, dan zijn jullie vast gewaarschuwd 😜🎉!

Katrien en Marco 2016-06-06 21:51:21

Nog een stukje! Ik lees elke keer vol bewondering jullie verhalen. Succes met de laatste kilometers.

Karin Snijders 2016-06-06 22:34:55

Ongelofelijk de prestatie die jullie tot nu toe hebben geleverd en aan het leveren zijn. Het blijft mooi en leuk om te lezen. De km die jullie nu nog moeten is niks in vergelijking met wat je al hebt gelopen. Succes en geniet voor de volle 100%

Monique Horevoorts 2016-06-07 01:18:46

De laatste loodjes... Ik zeg: geniet er nog meer van dan wat jullie al gedaan hebben. Succes met de laatste kilometers!

Denise 2016-06-07 06:05:26

Ook wij hebben genoten van de verhalen over jullie avontuur. We vinden het ongelofelijk knap! Een hele dikke pluim voor vader en dochter!

Leo en Miranda van den Broek 2016-06-07 10:19:08

Dag Lieke Nog steeds volg ik jullie "kruistocht' :-) met veel aandacht en plezier. Ik zou die aandacht graag uit willen breiden naar het hele ETZziekenhuis als dat mag. Wat ik wil vragen is of ik je voor het ETZ magazine mag interviewen over je buitengewone reis. Een buitengewone reis past tenslotte bij een buitengewoon ziekenhuis. De redactie vind het een heel goed idee. Wat vindt jij?

Jack van de langenberg 2016-06-07 13:31:45

Jullie zijn er bijna! Zo ontzettend leuk om je verhalen te lezen en jullie te volgen in de reis van jullie leven! Heel veel succes de laatste kilometers, en geniet van jullie eindstreep! Groetjes Rebecca

Rebecca Timmermans 2016-06-07 17:24:52

Wauw, wat een prestatie! Jullie mogen meer dan trots zijn op jezelf! Geniet nog de komende dagen!

Ludmilla 2016-06-07 23:45:39

Geweldig een dikke proficiat beiden. Geniet van wat je hebt gepresteerd. Wat een gevoel zal dat geven en kom vooral tot rust. En de laatste week en dan weer naar Alphen. Tot ziens op 18 juni. Groeten Toos en Fons de Jong