Even geen WiFi

Frankrijk, Jaulges

Dag 18
Maandag 4 april
Afkicken

Gisterenavond hebben we heerlijk gegeten bij de Paters. Tot onze verbazing zaten we ineens samen met Henk, een pelgrim waar we veel over gehoord hadden, aan tafel. Hij vertelde ons dat hij de volgende dag maar 17km ging lopen. Dat was voor ons mooi, want van de verhalen die wij gehoord hadden kon je beter niet met deze man samen lopen.
Na een simpel ontbijten (oud stokbrood en jam) zijn we vertrokken. Het was wel even afkicken na zo'n gezellige dag als gisteren! Ineens voelt met z'n tweeën dan toch even een beetje alleen.
Al snel moesten we de poncho's uit de tas halen, omdat het maar bleef motregenen. Gelukkig konden we die tegen 11uur weer opbergen toen de regen plaats maakten voor de zon!
We liepen deze dag een relatief saaie tocht van 18km op een fietspad langs de Seine. En daarna de resterende kilometers liepen we in en op weg naar de stad Troyes.
Onderweg had ik nog wat last van m'n scheenbeen, maar dit verdween gelukkig toen ik m'n schoenveters wat losser deed.
Door het lekkere zonnetje was het ons gegund om op een bankje langs de route te pauzeren. We genoten van onze verse Hollandse kost.
Papa werd gebeld door Frank, de man die ons in Reims een heerlijke lunch had gemaakt. Hij vertelde ons dat Mia haar vader onverwacht overleden is. Mia heeft om die reden haar reis afgebroken en is met spoed naar huis. We hebben vandaag veel aan haar gedacht.

Eenmaal in Troyes aangekomen hebben we voor onze kleine grote vriend TROY geposeerd. (Zie foto)

In de stad zochten we het adres op van onze slaapplaats voor deze nacht. Dit bleek een gynaecologisch centrum te zijn. We konden onze ogen niet geloven en belde daarom naar de contactpersoon. Deze nam haar telefoon niet aan. Het werd dus wachten tot 17.30u of we daadwerkelijk in een kliniek gaan slapen. Jammer genoeg sliepen we niet in de kliniek, maar bij mensen die daarachter een appartement hadden. Het was een ouder stel dat onwijs aardig en gastvrij was!

Dag 19
Dinsdag 5 april
Toeval

Na een heerlijk lange nacht werden we verwend met een luxe ontbijt. Waar we normaal alleen maar stokbrood met jam hebben kregen we nu een heerlijke pudding koek! We kletsten nog even met de gastheer en vroegen toen om af te rekenen. Tot onze verbazing wilde ze maar €5 pp hebben! Ze vonden het erg gezellig als er wandelaars langs kwamen die ze konden helpen, vandaar het symbolische bedrag.

Vanuit de stad werden we door een stadspark naar de buitenwijken geleid. In de buitenwijken werd volop gebouwd. De weg stond goed aangegeven en we werden weer de klei paden ingestuurd. Gelukkig regenden het niet! De voorspelling was namelijk dat er wel 14mm zou vallen. We waren dus op het ergste voorbereid.
Tegen 11uur kwam zelfs de zon door en we besloten om op de grond tegen een stroom kast te gaan pauzeren. Vandaag zouden we weer alleen maar door gehuchtjes lopen zonder pauzeer mogelijkheden. En door de paar uur baggeren door de klei waren we beiden erg leeg gelopen qua energie. Een paar boterhammen en een peer gaven ons weer brandstof om door te gaan.

Na een stijle beklimming op een asfaltweg kwamen we in een vallei terecht waar we het bos in zouden moeten gaan voor de rest van de dag. Net voor de bosrand zagen we twee mensen die boodschappen aan het uitladen waren. Ik zei tegen papa: die zien er best Nederlands uit. Waarop papa antwoorden dat hij dacht dat ze ons voor de koffie gingen vragen. Toen we langs de auto liepen spraken ze ons gelijk aan. Het waren hele aardige Fransen; Pierre en Annet. Ze vroegen ons of we wat wilde drinken. Hierop zeiden we gelijk JA!
Voor we het wisten werden we gevraagd om mee te lunchen in het prachtige huis van hun zoon. Het klikte erg leuk en we praten en lachte volop. Na 4 de vier gangen lunch met een heerlijk rood wijntje werd het voor ons wel echt tijd om te gaan. We hadden nog een zware laatste 12km voor de boeg en inmiddels was het al half 4. We maakten nog wat foto's samen en vervolgden ons pad. Na tien minuten kwam ik er achter dat ik m'n beugel daar op tafel had laten liggen! (Hoe stom kun je zijn?)
Toen ik rechtsomkeert maakten zag ik Pierre in de verte al aan komen rennen met een servetje in zijn hand. Daar kwam ik even goed weg.

Vrij snel in het bos raakte we de route kwijt! Waar het mis is gegaan weten we nog steeds niet, maar daar deze misser maakten we onnodige kilometers.
Uiteindelijk sjouwden we 13km door het natte bos; heuvel op heuvel af. De laatste loodjes waren langer en zwaarder dan gepland. Onderweg vond ik nog wel een echte pelgrims stok. Deze hielp bij de lastige stukken.
De laatste 4 km waren voor papa moeilijk. Dit omdat hij last kreeg van zijn scheenbeen. Het lijkt wel of we elkaar afwisselen. Ik had deze dag namelijk pijn vrijgelopen.

Na nog 1 laatste stijle beklimming kwamen we aan in Foret Chenu. Daar overnachten we in een huisje dat in de tuin bij een rijke dame staat. Het avond eten werd naar ons huisje gebracht. Het smaakte heerlijk. Na het wassen en douchen gingen we uitgeblust op bed liggen. Papa hoefde zelfs de voetbal niet te zien. Weer een dag van 33km achter de rug. We besloten het de komende dagen in de bossen en bergen wat rustiger aan te doen en belde S avonds de burgemeester van het dorp, 25km van hier, nog even op z'n mobiel of we morgen daar konden overnachten. Dit was geen enkel probleem volgens de vriendelijke man. Met een gerust hart vielen we snel in slaap!

Deze reis doet ons steeds meer beseffen hoezeer het leven aan elkaar hangt van toeval! Op welk moment je ergens bent en wie je op die momenten ontmoet. Het moet allemaal maar precies kloppen!!

Piet en Lieke, Op de Camino maak je veel mee. Geniet er van en laat alles over je heen komen. Ik ben benieuwd naar jullie route na Vezelay. Vezelay heeft veel indruk gemaakt. Ik liep in Frankrijk veel op verse chocoladebroodjes van de bakker en cola, handig en heeeel lekker. Succes en goed weer. Buen Camino, Desiré Doornbos

Desiré Doornbos 2016-04-06 18:08:32

Tjonge jonge wat een toeval met soms geluk! Wel oppassen als je je scheenbeen voelt hoor, want Christ had daar met de 4 daagse ook een ontsteking aan gekregen en dat duurde best een tijdje voor dat het over was. Laat het niet zover komen dat er een bal op komt, want dan ben je te laat! Maar top wat jullie weer gepresteerd hebben! Vol spanning wachten we weer op het vervolg!

Constance 2016-04-06 18:10:45

Hoi Piet en Lieke hier 'n berichtje uit Alphen nou bij ons is het vandaag ook echt koud en flinke wind geweest maar er komt beter weer aan en ik hoop dat jullie poncho's niet meer uit de tas hoeven! en wat zijn er toch nog hele lieve mensen toppie😃 Super leuk om alles te lezen ( knap hoor lieke petje af) wij wensen jullie nog heel veel geluk toe en hopen dat de voetjes het volhouden haha! ik denk dat wij nog wel 'n x langs komen maar hoe of wat weten we nog niet, heel veel druipersgroetjes en we leven enorm mee toi toi louis en Annette

Annette Wouters 2016-04-06 18:53:32

Hoi stoere Lopers, Tja....jullie hebben gelijk: het moet je toevallen en dan kun je de hele wereld aan. En dat lezen we elk verslag. Wat doen jullie het goed, maar blijf goed naar je lijf luisteren, belangrijk! We genieten enorm van jullie dagboek en jullie zijn zelfs het onderwerp van vrolijke gesprekken bij de Plus. Er zijn wel veel " volgers " hoor. Goede reis x

Paul en Pam 2016-04-06 19:48:51

Ik baalde al dat jullie geen WIFI hadden. Het is tegenwoordig routine om iedere dag jullie "overdracht" te lezen. Niets is toeval Lieke en Piet: ik ben ervan overtuigd dat dit geluk met bijzondere, hartverwarmende ontmoetingen jullie gegund is, GENIET ervan!

Katrien 2016-04-06 19:52:19

Wat een reis, wat een belevenissen, wat een ervaring! Heerlijk om jullie te blijven volgen. Doe idd wat rustiger aan en luister naar jullie lichaam. ( Pas op voor botvliesontsteking: http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=5608 ) Dan kunnen jullie blijven genieten van mooie gebeurtenissen en wij van de documentatie ervan :-) Succes weer en een dikke knuffel van Troy! X

Brian 2016-04-06 22:01:17

Om de medische adviezen maar eens aan te vullen: het valt op dat jullie toetjes iets smaller aan het worden zijn. Logisch nu de koeken van Katrien op zijn. Lijkt me ook lastig om de verbrande calorieën doorlopend aan te vullen als je niet steeds een winkel in de buurt hebt. Zijn de onderwerpen om over te praten na de afgelegde kilometers al een beetje gepasseerd of ....... Groetjes, Frans

Frans de Jel 2016-04-06 23:02:30

Piet en Lieke net thuis van avonddienst toch nog even kijken of er een verslag van jullie staat . Weer zo.n mooi verhaal ga zo door blijft iedere keer spannend wat jullie meemaken fijn om te lezen . Lieve groetjes Frans en Dymph.

Frans en Dymph 2016-04-06 23:32:41

Lieve Lieke en ome Piet, Elke dag is het een feestje om jullie avonturen te lezen! Gisteren miste ik het zelfs... Ons mam en ik zeiden het nog tegen elkaar! Speciaal wat jullie allemaal meemaken en wat ontmoeten jullie veel lieve en zorgzame mensen! Prachtig!! Alvast succes voor morgen!!! Liefs, Fay, Thyn, Osc en Soph.xx

Fay, Thyn, Oscar en Soph. 2016-04-07 00:10:03

Hoi doordouwers Een feest om jullie verhaal iedere dag te lezen, dat die Alpense broodjes zo lekker kunnen smaken als je ver weg bent. Maar die zijn ook met veel liefde erin gestopt door jullie mam natuurlijk.Geniet nog van de reis we wensen jullie goed weer en veel loop plezier sucses en groetjes.

Jo en Cees Boemaars 2016-04-07 09:12:23

Hoi, erg leuk om jullie verhalen en belevenissen terug te lezen! Heel veel succes verder! Groetjes Marinda