Zo goed als nieuw

Frankrijk, Vézelay

Dag 22
Vrijdag 8 april

Na een heerlijke lange nacht werden we in het hotel verrast met een stevig ontbijt! Voor het eerst aten we vers stokbrood:) Daarnaast nog jus d oranje en een warm croissantje. Met meer brandstof dan normaal vertrokken we op tijd. Er stond een lange trip op onze planning.
Toen we buiten kwamen zagen we dat het gevroren had vannacht. De automobilisten stonden te krabben terwijl wij wolkjes blazend langs liepen.
Al vrij snel waren we de stad uit en begaven we ons tussen de wijngaarden. Daar was al volop bedrijvigheid. De boeren waren aan het bemesten met grote wagens of wijntakken aan het opbinden.
De paden vandaag waren goed te doen waardoor we er een lekker tempo in konden houden.
We liepen beide zo goed dat het lichamelijk leek alsof we pas één dag op pad waren. Of het nu lag aan twee dagen wat minder kilometers lopen, een goede nachtrust of het goede eten van gisterenavond en vanmorgen weten we niet. Maar wat is het een fijn gevoel!
In de bossen stuitten we op een reeks overstekende rupsen. Dat was een heel vreemd gezicht! (Zie foto) De rupsen staken de weg over alsof ze de polonaise deden! Terwijl ik de foto's maakten nam ons pap de tijd ze te tellen. Jaja, die tijd hebben we gewoon ;) in totaal kropen er 74 stuks achter elkaar.
Onderweg kwamen we langs akkers waar geen Nederlandse boer met zijn machines over heen zou willen gaan. Het was meer grind dan grond. Toch zaaien ze die akkers hier gewoon in. Het zal ons benieuwen of we wat op groeit. Voor alle boeren onder jullie hebben we er een foto van genomen.
Eerder dan verwacht kwamen we in het dorpje aan waar we pauze konden houden. We genoten van koffie en thee en pakte de route weer op.
Na een fixe klim besloten we boven op een berg onze boterhammen te gaan eten. De resten van gekapte bomen dienden als stoel en tafel.
Na de lunch belde we een refuge voor zondag. Dit bleken Nederlanders te zijn. Ze waren enorm enthousiast dat wij daarheen kwamen. Alweer iets om naar uit te kijken!
Op het moment dat we wilde gaan inpakken zagen we twee andere pelgrims langs lopen. Het waren twee vriendinnen; 1 uit Brussels en 1 uit Namen die jaarlijks een stuk van de route lopen. We kletsen even met hen en gaven ze tips m.b.t. de slaapplaatsproblemen in deze buurt. We deelde onze adressen met hen en gingen ieder ons eigen weg.
De laatste kilometers voelden we een klein beetje in de benen. Om die reden kozen we ervoor om de verharde weg van 4km te nemen naar Arcy-sur-cure ipv die door het bos. Rond 17u waren we op de plaats van bestemming en werden we enorm vriendelijk onthaalt door Madeleine. We dronken Samen wat waarna we even konden gaan ontspannen. Eten begint hier altijd pas vanaf 19u.
Toen we onze voorbereidingen van de route van morgen aan te doen waren kwamen de twee pelgrims binnen die we deze middag hadden ontmoet. Zij hadden last minute nog plaats kunnen regelen en liggen nu op een matras op de grond bij ons op de kamer.
Samen aten we:
Pittige wortelsoep
Aardappelen met kippenpoot
Zelfgemaakte appeltaart

Voor de mensen die mij goed kennen zitten hier twee dingen in het menu die ik niet lust/eet. Maar na een lange tocht smaakt alles zo blijkt. Ik heb netjes m'n bordje leeggegeten.

Vandaag een wandeling van 35km gedaan dat ons totaal op 681km brengt!

Hoi Lieke en piet. Ten eerste wat geweldig iedere dag weer om jullie verslagen te lezen kijk er iedere dag weer naar uit . Ten tweede ik zou zo aan willen sluiten sta op het moment net klaar om te gaan lopen 😬😬.Lieke het gaat super volgens mijn je geniet met volle teugen .Ik zeg dan ook volmondig geniet geniet en geniet van iedere km die jullie maken .Veel liefs loes 😘😘😘

Loes Rosenbrand 2016-04-09 16:40:35

Wij genieten iedere dag van de mooie mail.het is voor jullie wel Iedere dag een beleving wat jullie onderweg allemaal tegen komen.we wensen jullie verder nog een mooie voortzetting naar Compostella 👍

Maurice & lia gulickx 2016-04-09 17:01:26

Ook in Frankrijk dus de processierups. Niet in de bomen maar op de grond.

Karin Kennes 2016-04-09 17:06:16

Hoi, Heerlijke dag! Vanavond hebben we een gezellige tafel bij de Villa, Annie is er ook bij en we verheugen ons erop nog veel meer over jullie tocht te horen We zullen op jullie toosten X

Paul en Pam 2016-04-09 18:11:39

Jullie gaan als een speer !!!

Toos Roovers 2016-04-09 18:21:15

Piet en Lieke,wel een mooie streek waar jullie vertoeven,maar Piet het zou niet meevallen als je daar stallen moest zetten met die keien en zeker al geen putten storten, `t ga jullie goed geniet ervan en de groetjes

Jan en Francine 2016-04-09 18:41:43

Elke dag genieten we van jullie verhalen. En telkens zegt ons Jeanne, is dat ook niet iets voor ons. Maar nu je over rupsen begint, hoeft het niet meer. Nu blijft het bij verhalen volgen. Groetjes en geniet

Hans en Jeanne Arends 2016-04-09 19:22:46

Het is en blijft fantastisch wat jullie doen. En dan iedere dag die geweldige verhalen/ belevenissen. Voor ons superleuk om het zo te blijven volgen. Knap hoever jullie al zijn. Suc6 en blijf genieten. Groetjes, Albert, Marian, Kim en Bram de Jong

Marian de Jong 2016-04-09 20:26:38

Geweldig om jullie mooie verslag iedere dag te volgen !! Je hebt t gevoel of je een beetje mee loopt. Hopelijk blijft dit mooie weer even duren voor jullie. Weer heel veel succes gewenst , zet 'm op en geniet ervan!!! SUPER KNAP !! Groeten Ludgard, van Hees.

Ludgard van Hees Martens/ Alphen 2016-04-09 20:51:42

Hi ome Piet en Lieke! Ook wij volgen jullie verhalen elke dag. Super leuk om te lezen wat jullie allemaal beleven! Vooral omdat je zo leuk schrijft Lieke. Zet 'm op en geniet van alle bijzondere momenten en ontmoetingen! Groetjes van ons.

Sander, Kim en Marie 2016-04-09 21:28:07

Hè hallo pelgrims, we lezen dat jullie het heel goed afgaat tot op heden, maar als je 74 rupsen gaat tellen twijfelen wij of hoort dit bij het ultieme pelgrim-zijn 😉👍🏼? Veel succes en tot morgen!

Katrien en Marco 2016-04-09 22:01:03

Misschien wel iets om aardappel te zetten op die grond wat denken je. ? gelukkig gaat het goed succes toi toi toi