Valpartij

Spanje, Torres del Río

Dag 60
Maandag 16mei
Valpartij

Vanmorgen hadden we onze wekker om half 7 gezet, maar aangezien de hele refuge (wat hier in Spanje aubgerue heet) al om 6uur begon te rommelen stonden we ook eerder op.
Buiten op het terras smeerden we onze boterhammen voor de lunch en werkte we ons ontbijt weg.
Na een uurtje wandelen liet de zon zich al goed zien en besloten we onze korte broeken aan te trekken. Wel even een gedoe omdat je je schoenen er ook voor uit moet doen, maar heerlijk als je hem aan hebt.

In een dorpje bij een hotel startte er een club van wel 25 Belgische vrouwen. Al vlot haalden we ze in en hadden een kort gesprek. Toen we weer in ons eigen tempo verder liepen riep één van de vrouwen: "Een dikke chapeau van de Belgen!"
We moesten er weer hard om lachen.

Onderweg zien we een hoop mensen die echt veel klachten en hebben en dat doet ins realiseren hoe bevoorrecht we zijn dat alles tot nu toe zo goed gaat. Ook zien we steeds meer pelgrims met een heel klein rugzakje. Zij laten hun backpack met slaapspullen met een taxi naar de volgende plaats brengen.

Boven op een berg hadden we een mooi uitzicht op een wereldkaart die gevormd was met bomen. (Zie foto)

Een paar dagen terug hadden we de slaapplaatsen vast gelegd. Toen we daar vandaag aankwamen en 25km gedaan hadden was het pas 11:30u en hadden we nog geen zin om te stoppen. We besloten op de gok door te lopen naar het volgende de dorp en daar een plaats te zoeken. Netjes belde we de herberg op om af te zeggen.
30km lopen geeft ons echt een meer tevreden gevoel!

Op de laatste kilometer waren we gezellig aan het kletsen en plots hoorde en zag ik ons pap naast me vallen! De dag ervoor hadden we nog lopen geinen dat we wel zonder vallen in Santiago moesten komen. Nouja dat was bij deze mislukt. Ons pap z'n voet was blijven hangen onder een wortel van een boom. Gelukkig viel hij gunstig op zijn zij. Ik hielp hem omhoog en bij de grote inspectie bleek hij niets te mankeren.
We hadden geluk gehad, want als je voorover valt kun je er veel slechter vanaf komen.

In het plaatsje Estelle zochten we een aubergue uit dat door gehandicapten gerund wordt. Het is een initiatief dat door de Nederlandse vereniging van Sint Jacob ondersteund wordt.
We waren als eerste binnen en er was nog voldoende plek. Een gehandicapten jongen leiden ons enthousiast rond.

We douchte op ons gemakje, deden de was en aten wat. Daarna hebben we de tijd genomen om onze planning nog maar eens aan te passen. Vanaf nu lopen we weer minimaal 30km per dag. Tenzij er hele stijle beklimmingen in zitten.
En we besloten dat het niet meer nodig is te reserveren. We starten vroeg en halen met ons ritme een hele hoop mensen in. Daardoor zijn we ruim optijd bij de slaapplaats. Het geeft ons een beetje meer vrijheid.

Laat in de middag genoten we van de zon op een bankje in het stadje. We deden wat boodschappen en kookten onszelf een lekker menu'tje.

Vandaag liepen we 30km dat ons op een totaal van 1754km brengt.

Dat is al twee keer geluk Piet. Zo is het wel genoeg hoor, ik schrik steeds als ik lees dat je valt of je enkel verzwikt. Gelukkig steeds met een goede afloop. Fijn ook dat vandaag de regencape niet nodig was.

Moniek 2016-05-17 14:59:57

Wow heej in Spanje alweer! Heerlijk om te lezen! Succes, geniet en veel plezier weer! Xx

Manou 2016-05-17 15:01:04

Piet blijf wel met je beide beentjes of beter met de voetjes op de grond he, al goed dat je gunstig bent gevallen en dat je toch verder kunt stappen zie maar dat je niet meer valt jullie zijn zo dicht bij de eindstreep laat het niet verpesten he door die ongelijke wegen en de boomwortels, je of beter jullie zijn wel taaie he !!

Jan en Francine 2016-05-17 15:28:06

Wat fijn dat het weer beter is Loopt een stuk prettiger En Piet beide voetjes op de grond houden Niet onder wortels steken Lieke zo fijn dat je iedere keer de moeite en tijd neemt om jullie verslag te schrijven Loop ze nog Grtjs.Toos

Toos Roovers 2016-05-17 19:03:07

Jullie gaan zo soepel. Het klinkt als een heerlijke wandeldag, ik word er jaloers van. Vooral met de mooie foto's, wat een lieflijke wandelpaadjes. Geniet geniet geniet!

Linda 2016-05-17 20:01:56

Wow he, jullie zijn al in Spanje! Afgelopen dagen heb ik jullie op de 'voet' gevolgd in de reisverhalen. Zo knap en zo bijzonder wat jullie doen! Lieke, het is een gave hoe jij ons zo laat meegenieten van jullie reis. Ik blijf jullie volgen totaan het eindpunt! Geniet samen van deze mooie en onvergetelijke reis!

Edith van ginneken 2016-05-17 21:03:39

Hè Piet je liet ons wel schrikken maar gelukkig valt het mee . Jullie lopen echt als een speer zoals wij het lezen en gelukkig lekker weer geniet ervan nog veel wandelplezier succes samen we kijken weer uit naar het volgende verslag 😀

Frans en Dymph 2016-05-17 21:12:19

Ons niet laten schrikken piet en lieke. Voetjes optillen en opletten. Ik kijk er elke dag na uit om jullie verhaal weer te lezen. Dat word erg afkikken als jullie weer terug zijn. Nog veel wandelplezier

Toos kleiren 2016-05-17 21:25:13

Wat een mooie verhalen en heel erg mooie foto's!!! Echt ( mee) genieten hier in Alphen Succes en hopelijk zet het mooie weer nu echt in !! Groeten Ludgard van Hees.

Ludgard van Hees Martens/ Alphen 2016-05-17 22:10:21

Ik heb een paar dagen wat minder gelezen maar lees met plezier weer bij. Wat klinkt het allemaal fantastische en maken jullie veel mooie en bijzondere dingen mee. Ik hoop dat het allemaal zo vlot mag blijven gaan zonder al te veel ongemak en hopelijk geen valpartijen meer!! Geniet x