Plannen in duigen en klein ommetje

Frankrijk, Charenton-du-Cher

Helaas weer een dag geen WiFi gehad. En ik zie dat de foto's bij het vorige verslag niet zijn geplaatst. Die probeer ik nog toe te voegen.
Groetjes Lieke

Dag 26
Dinsdag 12 april
Plannen in duigen

Vanmorgen gezellig samen ontbeten mer Marcel en Elise. Na een controle van ons onderkomen door de eigenaar mochten we vertrekken.
Vandaag hadden besloten samen op te trekken. In plaats van met twee gingen we nu met z'n vieren op pad.
Vroeg op de dag werd het al lekker warm en konden we in onze t shirtjes gaan wandelen. Heel het landschap wordt ineens zoveel mooier met de zon erbij is.
Pauzeren deden we vandaag aan de kant van de weg en in het vers gemaaide gras. (Zie foto) Wat was het genieten om met goed gezelschap in de zon je boterhammen op te eten.
Er was over deze etappe geen slaapplaats alleen als je 60km zou wandelen. We hadden gisteren al beslist dat het laatste geen optie zou zijn. Dus zochten we naar andere opties. We besloten in een klein dorpje een bus te nemen naar Nevers. En dan de dag erna weer terug te rijden om de route verder op te pakken.
Om 17.22u zou de bus vertrekken. Toen het 16.30u was kreeg ik weer een onderbuik gevoel en pakte het boekje erbij. Het bleek dat we een afslag hadden moeten nemen om naar t dorp te gaan waar we de bus konden pakken. Dit had ik even gemist bij het voorbereiden van de route.. Man, wat baalde ik van mezelf. We liepen 3km voor niks. Gelukkig namen de anderen het me niet kwalijk en even vlot draaiden we om en zetten we er een flinke pas in om toch nog op tijd de bus te halen.
Nipt haalden we de bus. Maar blijkbaar hadden we weinig geluk vandaag. De bus wilde ons niet meenemen omdat het vakantieperiode was en de chauffeuse klaar was met haar werk. Na ons verhaal gedaan te hebben overlegde ze nog even met haar baas, maar het zat er niet in. Shit zeg wat stonden wij daar te balen! Er zat niks anders op dan proberen te liften. Af en toe stopte er wat auto's maar geen van alle wilde ons meenemen.
Uiteindelijk hadden we anderhalf uur later een barvrouw zo ver gekregen dat haar man ons tegen betaling naar Nevers bracht.
Om 19.30u kwamen we eindelijk op de plaats van bestemming. Helemaal gaar en toch wat teleurgesteld dat ons plan niet gelukt was.
Toen moesten we nog douchen, wassen, en koken. Gelukkig was er net als gisteren van alles aanwezig waar we een prima maaltijd mee in elkaar konden flansen.

Onze plannen worden door de vakantie regeling wel in de war geschopt. Het plan om de bus 10km terug te pakken en morgen weer te lopen wat we nu gelift hebben lukt dus niet. Er zit niks anders op dan tegen onze zin in 10km te "smokkelen".
We vertrekken morgen vanuit Nevers.

Vandaag liepen we een 33km. Dit brengt de tussenstand op 794km totaal.

Dag 27
Woensdag 13 April
Klein ommetje

Aangezien we gisteren heel laat aangekomen waren moesten we deze morgen starten met boodschappen doen. De eigenaresse van de refuge zei dat het maar 1 km lopen was vanuit haar en tekende een mooi plattegrondje voor ons.
Nu bleek het inschattingsvermogen van die mevrouw niet helemaal juist te zijn. Toen we eindelijk de super marche bereikten waren we volgens onze routeteller 3,0km verder.
Snel deden we inkopen. Ons boodschappenlijstje ziet er over het algemeen heel eentonig uit: brood, kaas, bananen, drinken en mueslirepen.
Elise had navigatie op haar telefoon zitten en om die reden konden we de kortste weg vinden die op de Sint Jacobsroute uit zou komen.
Onderweg zagen we 3 andere pelgrims die we eerder in Vezelay al eens hadden gezien. Een Belg een Nieuw-Zeelander en een man uit Oostenrijk.
Stiekem baalde we een beetje, want als we met 7 man de zelfde kilometers lopen wordt slaapplaatsen vinden wel erg lastig. We waren dan ook opgelucht toen ze vertelde dat zij een andere variatie liepen dan wij. Onze wegen scheiden al snel.

Vandaag was de eerste dag dat we in t-shirtjes hebben kunnen straten. De temperatuur was prima. Marcel heeft zelfs stukken in zijn korte broek gelopen. Dit kon omdat de paden veelal verhard waren.
We zagen vandaag wel iets wat we allemaal nog nooit eerder hadden gezien. We liepen over een brug waar een kanaal in liep die over de rivier de Loire liep. In deze brug was ook nog een sluis in gebouwd. (Zie foto) indrukwekkend om te zien, maar lastig op de foto te krijgen.

We pauzeerde deze middag aan een brug. Jammer genoeg was het vanaf die tijd gedaan met het lekkere weer en overtrok de lucht. We moesten zelfs even onder de brug schuilen voor een klein buitje. Maar beter toen dan dat we aan het lopen waren.

Kort na de pauze liepen we door het, zogenoemde mooiste dorpje van Frankrijk; Apremont-sur-Allier
Hier waren de huisjes en kastelen prachtig onderhouden.
De route stuurde ons daarna verder het bos in voor een kilometer of 10. Een wat saaiere, maar wel verharde weg.
Een kwartier voor aankomst moesten de poncho's nog even aan, maar dat mocht de pret niet drukken met een kasteel in het vooruitzicht.
We hadden al gefantaseerd dat we een mooi torenkamertje hadden, maar die illusie was snel over toen we zagen dat het onbewoond was.
Naast het kasteel stond een huisje waar kamertjes in waren gemaakt. Klein maar erg netjes en van alles voorzien.
We hadden via de telefoon begrepen dat het eten inbegrepen zou zijn, dus hadden we voor de avond niets meegenomen. Helaas trakteerde deze locatie ons niet op een 3 gangen diner, maar stond er droge macaroni en geraspte kaas. Aan koolhydraten de afgelopen dagen geen gebrek!

Na douchen en wat rusten besloten we met z'n vieren her plaatselijk cafeetje op te zoeken. Het was 1,5km heen lopen, maar na wat rust kon ons dat weinig schelen. Onderweg maakten we onszelf lekker met de gedachten dat er een kachel, WiFi en aardige mensen zouden zijn die ons verzorgden. Bij aankomst werden we als kinderen zo blij toen we de hout kachel in t café zagen branden. Een super aardige kastelein en z'n vrouw heetten ons welkom. We dronken er wat en besloten daar te eten ipv de droge pasta in ons onderkomen. We werden door de man getrakteerd op een super lekker en groot stuk karbonade en als toetje kregen we aardbeien met slagroom. We aten alsof we in geen drie weken gegeten hadden. De bordjes gingen bijna schoner van tafel dan ze uit de kast kwamen! We kletsen nog even wat met de kastelein/kok en vertrokken toen. Helaas regende het en dan is anderhalve kilometer ineens lang. Met onze buikjes rond vielen we snel in slaap.

Vandaag liepen we in totaal 28km dat ons totaal op 822 brengt.

Amai,wat een baaldag zeg,maar eind goed al goed ,wel fijn dat je eens de route met wat gezelschap kon doen,een dutje zat er voor Piet ook in met de pet voor de ogen ,geniet er nog maar van en hopen dat je nog veel plaatsen mag tegen komen met wat lekkers aan boord ,anders kunnen jullie ribben tellen als je het moet stellen met droge macaroni en wat uitgedroogde kaas. groetjes

Jan en Francine 2016-04-14 18:43:45

YAY weer een bericht, ik mis het echt als je een dag niet schrijft. Wat een ups en downs. Maar wat een genot dat jullie zo kunnen genieten van een houtkachel en wifi. Hopelijk blijf je die waardering hebben! Grzz

Linda 2016-04-14 20:13:12

Iedere dag is weer een verrassing voor jullie begrijp ik. Wat betreft omgeving, onderkomen en de mensen die je ontmoet. Piet, had jij ooit gedacht dat deze pelgrimstocht zo veel indrukken zou opwekken? Gelukkig dat de kastelein jullie zo een lekkere maaltijd heeft bereid. Konden de vitamine en calorieƫn weer worden aangevuld. Dat is wel nodig na al de inspanning die jullie leveren. Goede voortzetting van jullie reis. Ben benieuwd wat er morgen weer is beleeft. Groetjes

Gonny 2016-04-14 20:57:34

Piet , Jan denkt dat jullie medewandelaars van vandaag al wel wat langer onderwegen zijn dan jullie , gezien hun haargroei !!!!!!!!!!!!!!!!!!! als jullie aankomen is dat van jullie misschien ook wel zo verwildert we kijken er alvast naar uit !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jan en Francine 2016-04-14 21:02:11

Onvergetelijk wat jullie allemaal meemaken. Het is voor ons genieten van de vele verhalen met jullie ervaringen. Ga zo nog maar een tijdje door. Veel succes, en heel blijven hee.

cees van rijen 2016-04-15 08:41:38

Suc6 !!!

Toos Roovers 2016-04-15 09:04:26

Hallo Piet, Lieke, Gelukkig kan ik jullie sinds vandaag volgen, dankzij Constance die op onze Piet zijn crematie was, dat heb je denk ik wel vernomen. Wat bijzonder van jullie tweetjes, wat graag had ik het ooit gedaan! Maar helaas het leven heeft zijn loop, Piet zou jij voor mij een kaarsje op willen steken voor onze Piet en allen die hem voor zijn gegaan? Dank je wel bij deze,! Lieve groet geniet van deze tocht met je dochter, toy en ik blijf jullie volgen. Ans van tante Philly.

ans-hendrikx.op.expeditie 2016-04-15 11:16:07

Ga er telkens eens even lekker voor zitten om jullie verhalen te lezen. Respect hoor! Ga zo door en geniet! Ennuhhh Piet goed petje heb je op! Groetjes.

Carolien Vromans 2016-04-15 11:39:11

Blijft leuk om te lezen. Het is net als het nieuws volgen :) Veel succes met de verdere KMs!.

Rikkert 2016-04-15 12:15:16

Hoi Piet en Lieke Ook wij volgen jullie berichten. Je hebt al van alles door staan. En als het regent is het veel zwaarder,maar ook dat gaat. De omgeving is vrij wel mooi en dat is de moeite. Knap werk dat jullie dat zo maar kunnen. Gisteren was het hier zomer en vandaag herfst verschil moet er zijn. Maar het beloofd volgende week mooi weer. Hopelijk is dat bij jullie dan ook zo. Verder wens ik je beiden nog een aangenaam voortzetting van de reis. Heel veel groeten uit Baol