Dubbele feestdag!

Spanje, Estella

Dag 59
Zondag 15mei
Dubbele feestdag

Deze morgen waren we teleurgesteld in het weerbericht! Vanaf vandaag zou het beter worden, maar tot onze spijt moesten we weer vertrekken in ons tweede huidje :(
We kunnen best veel hebben, maar dag 3 op een rij met een poncho aan wordt wel erg vervelend! Dan denk je echt wel een keer: loop je verdomme helemaal naar Spanje en krijg je regen...

Onderweg naar Pamplona stond de weg even niet helemaal duidelijk aangegeven. En toen we een pelgrim onze kant in zagen lopen begonnen we ook te twijfelen. We overlegde met hem en pakte onze boekjes erbij. Dit gaf echter nog niet echt duidelijkheid, dus besloot papa de eerste señor aan te spreken. Met handen en voeten vroeg hij de weg naar santiago. En de Spanjaard begreep ons en wees ons de weg. Uiteindelijk kwamen we zo weer op het juiste pad.

In Pamplona dronken we een kop koffie en thee en aten een bammetje. Van Eric kregen we, zoals afgesproken, een seintje dat Karin gehuldigd was. We belden met Karin om haar te feliciteren mer haar jubileum! Dubbele feestdag; Pinksteren en een jubilaris. Ons pap trok speciaal voor hen het shirt aan wat hij gekregen had!
Daarna gingen we weer op pad.
Toen we de stad weer bijna uit waren zagen we een een menigte staan. We namen de tijd om te gaan kijken wat er te doen was. Het bleek een skate wedstrijd te zijn. Wat gingen die jongens en meiden hard! Het was mooi om te zien. 1 meisje kwam wel even lelijk te val op het harde asfalt.
Pamplona was een mooie stad waar de bewegwijzering super goed was. Dit is de eerste stad waar papa zich thuis voelde.
Opvallend aan Spanje is wel dat je veel mensen buiten ziet sporten. (Fietsen, wandelen en hardlopen) dit hebben we in Frankrijk amper gezien.

De laatste 10km hadden we een zware beklimming staan. Maar het was geen probleem voor ons, we zaten in een goed ritme en hadden voldoende energie. Onderweg kwamen we veel mensen tegen die het erg zwaar hadden. Zo zat er een man zonder water. Papa liet hem zijn halve fles leeg drinken, zodat hij toch verder kon. Bergop kwamen ook nog een Engelse jongen tegen die met twee krukken de berg op ging!!! Bizar hoe hij dat deed. De jongen had een spasme, maar was geweldig sterk in zijn armen. Ongelooflijk dat hij dit in zijn eentje deed. Wat hebben wij respect voor het doorzettingsvermogen van deze jongen!
Op de berg zagen we een herdenkingskruis van een Belgische man. Inmiddels hebben we al veel plekken gezien waar mensen waar mensen gestorven zijn op de camino.

Toen we de top bereik hadden waaide we daar bijna weg. Geen wonder dat ze er zoveel windmolens hadden staan! Maar wat gaf het weer een gaaf uitzicht. Wauw, 360 graden alleen maar mooi uitzicht.
Vanaf de bergtop was het nog maar 3,6km naar Uterga, het dorp waar we gingen slapen. Fijn zou je denken, maar dat betekende de berg af in minder dan 2km. Wat was het een stijle afdaling over een grof keien pad. Langs de kant hadden onze vele voorgangers torentjes gemaakt van stenen. Dat is iets typisch voor de weg naar santiago. (Zie foto)
De laatste kilometers moesten we heel gefocust doen. Papa verloor 1 keer even zijn evenwicht en verzwikte zijn enkel.
Gelukkig trok de pijn snel weg na een beetje rekken en strekken. Dat had erger af kunnen lopen.
Het laatste uur kregen we gezelschap van de zon. Eindelijk!
Bij onze refuge doken we lekker het terras op. Genieten in de avond zon was een echte traktatie om de dag af te sluiten.
Buiten spraken we een Nederlander die was weer enorm onder de indruk over onze tocht vanuit NL.
Hij vertelde het gelijk tegen een groepje Duitsers waar hij mee liep. Daarna ging t als een lopend vuurtje op het terras. Iedereen begon te klappen, buigen of te roepen dat we gek zijn. We werden er weer ongemakkelijk van.

We liepen voorlopig de laatste dag in de regen (hopen we) 36 km dit brengt ons totaal op 1724km totaal.

Kan ik me voorstellen dat er wordt geklapt: 1724 km lopen en nog het nodige voor de boeg is geen kleinigheidje! Maar misschien dat juist dit jullie tocht zo'n mooie tocht maakt. Zon, regen, glibberen, soms je evenwicht verliezen, weer herstellen. ..... Ook ik volg jullie verhalen iedere dag! En (be)leef zo met jullie mee. Veel zon toegewenst!!!

Frans de Jel 2016-05-16 19:35:47

Jullie tocht, voor mij, nog steeds een geweldige prestatie van jullie. Maar wat ik vind, en mede met mij denk ik heel veel mensen ook een prestatie zullen vinden, is de moed die jullie dagelijks, na vaak een barre natte tocht, weer op brengen om ons hier ( de thuis blijvers) te trakteren op die geweldig mooie verhalen. Volgens mij krijgt iedereen een beetje het gevoel dat hij mee loopt, zeker ik voel dat omdat ooit de plannen anders waren. Piet en Lieke nog een mooie tijd en tot 21 Juni. 😂👍

Broer / Ome Toon. 2016-05-16 19:57:39

Helemaal mee eens Toon; wat een ongelofelijk e prestatie van Piet en Lieke. En elke dag lees ik vol spanning jullie verhaal Lieke

Rianne Friederichs 2016-05-16 20:25:21

Piet en Lieke We vinden het geweldig dat jullie nog steeds met zoveel enthousiasme de route naar Santiago de Compostella vervolgen .Al die mooie dingen en ontmoetingen die je onderweg tegenkomt , zullen jullie nooit vergeten .Veel succes en plezier op de rest van de reis.We blijven jullie volgen met de mooie verhalen die jullie steeds weer met ons delen. Groetjes uit Nijverdal

Gerard en Ria 2016-05-16 21:45:48

En terecht! Buigen zullen ze 😄. Dikke respect voor jullie. En dan ook nog zo behulpzaam naar anderen maar ja dat werkt aanstekelijk natuurlijk. Regen zal we snel over zijn nu, echter 30 graden plus is het ook niet helemaal. We duimen voor 24 graden en af en toe bewolking ☀️😉. Buena suerte y ¡buen viaje

De Schenkies 2016-05-16 21:50:14

Vandaag heb ik de Scherpenheuvelgangers onthaald, inderdaad onder luid klokkengezang. Dat vond ik al heel indrukwekkend. Wat moet het dan wel niet voor jullie zijn, inmiddels al helemaal in Spanje. Bij het lezen van jullie verslagen heb ik altijd het gevoel dat ik een beetje meeloop, maar het blijft onvoorstelbaar wat jullie presteren. Vanuit hier daarom ook een dik en welverdiend applaus voor de "vader en de dochter"!! Groet,

Herman en Magda de Bie 2016-05-16 23:07:27

Stelletjes beroemdheden daaro!!! Vader en dochter all the way from the Netherlands. Straks willen mensen nog met jullie op de foto en gaan ze flauw vallen als ze jullie zien ;) Piet, dat ongelukje had inderdaad slechter af kunnen lopen. Wiewww!

Linda 2016-05-17 00:17:52

Toppers zijn jullie. Santiago de Compostella maak je borst maar nat. De Puykes komen er aan! 💪🙏👍😀

José van Zon 2016-05-17 07:39:07

Onder het genot van een bakske koffie even bijlezen! Heerlijk om te doen, mooie verhalen. Wij zijn weer thuis na een hele fijne (voor mij speciale) tocht naar Scherpenheuvel. Erg veel gelachen en veel over jullie gesproken. Wij hebben weer genoten van ons eigen bedje, huis en gezin maar aan de andere kant balen we ook dat het weer voorbij is want wat was het weer fijn om met elkaar op pad te gaan! Volgend jaar zijn jullie er gewoon weer bij!! Hopelijk dan nu eindelijk zon voor jullie!!! ☀️☀️☀️ Succes verder in Spanje X

Karin 2016-05-17 09:10:24

Wat geweldig, dat applaus!! Bij het lezen hiervan schoten de tranen in mijn ogen en kreeg ik er zelfs een koude rilling van. Gewoon omdat ik zo trots op jullie ben, mijn familie, onze kanjers!!!