Frisse klim

Spanje, Ponferrada

Dag 74
Maandag 30 mei
Frisse klim

Na een voor mij onrustige nacht stonden we om 6uur op. Papa had gelukkig een stuk beter geslapen! In de ochtend maakten we weer eens havermout klaar. Die had ik gisteren in de winkel kunnen scoren.
En PowerFood konden we wel gebruiken aangezien we een lekkere klim op het programma hadden staan.
We liepen beide prettig. De opstart problemen zijn weer bijna helemaal verdwenen, dus pauze houden is ook weer leuk. Na 15km stopte we dan ook om even een kopje koffie en thee te drinken.
Het was al erg lang geleden dat we dat gedaan hadden. Vandaag was het fris en waaiden het hard, dus de omstandigheden waren er goed voor. We belanden in een cowboy-bar. (Zie foto)
Toen we weer een beetje opgewarmd waren trokken we een extra vest aan vertrokken we om nu echt aan de klim te gaan beginnen.
Met de wind op kop was het zelfs zo koud dat ik papa's sjaal om m'n hoofd bond.

Onderweg kwamen we nog een man tegen die als attractie met een roofvogel stond te poseren. (Zie foto)

De laatste 6 kilometer waren papa en ik weer helemaal in ons element. De route ging over lastige kiezelpaden en we mochten serieus klimmen! We genoten van mooie uitzichten! In de verte zagen we bergen met eeuwige sneeuw. Wat is de natuur hier toch prachtig. En je waardeert dat nog meer na een aantal dagen saaier landschap.

Rond de klok van twee uur kwamen we aan in Foncebadón.
Een dorpje wat weinig voorstelt en volledig leeft van de camino. Het duurde lang voor we ingecheckt waren in de Albergue. Al je gegevens worden hier nog gewoon op een kladblok geschreven. Geen enkele slaapplek werkt met een computersysteem, ongelooflijk!

Met douchen was ik zo klaar aangezien die koud was! Brrr, dat was geen pretje na een al frisse tocht. Gelukkig kon ik mezelf daarna gaan opwarmen bij de open haard. En ik was niet de enige die dat idee had. Er werden meerdere houten banken rondom de haard gezet en al snel werd het gezellig.
Eventjes sloot ik me af met wat muziek op om ons verslag van vandaag te schrijven.

Voor het eten waren er wat muzikale pelgrims die met twee gitaren alle verzoeknummers speelden die je indienden. Het was echt geweldig! Steeds meer mensen kwamen erbij zitten en we genoten van de muziek.

S avonds kregen we in de Albergue goed te eten.

Vandaag liepen we 27km. Ons totaal gaat daarmee over de 2200km. Om precies te zijn zitten we nu op 2202km.

Goed bezig Een frisse klim gehad en dan gezellig samenzijn maakt veel goed. .....open haard.. muziek erbij....genieten Suc6 morgen Grtjs Toos

Toos Roovers 2016-05-31 20:50:41

Wat zijn jullie toch toppers!!! Ik heb weer eens even de tijd genomen om jullie blog te lezen want ik lag een beetje achter ;-). En dan lees ik dat jullie 18 juni (precies 3 maanden nadat jullie vertrokken zijn) weer Alphen in zullen wandelen. Het einde van jullie tocht/avontuur is in zicht. Zet nog even op en vooral geniet van ieder minuut!

Denise 2016-05-31 21:08:13

Ok bij deze zijn jullie nu officieel hippies, suppperrrr foto's! Krijg er helemaal cowboy feelings van :)

Linda 2016-05-31 22:30:34

Jullie gaan als een speer, dat wordt in 80 dagen niet de wereld rond, maar wel van Alphen naar santiago de compostella ! Te voet! Chapeau. 💪💐👫

José van Zon 2016-05-31 22:35:14

De witte toppen zijn er weer!! Geweldig dat ze in die laatste dagen jullie weer de broodnodige uitdaging, afwisseling en energie geven: waar ze al niet goed voor zijn. We zaten net even op het kaartje te kijken waarbij iedere bol een blogverhaal aanduidt: het zijn er heeeeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeel en er blijft niet veel Spanje meer over als jullie rechtdoor blijven wandelen. Kortom: stoer dat jullie vanaf 18 maart, de hele maand april en de hele maand mei van 2016 duizenden kilometers aan het wandelen zijn geweest. Daar komen nog een paar dagen en een paar honderd kilometer van de maand juni 2016 bij, maar geen hele maand meer ;-)). Het gaat helemaal goedkoper met die uitdaging van jullie: top!

Katrien en Marco 2016-05-31 22:55:54

Weer genoten van jullie verhaal en mooie foto,s en een stuk dichterbij het eindpunt geniet nog van al het moois wat jullie meemaken en zien onderweg . Wij genieten mee. Lieve groetjes Frans en Dymph

Frans en Dymph 2016-06-01 00:16:05

Hallo jullie 2 amai wat een primitief gebeuren misschien toch eens een prijsje maken Piet voor wat betere gebouwen ,maar ja de sfeer is goed en die is onbetaalbaar, dan vergeet je meteen dat je in het stenentijdperk verblijft. Doe zo verder en ja jullie zitten in je laatste mnd `t aftellen kan nu echt beginnen doe zo verder grtjs