Lekker lang

Frankrijk, Bouzais

Dag 28
Donderdag 14 april

S nachts lig ik vaak een tijdje wakker. Niet omdat ik dan niet lekker lig, maar gewoon omdat je veel uren maakt. Vaak schrijf ik dan nog stukken van ons verslag of lig ik lekker een uurtje na te denken over van alles en nog wat. Zo was het ook afgelopen nacht. Voordat ik weer ging slapen moest ik nog even naar de toilet. Daar zag ik ineens een föhn in het kastje liggen. Ik bedacht met dat het ideaal zou zijn om morgen gauw m'n haren te wassen.
Zo gezegd zo gedaan stond ik om 6u naast m'n bed. Het enige wat ik nog miste van thuis was crèmespoeling. ( probeer maar eens met een klein borsteltje door je gewassen haren te kammen!)
Gelukkig word je van pelgrimeren creatief en besloot ik de wasverzachter die ik van Karin Kennis kreeg in m'n haar te doen. Ik kan je zeggen: werkt als een tierelier en ruikt heerlijk:D
Zo dit detail moest ik even delen.

Het ontbijt was is tegenstelling tot het karige avondeten erg uitgebreid. Voor het eerst hadden we vleeswaren en wel 4 verschillende soorten. We wisten van gekkigheid niet wat we op ons stokbrood moesten doen.

Vandaag stond er een trip van 30km op de planning. We kwamen er tot onze spijt al snel achter dat er een telling in ons boekje niet helemaal klopte met de beschrijving. Dit zou onze dag er één van +/- 38km maken. Hier zagen we beide best een beetje tegenop, maar we hadden al gereserveerd en zetten er daarom maar stevig de pas in.
Onderweg belde Marcel en Elise ons op. We hadden besloten deze dag ieder ons eigen pad te gaan en savonds weer op dezelfde plaats te slapen. Vervelend genoeg voor hen moesten ze bellen dat ze het niet gingen halen. Vanaf de eerste kilometers had Marcel problemen gekregen met z'n achillespees. Zij kozen ervoor dichtbij te slapen en niet te forceren. Heel begrijpelijk en een slimme keuze!
Zeker als je wist wat voor padjes we deze dag te verwerken kregen. Ten opzichten van de dagen ervoor (veelal asfalt) hadden we vandaag alleen maar jaagpaden. Dicht begroeide padjes langs de oever van canal de Berry. Het gras stond bijna continu tot halverwege onze benen. Dit in combinatie de regen van afgelopen nacht was een beproeving voor de waterdichtheid van de schoenen. Gelukkig doorstonden die de test.
Vandaag zijn we door geen enkel dorpjes of stadje gekomen. Wel liepen we langs een parcours waar Ilze van Ginneke jaloers op zou zijn. Het heet hier een Fitness parcours, maar in onze ogen is het een paradijs voor bootcampers!
Als pauze plek kozen we bij gebrek aan een dorpje een stroomkast uit waar we op konden gaan zitten.
Na de korte pauze gingen we snel weer door, althans dat dachten wij. Na een kilometer werden we aangehouden door een Belg die dacht dat wij in zijn refuge hadden gereserveerd. Toen wij duidelijk maakten dat het niet zo was en dat we graag door wilden lopen begon de man een verhaal over goesting, moesting en verwoesting. Na 5 minuten kapte we hem beleefd af en liepen door.

De niet egale weg ging door en werd nog een tikje uitdagender. We kwamen namelijk bij een plaats waar over de breedte van het pad een hele grote plas was. Bij gebrek aan uitwijk mogelijkheden zat er niks anders op dan zo snel als we konden door de gigantische plas te springen. Het lukte ons nog niet om over water te lopen, dus hielden we beide natte sokken over aan dit geintje:(
Als soppend in onze schoenen liepen we door, we konden er gelukkig ook wel om lachen aangezien omdraaien geen optie was!

Verder liepen we de route langs of slingert over Canal de Berry. Waar we ontdekte dat wanneer we een huisje zagen er een sluis moest zijn. En aangezien we die voor de route beschrijving moesten tellen ontstond de zin: ieder sluisje heeft een huisje.

Na een lange, pittige tocht die we beter hadden gelopen dan we hadden durven hopen, kwamen we aan in Charenton-du-Cher.
Op zoek naar onze slaapplaats kregen we de laatste kilometer nog even wat regen. Maar dat mocht de pret niet drukken, want voor ons stond een mega groot en oud huis.
Een aardige, maar druk vrouw ontving ons en we dronken een sapje met haar.
Daarna sprongen we snel onder de douche en gingen we naar het café tegenover om ons verhaal te posten en alle leuke reacties weer te lezen. Wat doet het ons goed om steeds de reacties van alle trouwe lezers te zien!!
Om half acht mochten we aan tafel en werden we verrast met een lekker 3 gangen menu:
  • soep
  • varkenshaas met gegratineerde bloemkool en stokbrood
  • aardbeien met ijs

S avonds gingen we slapen onder de sterrenhemel. Althans daar leek het op met de glow in the dark stickers op het plafond;)

Deze dag liepen we een tocht van 39km dat ons totaal brengt op 862km.

@ Jan en Francine: ons papa is jaloers op de haren van Marcel. Hij vind het lijken op de zanger van Led Zepplin :)
@ Desire: als we onze planning kunnen volgen slapen we niet op de plek die je noemde, maar als het langs de route ligt gaan we de groetjes doen!
@ Ans van tante Philly: Gecondoleerd met het plotseling overlijden van je broer! Wij zullen zeker een kaarsje aan steken voor jullie hem!

La Petite Breugne ligt niet echt aan de route, ongeveer 1,5 km omlopen, maar dat zou ik niet doen om effe de groeten doen. Nogmaals succes en geniet beide. Buen Camino Desiré Doornbos

Desiré Doornbos. 2016-04-15 16:01:32

Wow Lieke wat een verhaal weer! Ik had nooit gedacht dat jullie zulke pittige wegen gingen bewandelen! Blijkt maar weer wat voor bikkel je bent he! Echt super knap! Haha en ondertussen blijf je toch een beetje de knappe verzorgde Lieke met wasverzachter in je haren, precies de twee kanten zoals ik je ken. Ik lees elke dag met plezier je verhalen en zal dat zeker blijven doen. Ik ben benieuwd of jullie Pap z'n zonnemomentje nog elke dag pakt om 12u? Heel veel succes nog voor jullie!

Joyce 2016-04-15 16:07:16

Ben je aan het poetsen. Even mail checken .... En ja pauze, jullie verslag is binnen😀 Even lezen dat kan niet wachten. Zo leuk weer elke dag. Jullie gaan goed !! Ga zo door.

Conny 2016-04-15 16:09:45

Haha super die wasverzachter!

Linda 2016-04-15 16:24:41

Wat vindingrijk die wasverzachter! Très cool!

Marieke 2016-04-15 16:40:17

Bikkels dat jullie zijn !!! En ja....back to basic.....maakt je heel creatief Ervaren wij hier ook

Toos Roovers 2016-04-15 16:43:53

Na heel veel prachtige verslagen gelezen te hebben worden wij ,net als Conny, verslaafd aan jullie berichten. Wat een kanjers zijn jullie, vader en dochter die zich niet laten kisten door weer, water en slecht begaanbare paden. Chapeau, chapeau !! Met de uitgebreide wegenkaart volgen wij jullie op de voet en zijn we zelfs bijna een beetje in staat om jullie geweldige ervaringen te kunnen meevoelen. Wij wensen jullie weer veel mooie ontmoetingen en goed wandelweer toe, houd de moed erin !

Wil en Mariëtte 2016-04-15 16:54:32

Toppers!! Voor jullie een kus van Troy maar voor Piet een extra dikke kus ;)

Melissa 2016-04-15 17:20:09

Wasverzachter als crèmespoeling; gekker moet het niet worden! Buiten het fitness parcours (zie het al voor me!) ben ik niet jaloers op de tocht die jullie weer af hebben gelegd. Dat doet zelfs deze bootcampster jullie niet na! Echt knap hoe jullie elke keer weer op jullie bestemming aankomen. Daar is heel wat doorzettingsvermogen en karakter voor nodig maar dat zit in de puijen aard he is ook giel het met me eens ;) Succes met de volgende kilometers! Liefs

Ilze 2016-04-15 17:23:35

Prachtig zoals jullie overal een oplossing voor hebben zeg!! Ga zo door en jullie gaan het dan zeker halen. Hoe gaat het trouwens met de Franse taal?? Zijn ze met hun verschillende dialecten wel te verstaan?? Groeten uit Bavel waar het vandaag regelmatig wel herfst leek!!!

Jan en Marlies de Jong. 2016-04-15 17:50:46

Pietje met die haren komt het helemaal snor,met wat geduld heb je ook zo een bos op t kopke staan,en je zal er volgens Henk wel komen je bent wel een heel taaie en als Lieke een beetje jou genen heeft, volgt ze jou zeker tot in de Compostella hou jullie haaks ,maar volgens de berichten zal jullie dit zeker lukken!!!! groetjes

Jan en Francine 2016-04-15 18:50:14

Hahahaha zo leuk om te lezen dat het wasverzachtertje multifunctioneel is. Leuk verhaal op mijn Mylene party's. Groetjes uit het bloesemrijke Kwaalburg.

Karin Kennes 2016-04-15 19:02:29

Karin Kennes 2016-04-15 19:02:38

Ook leuk om het twee keer te kunnen lezen....... Toch ?? ☺️

Karin Kennes 2016-04-15 19:03:30

Lieke gelijk patent op aanvragen,wasverzachter is constant in de aanbieding bij t kruitvat,dus zullen veel mensen jouw voorbeeld volgen,👍🏼

Maria 2016-04-15 19:05:34

Toch jammer dat je als pelgrims niet over water kunt lopen!! 😉 Xxx

Ellen 2016-04-15 19:38:45

Ik stel me zo voor 's morgens wasverzachter in je haren en vervolgens regent het... Hele verfrissende combinatie 😃👍🏼. Pelgrimeren is voor ons een geweldig avontuur op de bank met een glas wijn: proost op een geweldige voortzetting. Enneh... Ik wil jullie graag ook iets meegeven: de momenten dat jullie minder of niet genieten, kunnen jullie ook denken "Is weer een leuke verhaal voor onze bloglezers 😃, laten we daarom ff doorbijten!". Zet 'm op!

Katrien en Marco 2016-04-15 21:13:56

piet en. Lieke we genieten elke dag van jullie verhaal wat jullie allemaal zien en meemaken en natuurlijk ook van de foto,s. Echt top dat jullie al zover zijn en er goed en fit uitzien . Lieve groetjes Frans en Dymph

Frans en Dymph 2016-04-16 01:03:38

Lieke en Piet, Wij hebben zeel veel respect voor jullie doorzettingsvermogen. Het is in Frankrijk ook niet altijd goed weer. daar komen jullie iedere dag achter. Wij zijn fantieke blog volgers van jullie avondtuur en genieten van jullie verhalen en foto's. Goede reis verder en hou ons op de hoogte van jullie avonturen. Groetjes uit Molenschot

Jo en Cees Boemaars 2016-04-16 12:30:15

Lieke en Piet, mooi te lezen dat jullie deze tocht al meer en meer als een vakantietocht beginnen te ervaren. Het betere weer is daar zeker debet aan. Gisteren hebben we Lia haar 60 jarige verjaardag gevierd maar Piet je hebt er niets aan gemist . Het was een dames high wine en de heren waren niet uitgenodigd. Succes en geniet van de mooie omgeving en de ervaringen. Gr. Lia & Felix

Felix 2016-04-16 13:05:07

In 1 woord: "geweldig"

Paul de Kort 2016-04-16 15:23:09

Hoi, Piet, eindelijk kan ik je volgen tijdens de tocht. Via Desiré. Ik wens jullie beide een mooie tocht en vele belevenissen onderweg. Ik zal jullie nu blijven volgen tot Santiago met af en toe wat reacties. Hou vol en doe het goed.