Over de helft

Frankrijk, Neuvic

Dag 42
Donderdag 28 april

Vanmorgen gezellig met alle Nederlanders ontbeten. We smeerde onze boterhammen voor onderweg en gingen op pad.
De dag begon, net als de voorgaande dagen, koud maar zonnig. Het eerste uur passeerde we een bordje met de tekst erop dat Santiago "nog maar" 1200km is. Dat betekent dat we nu officieel op de helft zitten! Dat geeft ons beide een heel dubbel gevoel. Enerzijds voelt het prettig om te kunnen aftellen, en anderzijds betekent dat ook dat het einde elke dag een stukje dichterbij komt! Vaak voelt het alsof we nog maar 2 weken aan het lopen zijn terwijl als ik dan terug denk aan het afscheid nemen het weer heel ver weg voelt.
We proberen ons zoveel mogelijk te beseffen hoe speciaal het is wat we doen en te genieten van ieder moment.

De hele morgen mochten we door de bossen lopen. Het werd zelfs zo'n lekker weer dat ik m'n korte broek aan heb gedaan. Het is een heuse modeflater en ik voel me net een bouwvakker/padvinder, maar het is wel lekker luchtig! En gemak en comfort gaan hier nu boven er leuk uit willen zien;)

In de bossen kwamen we langs een camping die ze aan het bouwen waren. Er stonden al een 10tal leuke tenten opgebouwd. Midden in de natuur en bovenop een berg waar verschillende wandelroutes samen komen. Mooie vakantie plek om te onthouden.

Na 20 km naderden we Pergieux. Het was nog een hele klim over een niet ongevaarlijke weg. Er was geen berm naast de weg en we moesten de één na andere haarspeld bocht door. Met verkeer van beide kanten moesten we soms letterlijk onze buik en tenen in houden en tegen de muur gaan hangen. Echt lekker ontspannen loopt dat niet.

Aangekomen in Perigéux was het weer ineens erg overtrokken. Daar stond ik dan in m'n korte broek te bibberen!
We besloten buiten voor een supermarkt op een bankje te eten. Bij de ingang van de supermarkt stond een hokje om pasfoto's in te maken. Deze heb ik maar even gebruikt om mijn korte broek in te wisselen voor de lange, al viel dat niet mee op minder dan 1 vierkante meter en met maar een half gordijntje!

Na de lunch wilde we graag ons verhaal weer gaan posten aangezien dat alweer twee dagen geleden was. In de bieb en in het cultureel centrum waren ze enorm behulpzaam, maar het lukte ons niet om in gelogd te komen. Een beetje teleurgesteld liepen we toch maar door.
In Chacelade zochten we het klooster op. Daar hadden we afgesproken met onze contactpersoon Brigitte. We gingen er vanuit dat Brigitte een non was. Bij het klooster aangekomen begrepen we dat we daar niet konden slapen.
We belde Brigitte nogmaals en ze kwam die kant op. Ondertussen kregen we bij de paters wat te drinken.
Toen ze arriveerde nam ons mee. Wij hadden begrepen dat ze in Chandelade woonden, maar dat bleek niet zo te zijn. We zaten een dik kwartier in de auto. Het ergste was dat ze een heel gedeelte van onze looproute terug reed. Zouden we dit morgen allemaal weer opnieuw moeten lopen dachten wij! Gelukkig Vertelde ze ons dat we morgen weer terug afgezet zouden worden bij de abdij. Viel dat even mee.
Na 15min auto rijden arriveerden we op een mega lange oprijlaan die leiden naar een enorm huis met zwembad en een uitzicht waar je U tegen zegt.
De zoon van Brigitte sprak goed Engels. Dit maakten het communiceren een stuk makkelijker.

In de avond kregen we een zelfgemaakt prutje van vlees als voorgerecht. Er zat varken en eend in, altijd even afwachten of het iets is, maar t smaakte heerlijk. Verder aten we rijst met groeten en als toetje kregen we gewekte gele pruimen met zelfgebakken koekjes. Heerlijk!

S avonds belde Mariette, een nicht van papa op dat ze morgen bij ons in de buurt zouden zijn. Ze zijn met de caravan onderweg naar Portugal en hebben een camping langs onze route geboekt en zouden graag afspreken. Wat een spontane en leuke actie! Ze komen ons morgen op onze slaapplaats halen en dan kunnen we samen eten.
Met een goede dag in het vooruitzicht kunnen we lekker gaan slapen!

We liepen vandaag 29km dat ons totaal op 1254km brengt.

Gelukkig is de st. Jacobsroute geen catwalk haha. Wijze spreuk van ons pap: "'t weer schaamt z'n eigen ook niet!" ;) Ga zo door toppers! Xx

Ellen 2016-04-29 16:29:58

Geweldig !!!

Toos Roovers 2016-04-29 16:33:12

Heerlijk, de Dordogne. Vorig jaar enorm van genoten. Als het toch allemaal zo snel en voorspoedig gaat kun je misschien een omweg nemen daar. Er is genoeg te zien. :-)

Jack van de Langenberg 2016-04-29 16:34:40

Leuk van Mariette hè? Ik wist hiervan, ze had het mij verteld. Toen opa van Puijenbroek in 1950 op de fiets naar Rome ging, toen gingen de ouders van Wil, de man van Mariette, op vakantie en die hadden opa toen onderweg ook ontmoet, per toeval. En omdat Mariette en Wil op vakantie naar Portugal zouden, vond Wil het wel leuk om onze Piet als pelgrim tegen te komen onderweg, net als zijn vader ons opa, ook Piet genaamd, tegenkwam. Geniet ervan en eet smakelijk met z'n 4tjes! En natuurlijk nog heel veel wandelplezier en genieten van jullie o zo speciale tocht!

Constance 2016-04-29 17:03:33

Wat leuk dat jullie Marriette en Wil gaan ontmoeten,dat is toch weer n mooi vooruitzicht,"dat geeft de burger moed"zeggen ze dan!!! Toppertjes!!!

Maria 2016-04-29 17:09:04

Wat leuk dat jullie Mariette en Wil gaan ontmoeten,doe ze heel veel groeten van ons. En jullie nog heel veel succes geweldig wat jullie presteren,maar daar zijn we Puikes voor.

Piet en Carolien van Puijenbroek 2016-04-29 18:36:23

Geweldig! Al op de helft!! Dat is al een felicitatie waard! PROFICIAT!!

Jeannette Geerts 2016-04-29 19:03:11

Piet en Lieke gefeliciteerd al over de helft 👍👍👍Morgen lekker eten 🍷🍻en kletsen met je familie geniet ervan en dan op naar de volgende 2500 km succes lieve groetjes Frans en Dymph

Frans en Dymph 2016-04-29 20:07:25

Foutje wil jullie wel heel ver omsturen maar bedoelde op naar de volgende 1250 km .😜

Frans en Dymph 2016-04-29 20:22:11

Ome Piet en Lieke, Wat geweldig dat jullie al op de helft zitten, een mooie prestatie met veel leuke ontmoetingen en hopelijk komen er daar nog meer van bij. Ik geniet elke keer weer van jullie verhalen en foto's, jullie kunnen echt trots op jezelf zijn! En ik vroeg me af hoe het met de Nike air blèr gaat, of lopen jullie daar niet op? :P Heel veel succes nog verder!! Groetjes Liselotte

Liselotte 2016-04-29 20:57:45

Bouwvakker/padvinder 😂 Geweldig Lieke!! Hoe je dat weer omschrijft modeflater haha! De mode is weer voor later 😉 Succes weer xx

Fay, Thyn, Osc & Soph. 2016-04-29 21:07:55

Over de helft al 😱 Jullie gaan zo snel! Ik had wel een fotootje verwacht van die modeflater Lieke, maar die houden we dan nog even te goed. Veel succes nog!

Manon 2016-04-30 09:52:25

Over de helft al!! Super!! Dat is wel een felicitatie waard! Jammer dat we niet van je modeflater kunnen meegenieten Lieke :P

Inge 2016-04-30 11:54:11

Hiep ,hoi. Over de helft wat een prestatie, jullie3 hebben al heel wat meegemaakt in de eerste helft Dat de tweede en laatste helft ook zo mag gaan, met wat meer zon en leuke ontmoetingen, geniet en nog veel loopplezier.

Kees en Jo Boemaars. 2016-04-30 11:54:41

Alweer een dikke proficiat met de behaalde kilometers en dus met de behaalde prestaties!!! SUPER , nog veel wandel plezier, en wij genieten hier van jullie verhalen. Groetjes

Ludgard van Hees Martens/ Alphen 2016-04-30 19:18:35

Knappe prestatie van jullie hoor, succes op jullie verdere tocht, en geniet ervan!

Hans en Silvia Verhoeven 2016-04-30 22:59:35

Hallo Piet en Lieke, geweldige prestatie hoor, de snelheid waarmee jullie richting Santiago lopen. Fijn dat we jullie verhalen kunnen volgen. Voor mij is het een feestje want ik loop op deze manier de hele route gewoon nog een keer van chaam naar Santiago net als in 2014. Veel herkenbare plaatsen. Wij liepen totaal 2496 KMS. Veel plezier, luister goed naar je lichaam en neem ook af en toe de tijd om te genieten. Boek straks vooral vanaf midden Spanje je overnachtingen minstens een week vooruit om teleurstellingen re voorkomen. Je loopt tenslotte allemaal samen in een grote fuik naar Santiago, ULTREIA👍❤️😉😊 Jef van Gerven

Jef van Gerven 2016-05-01 18:49:10

Ik had ook wel graag je modeflater gezien ja. Volgende keer even een bouwvakker foto, padvinder hoedje op en fluiten naar de Fransen Puijkes.