Kort, zwaar en nat

België, Viroinval

Dag 8

Na een minder goede nachtrust zijn we Givet vertrokken met een boterham kaas en Nutella.
Papa heeft afgelopen nacht plots last gekregen van zijn linker enkel. Wat bij het opstaan toch wel wat zorgen baarde. De eerste kilometers zijn we voorzichtig van start gegaan, zodat papa zijn voeten op gelijke grond kon zetten.
De hele route hebben we onze poncho's aan moeten hebben omdat het gestaag bleef regenen.

Het eerste uur hebben we getwijfeld of we op de juiste route liepen. We kwamen namelijk geen elke sticker van de Santiago route tegen. De stickers geven ons altijd een gerust gevoel. Bij de grensovergang Frankrijk-België stonden zwaar bewapende agenten. Gelukkig zagen zij in ons geen gevaar en lieten ons rustig verder lopen.
De regen was nog steeds onze grootste vijand.
Na 9km lopen kwamen we in Hierges aan. Daar zagen we licht aan in een restaurantje (het enige in het dorp). We konden daar een kopje koffie en thee drinken zolang we dit maar buiten deden. De eigenaresse had duidelijk geen zin om twee verzopen katjes binnen te laten in haar zojuist gekuiste restaurant. Gelukkig stond buiten een partytent zodat we droog konden zitten, maar een echte party was het niet. Na 20 minuten vervolgenden we de tocht die ons door de bergen van de Ardenne leidden. We hebben een tiental beklimmingen gehad over modderige bergpadjes die zeker wel 10 tot 12% stijging hadden. We kunnen jullie verzekeren dat dit best een beproeving is met die vriend van 11kg op je rug. Het is zwaar multitasken: evenwicht houden, je voeten goed weg zetten en tussen door ook nog de bewegwijzering volgen in de regen.
Zoals gebruikelijk deed papa zijn zonmomentje om 12u en een kwartet later kwam hij even tevoorschijn. Helaas was dit van korte duur.
Veel vroeger dan we verwacht hadden kwamen we aan in Mazee waar voor ons de overnachting al vast stond. Op dat moment hadden we "pas" 15 km gelopen. We baalde beide dat we vandaag niet meer kilometers in de benen hadden. Maar ivm de volle slaapplaatsen in de buurt was doorlopen geen optie, dus besloten we te gaan genieten van de rust. En die rust mag je wel erg letterlijk nemen. Mazee is een dorp zonder faciliteiten; geen café, restaurant of winkeltje te bekennen. Vandaag eten we voor ontbijt, lunch en avondeten boterhammen kaas en en Nutella.

Bij het schrijven van dit verslag zitten we in een tuinstoel in de zon en hopen we morgen op een minder regenachtige dag.

Vandaag ontvingen wij een foto van het stuk dat Luc van Hoek over ons heeft geschreven in het Ons Weekblad. We hebben het met veel plezier gelezen, erg leuk!!

"Dappere strijders"met op jullie schouders,het"oma👼🏼"je komen er wel,respect!!!Liefs😘

Maria 2016-03-26 12:33:16

Piet en Lieke, heel veel succes bij jullie verdere reis, ik blijf jullie volgen!

Luc van hoek 2016-03-26 12:37:34

Leuk om jullie zo te kunnen volgen. Veel succes en een goede voortgang!!!

Jan en Marlies 2016-03-26 12:52:46

Na regen komt letterlijk en figuurlijk zonneschijn, bikkels!!!!

Susanne 2016-03-26 13:11:00

Geniet vandaag maar van jullie rust, zo kunnen de voetjes ook eens lekker rusten en ontspannen,de boog hoeft niet altijd gespannen te staan he. groetjes

Jan en Francine 2016-03-26 13:16:40

Nog maar zo kort van huis en dan al zoveel mee gemaakt hebben. Het is steeds een verrassing wat de volgende dag weer zal brengen. Echt bizar wat er allemaal op jullie pad komt. Nu regen maar morgen vast weer zon! Wij volgen jullie avonturen graag. Superleuk dat jullie ons zo op de hoogte houden! Keep walking!

Giel & ilze 2016-03-26 13:36:26

Respect voor jullie! Lekker uitrusten vandaag. Ik kan me voorstellen dat een warm huis/restaurant/café voor jullie nu een v/d fijnste dingen is. ps. - sexy regenpak - heel leuk stuk in de krant - cute dorpje - ik ben blij dat Piet zijn zonmomentje nog steeds pakt

Linda 2016-03-26 14:50:50

Na regen komt zonneschijn. Succes met de enkels en voeten👍👍🌂💦

Tessa 2016-03-26 15:01:05

Tja, ook dat camino. Maar er komen vast veel betere tijden. Blijf erin geloven.

Bernadette 2016-03-26 16:10:18

Hoi Lieke Wat een geweldig avontuur ben je aangegaan. En wat bizonder om dat samen met je vader Piet te doen. Heel veel mooie momenten heb ik al voorbij zien komen. Ik geniet iedere dag van je reisverslag . Lieve groet Tessy👍👊🍀

Tessy Stijns 2016-03-26 16:33:14

Chapeau voor jullie hoor!! Hopelijk morgen meer zonmomenten! !

Ward de Jong 2016-03-26 16:57:47

Piet en Lieke, Succes en sterkte, denk maar na regen komt zonneschijn figuurlijke en letterlijk. Na moeilijke momenten komen er ook goede, gezellige met een voldaan gevoel. Ga zo door. Buen Camino beide, Desiré Doornbos

Desiré Doornbos 2016-03-26 17:55:21

Hoi beiden, Ik hoop dat het goed gaat met enkel en blaartjes. Ook hebben jullie al wat 'andere' reacties gehad van anderen en regen gehad. Maar wat klinken jullie heerlijk positief en lekker onafhankelijk. Sterk. Lieve groet

Frans de Jel 2016-03-26 19:24:24

Petje af voor jullie veel succes blijven jullie volgen😘

Frans en Dymph 2016-03-26 21:43:01

We hebben de siste van Carolien gekregen zo kunnen we jullie ook volgen erg leuk een dagje wat minder is niet erg goed voor de enkel we volgen jullie tot in santiago

bets en toon havermans 2016-03-26 22:46:31

Jammer dat het weer zo tegen werkt maar ........ naar regen komt zonneschijn volhouden dus maar dat kunnen jullie wel al in frankrijk dat gaat snel succes

marlies van asten 2016-03-27 10:28:00

Super Piet, om samen met je dochter deze uitdaging aan te gaan. We gaan jullie volgen! Pittig, maar geniet ook van alles wat je ziet en beleeft. groetjes Jan en Gonny (je nicht) mocht je niet weten wie dit schrijft.

Gonny 2016-03-27 13:22:30

Dag Piet en Lieke, wij, Jef en Colet van Gerven uit chaam, lazen ons weekblad met jullie verhaal. Prachtig! Wij kwamen 9 juni 2014 vanuit Chaam te voet in Santiago aan. Je loopt nu idd een van de saaiste stukken. Wij liepen met stokken, gaf vaak goede steun! Ja het leven van een pelgrim gaat niet altijd over rozen zeiden wij dan tegen elkaar. Maar er komen ook weer hele mooie etappes aan en je krijgt wat je nodig hebt! Een tip, luister wel goed naar je lichaam. En neem het zoals het komt! De volgende dag zul je weer verrast worden! Bedankt dat wij mogen meelopen langs zoveel bekende plaatsen en mee mogen genieten! Bon Courage, Buen Camino en Ultreia! Hartelijke groeten Colet van Gerven

Colet van Gerven 2016-03-27 14:21:47

Wat leuk dat jullie samen zo een grooten

frans en cor de leeuw baarle nassau 2016-03-27 15:58:31

Wat leuk om het verslag te lezen en dat er ook zo een lieve mensen zijn die jullie aan een slaaplaats en lekker eten geven wij hopen dat het jullie goed gaat groetjes van uit baarle

frans en cor de leeuw baarle nassau 2016-03-27 16:08:49

je word wel op de proef gesteld als ik je verhalen zo eens lees, ik wens je veel reisplezier en sterkte, ik zou zeggen zet 'm op, en houd er de moed maar in en goeie reis, Gr uit Alphen NB.