Nachtelijkgezelschap

Frankrijk, Marsac

Dag 35
Donderdag 21 april

Buiten de twee Hollandse dames kregen we vannacht nog meer gezelschap! Alleen waren die iets minder gewenst. Midden in de nacht lagen we wakker van het getrappel van muizen en of ratten! Ons pap had al wat keutels zien liggen S middag, maar had dat om mij niet bij voorbaad al een rot nacht te bezorgen, voor zich gehouden!
Gelukkig bleef het bij getrippel op de bovenverdieping en kwamen ze geen gedag zeggen. Maar we sliepen niet echt met een gerust gevoel.
Blij waren we dan ook dat de wekker om 7uur ging. We roosterden wat oud brood en kookten havermoutpap. Na dit power ontbijt namen we afscheid van de Nederlandse dames en gingen aan de wandel. We mochten gelijk beginnen met een beklimming door de mooie bossen en langs de rivier la creuse. We genoten van de uitzichten die de beklimmingen ons opleveren.
Voor ons op het pad staken twee hertjes over. Blijf een mooi gezicht.
Na het bosrijke gebied kwam er vooral veel asfalt en begon ook de regen. Het was weer een dagje waarop de poncho's meerdere malen aan en uit zijn geweest.
Rond half 12 werd het lichter en we konden dan gelukkig ook droog op een bankje onze bammetjes eten. Daar werden we aanschouwd door 24 koeien die ons een beetje schaapachtig aan stonden te kijken.
Na de pauze moesten we nog een dikke 10 km lopen. Onderweg kwamen we oranje klaprozen tegen. Die moesten door hun Hollandse kleur wel even op de foto.
Je kunt merken dat de Sint Jacobs route hier steeds bekender wordt. Onderweg kom je soms leuke initiatieven tegen. Zo liepen we vandaag langs een bosrand waar iemand bankjes en stoelen uit boomstammen had gemaakt. Er hing een houten kistje aan de boom met daarin een schrift. Hier kon je wat in schrijven en lezen wie je voor zijn gegaan. Omdat wij zojuist hadden gepauzeerd gebruiken we deze gelegenheid maar als sanitaire stop. We zijn na een dikke maand wandelen al ervaren wildplassers geworden;)

Net voor we aankwamen in Soutarraine moest Jacobus ons nog even door een blubber padje sturen. Nergens voor nodig vonden wij, maarja als makke schapen volgden we de route. Dit bracht ons weer bij een brede waterplas waar het een uitdaging werd onze schoenen droog te houden. Op 1 modderige schoen van Lieke na (kleine inschattingsfout) hielden we t droog. (Zie foto's)

Aangekomen in het stadje deden we wat boodschappen en gingen we naar de plaatselijke bibliotheek om op WiFi te kunnen. De barretjes en restaurants hebben hier geen WiFi of ze willen hem niet vrijgeven.
Na weer veel leuke reacties te hebben gelezen gingen we opzoek naar onze slaapplaats.

Een klein stukje van onze route af vonden we ons onderkomen. Het bleek een gite 'D etappe die twee jaar terug helemaal verbouwd was. We werden er warm onthaald door Claudine, de eigenaresse. Ze had speciaal voor ons een bosvruchtentaart gemaakt met vruchten uit eigen tuin. Claudine sprak rustig Frans wat goed te volgen was. Daarnaast sprak ze een aardig woordje Duits, wat het communiceren helemaal makkelijk maakten. We dronken en kletsten gezellig samen. Vanavond waren wij de enige pelgrims al had ze plaats voor 9 a 10 man.
Bij binnenkomst hadden we allebei al een houtkachel gespot, we vroegen of we deze mochten aanmaken. Dat was geen enkel probleem en dat lieten wij ons geen twee keer zeggen:)
We genoten bij het vuur tot we konden gaan eten. We kregen een salade met champignons (rauw), een super lekkere lasagne met zalm, een kaasplankje en een chocolade toetje.
We hadden die avond nog gezelschap van een man die zijn huis aan het renoveren was en daarom tijdelijk bij Claudine logeerde.
Met onze buik meer dan rond gingen we om 21uur naar bed.

Vandaag liepen we 25km dat ons totaal op 1030km brengt.

We vinden het heel knap. Wat een avontuur weer iedere dag. Zo zie je nog een wat onder wegen succes en goede reis.

rista 2016-04-22 17:05:31

Iedere dag een nieuw avontuur. .......

Toos Roovers 2016-04-22 17:21:17

Jullie hebben ook iedere keer zulke mooie foto's, dat moet gewoon genieten zijn als je continue door die mooie natuur wandelt. En dan steeds die gastvrijheid overal, echt geweldig!! Ik ben al weer benieuwd naar het volgende verhaal Lieke, want de manier waarop je alles schrijft is zo mooi en prettig om te lezen! Je had wel schrijfster kunnen worden. Knap hoor! 👍👍

Constance 2016-04-22 18:30:35

Wat een mooie verhalen en avonturen die jullie steeds weer mee maken!!! Super leuk om jullie zo te volgen. Zet m op , op jullie verdere reis en vergeet niet om er van te genieten he !!! Succes , Ludgard

Ludgard van Hees Martens/ Alphen 2016-04-22 19:06:48

Die plas lijkt wel een vijver, zo groot! Het eten van Claudine klinkt heerlijk, wat zullen jullie ervan genoten hebben. En om het compleet te maken een houtkachel. Jammer van de regen maar verder klinkt het als een topdag! Zet hem op, liefs Twan & Karin

Karin 2016-04-22 19:45:06

He al over de 1000 km !!! Proficiat met deze mijlpaal!!! Erg leuk om jullie verhalen en foto's te mogen volgen!

Jan en Corrie Hendrickx 2016-04-22 20:36:07

Hoi Lieke en Piet. Na een week verstoken te zijn geweest van internet ivm de verhuizing heb ik vandaag eindelijk jullie verhalen weer kunnen lezen. Het blijft een genot om te lezen wat jullie allemaal meemaken. Het bezoek van het thuisfront zal wel een hoogtepunt zijn geweest. De duizend kilometer grens passeren is natuurlijk ook weer een hoogtepunt, maar dan weer van een andere orde. Wij gaan jullie weer verder volgen, maar dan nu vanuit Teteringen. Groetjes Ed en Moniek

Moniek 2016-04-22 20:56:27

Mooi verhaal weer! Zo bijzonder elke keer weer! Je schrijft inderdaad goed! Leest heerlijk weg..:) zoals iedereen zegt, daar had je zomaar iets mee kunnen doen, maar ik sta toch meer achter je keuze voor je huidige baan;) Groetjes! Succes met de aanstaande kilometers:)

Manou 2016-04-22 23:02:14

Eindelijk weer bijgelezen. Wat een heerlijke verslagen weer. Je kan inderdaad schrijfster worden Liek! Zet hem op samen, jullie zijn super goed bezig. Ik ben trots op jullie!

Linda 2016-04-23 09:30:02

Over de 1000km gelopen! Jullie verhalen zijn mooi, jullie foto's zijn mooi... Jullie avontuur is mooi. Succes met de verdere kilometers en geniet! Liefs Denise.

Denise 2016-04-23 11:21:42

Lieke en Piet, Wat is heerlijk om jullie verslagen te lezen. Mooi verhalen en foto's. Fijn dat jullie de 1000 km zijn gepasseerd!! Blijf genieten, Groetjes

Monique Horevoorts 2016-04-23 17:14:08

Hoi Lieke en Piet Vind het leuk om de verhalen en fotos bij te houden. De omgeving is mooi en af en toe een ree (of hertje ?) te zien lijkt mij ook wel mooi ! oja piet ga dit jaar weer nie mee denk gr Jan

jan meeuwsen 2016-04-24 11:54:24

Lieve Piet en Lieke, Proficiat over de 1000 km, knap hoor. Je zult inmiddels wel gehoord hebben dat mijn broer Piet, jouw neef, onverwachts is overleden. Ik wens jullie veel succes en genot en ook veel fijne ontmoetingen met medepelgrims. Ik zou graag aan jullie willen vragen om in Santiago een kaarsje op te willen steken voor Piet en allen die hem zijn voorgegaan. Warme groet van Ans Brasz-Hendrikx

ans-hendrikx.op.expeditie 2016-04-24 12:29:37

wat een prachtige ervaringen weer Jullie hebben vast nog wel wat tips voor mij bij het lopen van de 4 daagse in Nijmegen... Ik ben (eindelijk na 3x proberen) ingeloot!!!