Scheenbeen probleem

Spanje, Fonfría

Dag 76
Woensdag 1 juni
Scheenbeen probleem

Na een prettige nachtrust in heerlijke bedden begon de dag goed! Het zonnetje was al vroeg aanwezig en het beloofde een mooie dag te worden.
Wat minder mooi was, was dat papa z'n scheenbeen ondanks de pijnstillers en de zalf nog steeds zeer deed. Hij is nu zelfs wat gezwollen.
We liepen trager dan anders en werden voor de verandering een keer door vele andere ingehaald.
Ik had nergens last, maar dat maakten het moeilijk om in een trager tempo te lopen. Mijn benen en voeten voelden daardoor veel vermoeider dan anders. Maar samen uit, samen thuis. We hebben altijd tegen elkaar gezegd je kunt zo snel lopen als de traagste gaat.

Voor het eerst op onze reis konden we eten van de natuur. Langs de weg stonden een hoop kersenbomen met hier en daar al wat rijpe kersen. We konden het niet laten er een paar te plukken om op te eten. We zijn er zeker van dat de pelgrims hier een grotere plaag zijn voor de kersen oogst dan de vogels;)

Zoals het weerbericht had beloofd was het vandaag heel erg warm. Veel wandelaar klaagden over de hitte. Gelukkig kunnen wij daar beide goed tegen! Je moet alleen wel meer allert zijn op de bijvulpunten voor je waterfles onderweg. We drinken op zo'n dag toch zeker 3 liter.

Toen de eerste dosis pijnstillers uitgewerkt waren had papa het weer zwaar. Het was te vroeg om al meer bij te pakken dus besloot ik hem mijn telefoon en oordopjes te geven. Dat gaf hem wonder boven wonder zoveel afleiding dat ons tempo wat omhoog kon.
Ik heb altijd hard om moeten lachen toen Jacky vd Buijs met Scherpenheuvel zei: " pijn is een emotie en emotie kun je uitschakelen". Dat werd in het leger zo aangeleerd. Nu blijkt in de praktijk wel dat je pijnbeleving voor een groot deel kunt verminderen met muziek. (Afleiding dus) Wellicht is dit inzicht nog bruikbaar voor in het ziekenhuis.

We besloten vandaag 2 maal een minder mooie, maar gemakkelijkere weg te pakken i.v.m. De huidige scheenproblemen. Gelukkig waren de gemakkelijkere wegen absoluut niet onaardig. We liepen langs het water en tussen de prachtige bergen door.

Tijdens de middagpauze nam papa de volgende dosis in. Na een half uurtje wandelen bleken die perfect te werken. Papa genoot van zijn muziek terwijl ik lekker in gedachten was. En zo liepen we de laatste 10 km in ons eigen tempo naar de slaapplaats toe.
Om 14:30u waren we in de Albergue in Trabadelo.
Weer eens een kleinschalige waar we met 4 andere een kamer deelden. We hadden een prima keuken en zelfs de beste douche sinds tijden.
We friste ons op en genoten van de rust.
In de avond scoorden we in de apotheek nog wat nieuwe pijnstillers. Hopelijk zijn ze niet meer nodig, maar just in case...
Morgen staat ons weer een behoorlijke klim te wachten van zo'n 1000 meter.
Papa trof S avonds in het kerkje nog een aantal dames die in het Spaans de rozenkrans aan het bidden waren. Daar heeft hij vrolijk aan meegedaan terwijl ik onze contacten op de WiFi aan het onderhouden was.

Vandaag liepen we 33 km dit brengt het totaal gelopen kilometers op 2263km

P.s. Doordat papa mijn telefoon nodig had voor de muziek hebben we deze dag geen foto's gemaakt!

Jullie hebben de dag toch weer volbracht Pijnstillertje.. ....muziekje Wat dat met een mens kan doen Nog ff genieten van de avond Op naar de volgende dag Grtjs.Toos

Toos Roovers 2016-06-02 17:15:54

Gelukkig hebben jullie de etappe van vandaag met wat trubellingen gehaald, hopelijk gaat de pijnlijk bij piet over en kunnen jullie de laatste weken zonder veel pijn jullie voetreis volbrengen toi toi .

Lia gulickx reijntjens 2016-06-02 18:09:57

Probeer vanavond wat ijsblokjes te scoren masseren op de pijnlijke schenen tot ze gesmolten zijn. Wat een geweldige prestatie van jullie. Wij genieten van jullie verslagen.nog veel succes en beterschap met je scheenbenen piet

carla wildhagen 2016-06-02 18:30:29

Hi Puijkus, Zeg we volgen jullie loop, ook nog via het progr.Kruispunt Wilfried Kemp het komt in delen deze week was het 2de deel en loopt hij met pelgrims een stuk mee op de route, afd.2 waren ze in Alberque! Nog meer bewondering voor jullie, en voor jullie om later terug te zien! Succes met de benen!

ans-hendrikx.op.expeditie 2016-06-02 20:12:06

Rustig aan doen Piet, neem voldoende rust, het zou zo jammer zijn als het nu nog mis gaat. Jullie hebben nog voldoende tijd om een dag rust te nemen. Ik duim ervoor dat het goed komt!

Bernadette 2016-06-02 21:34:22

Eigenlijk met de haven in zicht, problemen met het scheenbeen. Super jammer, probeer je rust te pakken als het kan, want "overbelasten" is funest. We duimen dat het goed blijft gaan. Paul heeft de Barbara kapel vast van nieuwe bloemen voorzien, dan staat het er straks - op 18 juni - prachtig bij, om jullie te verwelkomen. ....het leuke is, dat iedereen in het dorp het over jullie heeft: heb je al gelezen! Heb je foto's gezien! Apart he, slapen in een rioolbuis! Volgens ons leest driekwart van Alphen en Baal jullie verhalen. We gaan het echt nog missen straks. Veel succes nog en we zijn heel trots op jullie Groetjes

Paul en Pam 2016-06-02 22:32:15

piet ondanks je scheenbeen heb je toch 33km volbracht petje af,hopelijk gaat het morgen beter zou erg jammer zijn als je de laatste kilometers met pijn moet gaan .wie weet helpt het gebed van de rozenkrans wel 😜 En natuurlijk het gezelschap van Lieke weer erg genoten van jullie verhaal mis wel de foto,s. Zal morgen een 🕯voor jullie branden weer veel succes en tot horens .

Frans en Dympg 2016-06-03 00:11:29

Niet alleen in Alphen en in Baarle worden de verhalen gelezen ook Molenschot is van de partij. Piet sterkte met je scheenbeen hopenlijk is het morgen weer over voor de klim,Lieke knap hoe jij je pa weet op te peppen met jou muziek. veel wandelgenot met de laatste loodjes ,we zullen jullie verhalen straks nog gaan missen,het werkt verslavend groetjes.

Kees en Jo Boemaars 2016-06-03 11:24:44

Nou kom maar op met die muziekinstallatie in het ziekenhuis;) Wel echt vervelend van het scheenbeen! Ik zal duimen dat het snel verbeterd! Zo knap dat jullie zo doorzetten:). Veel succes en plezier nog met de laatste lootjes!