Zwaar, zwaarder, zwaarst

Spanje, Sarria

Dag 77
Donderdag 2juni
Zwaar, zwaarder, zwaarst

Steeds denk je dat snurken niet nog harder kan gaan, maar vannacht hadden we er weer een prijswinnaar bij! Tot overmaat van ramp ben ik gisteren mn oordopjes vergeten! Onze kamergenoot had er ook veel last van gehad, maar was weer in slaap gevallen toen hij zijn oordopjes in deed. Jaloers keek ik naar zijn oordopje;) En ik denk dat hij het door had. Hij hield in eens een hele zak met we 30 oordopjes omhoog en vroeg of ik een paar wilde hebben! Daar heb ik natuurlijk geen nee tegen gezegd.

De dag begon behoorlijk koud met een frisse wind op kop. Het eerste stuk was nog redelijk vlak, dus warm lopen werkten niet helemaal. Na een uur stonden we aan de voet van de berg en kon het echte werk beginnen. De eerste uren klommen we in de bossen stijl omhoog. Af en toe stopte we om op adem te komen. Het pad was erg smal en we moesten onze pas voorzichtig kiezen. Gelukkig had papa niet veel last van zijn scheen en kon hij in een goed tempo de berg op.
Toen we de bossen uitliepen was daar een klein winkeltje. We kochten er een koude cola die met het warme weer meer dan welkom was.

Na de bospaden kwamen de paden die langs de berg liepen. Deze gaven de meest mooie uitzichten over de vallei. Waar je ook om je heen keek zag je bergen. Allemaal met verschillende begroeiing en kleuren. Het was zo indrukwekkend dat we de neiging hadden elke 5 minuten stil te staan en te genieten! Ik maakte de ene foto na de andere.

Onderweg kwamen we wandelaars tegen die beneden aan de berg er voor gekozen hadden om op een paard de klim te doen. Je kon de paarden huren, zodat je niet zelf moest klimmen. (Zie foto) Ach germe die paardjes.

Een deel van de klim deden we in het gezelschap van een 72jarige Duitser die goed Engels sprak. Hij liep de camino de platta. En was is Sevilla vertrokken.
Toen we het hoogste punt van de berg bereikt hadden (+/- 1400m) was het tijd om onze magen te vullen. Je merkt gelijk dat je door het klimmen meer energie verbruikt. Daar zagen we een club jonge kinderen. Ik sprak één van hen aan en vroeg wat ze hier deden. Ze waren op schoolreis en deden de laatste 150km van de Jacobs route. Onderweg kregen ze opdrachten die met het geloof, de natuur of spiritualiteit hadden te maken.

Omdat we vandaag dik 30km lopen was de middag heel rustig. We hadden de bergen voor ons alleen. De meesten wandelaars kozen ervoor te overnachten na 20km lopen.
De laatste 10 km werden erg zwaar voor ons lijf. De concentratie wordt met de minuut minder en die heb je wel nodig voor de beklimming over een kiezelpad. Je wil je voeten namelijk niet midden op een losse steen zetten en daardoor je evenwicht verliezen. Tevens liepen we op het heetst van de dag. Normaal gezien zijn we allang op de plaats van bestemming, maar je kunt niet met 5,5km per uur de berg op gaan.

Steeds hoopten we dat na de bocht het dorpje inzicht was. Helaas kwamen we vaak bedrogen uit.
Maar op een gegeven moment roken we poep en
Poep, wil zeggen: koeien
Koeien, wil zeggen: boerderij
Boerderij, wil zeggen: dorp
Dorp, wil zeggen: Albergue
WE ZIJN ER BIJNA!
Ja, je gaat steeds meer theorieën zelfs verzinnen!
Gelukkig klopte deze en liepen we langs een boerderij het dorp in.

We kwamen volledig uitgeput aan in een prachtig onderkomen! We waste onze spullen, dronken snel wat en deden daarna een schoonheidsslaapje op bed;)
Als we de wekker niet hadden gezet lagen we er waarschijnlijk tot de volgende morgen.

Om 19uur genoten we van een heerlijk pelgrims diner. Deze vrouw kon echt koken dat kon je gelijk proeven! In haar eentje serveerde ze binnen no time bijna 100 hongerige pelgrims. Klasse!

Vandaag klommen we 33km dat de totaal teller op 2296km zet.

Ooo, wat een kanjers zijn jullie toch, wat n doorzettingsvermogen, wat mooi omschreven weer allemaal en wat n prachtige foto's weer, wat zijn wij toch bevoorrecht, dat wij dit allemaal"mee mogen maken, dankzij jullie" duizend maal dank, alle goeds, 😘

Maria 2016-06-03 15:54:37

Wat een mooie foto's zeg. Het eind in zicht...wat een topprestatie!

Erik en Marloes 2016-06-03 16:15:31

Piet ,wat zijn we blij voor jou dat het met je been toch nog goed meevalt zie maar uit voor de volgende dagen,jullie vertoeven wel in mooie streken echt prachtig om te kunnen mee genieten van jullie foto`s ,Lieke en Piet het is te hopen voor jullie dat het zwaarste bijna achter jullie aan ligt bij zulke temperaturen en dan zulke zware klim dat is toch niet niks

Jan en Francine 2016-06-03 16:21:23

Nou Lieke, echt niks teveel gezegd over het landschap, wat een pure schoonheid, geweldig! En wij krijgen hoe langer hoe meer bewondering voor jullie, wat een doorzettingsvermogen, echt super!!! We hopen hier met z'n allen dat onze Piet z'n scheenbeen niet te veel op gaat spelen en dat het jullie goed blijft gaan, kanjers van ons!!! Groetjes Christ en Constance

Constance 2016-06-03 17:27:03

De foto's lijken steeds mooier te worden 😍... Nog 2 weekjes bikkelen! Hang in there! 💪🏻💪🏻

Marieke 2016-06-03 17:28:24

Super mooie foto's! Nooit gedacht dat je zulke mooie associaties kunt hebben bij poep, dat wordt wat straks in het ziekenhuis ;)

Linda 2016-06-03 19:07:37

Serieus, volgens Google map is het 'nog maar 111 km lopend naar Santiago, als dit jullie tempo blijft is t 4 dagen!!! (Of maken Julie nog een flink om voor mooie uitzichten) Bizar echt hoe goed en snel jullie gaan, sta nog even iedere dag stil bij hoe bijzonder deze prestatie als vader en dichter is, enjoy every step! !

susannes.reizen 2016-06-03 21:11:53

Super hoe dat jullie het doen het is pittig maar je krijgt er ook wat voor terug al is het nu niet is dan wel als je thuis ben , en deze woorden zal heus nog wel eens aan terug denken . En piet er groeit langs de kanten van de weg smeerwortel kneus het blad en lag het op je scheenbeen met wat plastiek om heen s nachts helpt , baat het niet schaat het niet wie weet . Ik heb er baat bij ! Buen camino Hans en Anjes (Celebrexs kan je kopen bij de groene kruis heb ik toen van een Australië aarts gekregen kijk maar wat je er mee doet 👣🚶)

Anjes 2016-06-03 21:12:23

Kom op hè jullie kunnen het.

Toon en Corrie 2016-06-03 21:41:37

Nog ,even, doorbijten! Jullie gaan geweldig!Fijn dat jullie als het nodig is, steun hebben aan elkaar (de muziek) en de oppeppende gesprekken .Geweldig!

Jeannette Geerts 2016-06-03 22:09:51

Toppers dat jullie zijn Zoooo trots Superrrrrr dat ik jullie iedere dag mag volgen En extra oordopjes gescoord ? Nog enkele dagen en jullie zijn er Sterkte !!!!!!!! Grtjs.Toos

Toos Roovers 2016-06-03 23:00:48

De laatste loodjes . Hou vol allebei. ....jullie zijn er bijna

Riamne 2016-06-03 23:02:58

Jullie vertoeven in een supermooie landschap ,prachtige foto,s en weer super geschreven Lieke . Fijn dat het beter met je scheenbeen gaat . Weer een stuk dichterbij de eindstreep die jullie kanjers zeker halen en wij blijven volgen .