Obstakels

Frankrijk, Sézanne

Dag 15
Vrijdag 1 april

Vannacht zijn we nog een paar keer uit bed geweest om onze schoenen te voorzien van nieuwe kranten. Ze waren namelijk kletsnat geworden door de regen van de dag ervoor.
Vanmorgen werden we allebei met wat spierpijn en knie klachten wakker. Dit omdat we de avond van te voren een stukje hadden hardgelopen van het restaurant naar ons hotel ivm de regen. Dat bleek achteraf iets te fanatieke actie!

Vanuit Eparnay moesten we de route weer oppikken. De dag begon dan ook met een paar kilometer door de stad, wat gelijk staat aan veel kaart lezen en straatnamen zoeken.
We begonnen twee uur op verharde wegen waarmee we goed tempo konden maken.
Daarna liep het pad over in de ons bekende onverharde/modderige wegen. Die deze trip voorzien waren met een heleboel obstakels. (Zie foto) We werden gedwongen om over bomen en grote brokken steen heen te klauteren. Soms was er geen pad meer te bekennen, omdat alles onder water stond. We gingen dan op zoek naar losse boomstronken en gooiden die in plassen, zodat wij met droge voeten over konden steken.

Het mooie van de modder was wel dat we konden zien dat veel dieren ons voor waren gegaan. Zo zagen we de sporen van wildezwijnen en herten.
Na twee uur door de modder te hebben geworsteld kwamen we weer op verhard terrein. Hier haalde St Jacob een 1 april grap met ons uit. We werden tweemaal van de grote weg afgestuurd om door gehuchtjes te lopen waar geen kip te zien was. Uiteindelijk brachten deze omwegen ons weer op de grote weg. Dit maakte onze tocht onnodig lang en zwaar door de extra beklimmingen. Maarja, een beetje afzien hoort er ook bij.
Na 25 km kwamen we een cafeetje tegen waar we wat gedronken hebben. Toen we bij de buren, een bakker, wat brood wilde gaan kopen bleek deze net te zijn gesloten. Jammer voor ons, want we hadden te weinig eten bij ons deze dag. Gelukkig zag ons pap dat de marktkooplui de kramen aan het opbreken waren. Daar konden we nog snel wat bananen kopen.
De laatste kilometers van de dag gingen vlot en we kwamen om 17u op onze slaapgelegenheid aan. Dit bleek een eucomenische gemeenschap. Een immens groot en prachtig pand met veel gelovige mensen. We werden vriendelijk ontvangen en kregen ieder een aparte kamer toegewezen. Mannen en vrouwen slapen hier niet samen. Wel werden we verwacht om 18u deel te nemen aan het gebed. Een uur lang hebben we naar Franse gebeden liedjes zitten luisteren.
Daarna hebben we samen met alle aanwezigen gegeten. We troffen bij het eten een Nederlandse pelgrim; Regina, een meid van 21 jaar die ook naar santiago loopt. Gezellig om weer even met een jonge meid te kletsen in het Nederlands.

Na het eten werden we, nog steeds ongedoucht, aan het werk gezet. We moesten de pompoen schoonmaken voor de soep van morgen! De hoofd kok was erg blij dat we geholpen hadden en dat gaf ons dan weer een goed gevoel.
Met goed fatsoen mochten we het avondgebed van 21 uur overslaan en konden we naar onze kamer. We moesten namelijk nog wassen, douchen en ons verslag schrijven.
Moe na een tocht van 37km doken we op tijd ons bed in.

Dat het op sommige plaatsen zo'n barre tocht zou worden dat hadden jullie niet verwacht zeker. Knap hoor petje af.

Corrie Jacobs Hendriks BN 2016-04-02 14:15:28

Hoi Piet en Lieke, Ik vind het geweldig wat ik van jullie lees. Het is een geweldige prestatie van jullie. Jullie zullen zeker wel in de hemel komen ;) Veel succes en ik blijf jullie zeker volgen !! Groeten, Janus van Tilburg Baarle- Nassau

Janus van Tilburg 2016-04-02 16:30:29

Tjonge jonge Wat een weer Dapper hoor Toi toi toi Grtjs.Toos

Toos Roovers 2016-04-02 16:39:28

Het is, zoals ik lees en begrijp, niet alleen een prestatie, het is een ware bedevaart!!! Wat zijn jullie toch doorzetters, knap hoor!!! We zijn hier met z'n allen zo trots op jullie, das niet te geloven!!! Ik ben al weer nieuwsgierig naar het volgende verhaal. Groetjes Constance en Christ

Constance 2016-04-02 16:50:48

Jullie gaan goed ondanks alle hindernissen! Hopelijk beter weer de komende tijd! Gr.Ward

Ward de Jong 2016-04-02 17:21:09

Kranten ikke natte schoenen is erg slecht voor je goretex. Pas ermee op. Jullie zijn goed bezig. We volgen met veel plezier en zien zelf uit naar november. Groetjes en Buen camino verder

Bernadette 2016-04-02 17:46:55

Heel leuk om jullie zo te volgen petje af.Jullie gaan wel het goede weer tegemoet .

Nel Herremans 2016-04-02 17:58:00

Iedere dag lees ik met plezier jullie verslagen. En behalve dat ik merk dat deze voettocht een echte pelgrimstocht is, die je niet zo maar loopt over gebaande wegen, maar waarbij je veel obstakels moet overwinnen, moet ik je de complimenten geven Lieke, over de manier waarop je iedere dag weer je verslag schrijft. En dat na soms zware en vermoeiende dagen. Petje af voor jullie beiden. En natuurlijk lees ik morgen weer wat de belevenissen dan zijn. Wandel ze, en denk er om, geen s printjes meer trekken , daar krijg je spierpijn van.

Gonny de Bekker (van tante Mien en ome Fons) 2016-04-02 18:02:41

Heel goed van jullie hoor dat jullie zo 'n doorzetters zijn, en ik kan me wel voorstellen als ik 't zo lees dat het zwaar is om overal door en overheen te moeten klauteren, petje af en zet 'm op zou ik weer zeggen, Buon camino!!!

Harrie Timmermans. 2016-04-02 18:11:43

Dit is veel leuker dan de krant lezen. Wat een avontuur zeg. En zoals je al schreef is het mooi om te lezen dat mensen ook nog spontaan onderdak e.d. aanbieden. Succes met zn tweeën! !

Joris 2016-04-02 18:30:54

Piet en Lieke het is voor ons al een gewoonte geworden om elke dag te kijken of er een verslag is van jullie . Frans vraagt iedere keer kijk eens of er al nieuws is van Piet en Lieke want zoals je weet Piet kan hij niet overweg met de computer, dus lezen we samen jullie verhaal en bekijken de foto,s. Lieke complimenten zoals je verslag doet. Nog heel veel wandelplezier samen en veel zonneschijn . We kijken uit naar het vervolg. Lieve groetjes Frans en Dymph

Frans en Dymph 2016-04-02 23:19:48

Wat ze eerder zeiden, klopt, heel veel leuker dan de krant. en het is net of we een stukske mee wandelen. Gosjepietje en lieke, en piet is altijd gewend mee zand en nu krijgt hij er nog klei bij ook. flink opgeschoten. groetjes aan alle twee

Hans en Jeanne Arends 2016-04-03 00:51:25

Iedere dag lezen we jullie bericht. We zijn blij dat we jullie kunnen volgen en iedere keer zeggen we wat een zware tocht, die wij zo maar in onze luie stoel kunnen volgen. Jullie het zware werk doen en wij genieten van de mooie foto's en het verhaal dat jullie schrijven. Bedankt hiervoor. We hopen dat je het natste stuk nu gehad hebt. En we wensen jullie heel veel succes voor het voortzetten van jullie tocht. en nog heel veel wandel plezier.