Twee in één (dagje geen WiFi)

België, Viroinval

Dag 6:

Etappe langs de Maas

Deze ochtend zijn we een half uurtje later opgestaan dan normaal, omdat de avond ervoor iets te gezellig was;)
Vanuit Daussoulx zijn we richting Namen gegaan. De tocht ging midden door de stad heen. Door het drukke verkeer lag ons wandeltempo wat lager, maar dat kwam goed uit bij het zoeken van straatnamen.
Eenmaal door Namen heen liep onze route langs de oever van de Maas. Deze hebben we de hele dag kunnen volgen. Nu zou je denken.. Saai, maar we hebben er kunnen genieten van het uitzicht. Bergen, water en mooie gebouwen!
Na 29km gelopen te hebben gewandeld waren we weer toe aan een pauze. Alhier besloten we ons boekje te pakken en opzoek te gaan naar een slaapplaats. De eerste die we belde had nog 2 kamers vrij in een dorpje 6km verderop. Hier kwamen we om 15u aan. We kregen allebei een eigen slaapkamer toegewezen en konden WEER heerlijk in bad. Ons verblijf was inclusief avondeten en ontbijt.
De gastvrouw was erg behulpzaam en belde voor ons vast de volgende gite in het dorpje Givet waar we morgen aan zullen komen. Zij adviseerde ons, net als anjes, deze al vast te leggen ivm de paasvakantie. Morgen lopen we dus met een gerust gevoel naar de volgende plaats.
In de avond hebben we heerlijk en veel gegeten bij Christine (onze gastvrouw)

Totaal liepen we vandaag 35km en twee kleine blaren aan mijn linkervoet. Ons pap is nog schadevrij gebleven.

Wij groeten jullie vanuit Anhée!

Dag 7
Zonder pauze..

Vanmorgen gestart met een goed verzorgd ontbijt met een gekookt eitje en een bakje yoghurt erbij.
Daarna moesten we nog even posteren met de gastheer voor een foto in zijn plakboek. Hij maakt namelijk van iedere pelgrim die bij hem logeert een foto en die verzameld hij in een boek. (Leuk om te zien wie je allemaal voor zijn gegaan en waar ze vandaan komen) 80% van zijn logees zijn medelanders. Zo kwamen wij Ton en Ine Vosters uit Chaam in zijn boek tegen. We vertrokken om 7:45u op weg naar Givet. S nachts had het geregend, maar toen wij vertrokken was het gelukkig droog. We liepen uren in de bossen en over weilanden langs de Maas. Doodse stilte, maar super mooi! Af en toen moest ons tempo wat naar beneden omdat het modderig was of omdat we langs een rotswand vlak aan het water moesten. (Zie foto Piet)
Het enige nadeel van deze prachtige route was dat we geen enkele plek zijn tegen gekomen waar we wat konden drinken. Dat betekende wildplassen in de natuur en lunchen op een bankje aan een sluis. Hiervoor was het eigenlijk iets te koud, maar we hadden geen keuze. Het lunch pakketje dat we hadden gemaakt vanmorgen smaakte verrukkelijk. Voor het eerst sinds onze vertrek hadden we weer eens een boterham met pitjes. Het deed ons erg denken aan thuis. Na 15 min zitten zijn we snel opgestaan om niet volledig afgekoeld te raken.
We vervolgden het pad en kwamen uit op het jaagpad (een soort fietspad)
Daar stapte we door naar Givet. Dat was zonder pauze best even op onze tanden bijten! Eenmaal in Givet kochten we wat fruit en vroegen we iemand of hij de weg naar onze refuge wist. Helaas bleek dat we nog eens heel de stad door moesten:( Met een zware pas liepen we erheen. We hadden wat problemen met het vinden van de weg en werden door voorbijgangers van het kastje naar de muur gestuurd. Eindelijk, na 36km lopen, vonden we dan om 15u onze slaapplek. De poort was echter dicht en toen we de man belde vertelde hij ons dat hij pas over anderhalf uur aanwezig zou zijn.
Om de tijd te doden en wat te rusten hebben we boodschappen gedaan en in een cafeetje gezeten.

Onze refuge is een klein aftands kotje met twee doorgezakte bedden en 1 fatsoenlijke. Papa is zo aardig om een matras op de grond te leggen, zodat ik op een bed kan liggen! Verder is er alles aanwezig wat je primair nodig hebt. De douche is netjes en super fijn. Meer hoeven wij ons niet te wensen. De overnachting is gratis, maar we hebben een bijdrage in de fooienpot gedaan.

Vandaag hebben we twee bijzondere dingen te melden:
  • We hebben de 200km grens overschreden. In het totaal hebben we nu 228km gelopen.
  • En vandaag slapen we voor het eerst in Frankrijk. Morgen slingeren we weer terug België in. Zaterdag verwachten we definitief in Frankrijk te zijn en voorlopig te blijven.

Al proostend met ieder een blik bier in de hand zeggen wij tot morgen!
(Linda, ik drink desparados)

Leuk om om dit samen te kunnen doen. Ton en ik zijn ook naar Santiago gefietst. Een mooi tocht. Geniet van het wandelen. Wij vinden het leuk om jullie verhaal telezen. Succes. En hopelijk niet teveel blaren lopen. Groetjes Ton en Marian Olislaegers

Marian Olislaegers 2016-03-25 15:48:24

Wat een uitdaging zijn jullie aangegaan. Super leuk om het zo te volgen. Geniet, veel plezier en heel veel succes. We blijven jullie volgen. Gr. Albert, Marian, Kim en Bram de Jong ( Ook groetjes van Ad en Wies)

Marian de Jong 2016-03-25 16:31:58

Morgen een flinke tocht door de bossen . Ben weer benieuwd hoe jullie dit ervaren wij waren onze slaapplaats voorbij gelopen 10 km te ver . Maar het kwam goed.om half acht arriveerde we op een zeer goede plek een huisje op de camping met heel veel eten voorraad dat was super . De Jacobes komt altijd te hulp het is raar maar waar 👣🚶Bon Camino

Anjes 2016-03-25 18:11:44

Gaat allemaal nog goed zo te lezen. Fijn volhouden zo. Piet het eten op de laatste foto was niet best aan je gezicht te zien maar dat grote blik Heineken maakt dat dubbel en dwars goed lijkt mij. Gr. Toon

Toon van Puijenbroek 2016-03-25 18:11:56

Fantastisch om jullie verhaal weer te lezen en dat het goed gaat. We blijven jullie volgen.groetjes

Frans en Dymph 2016-03-25 19:33:46

Wat is het leuk om jullie zo te kunnen volgen op deze bijzondere tocht. Wat komen jullie toch vele mooie en lieve mensen tegen. Succes de komende dagen . We blijven jullie op de voet volgen. Groetjes vanaf Camping Kwaalburg Groetjes Gerard en Ria

Gerard en Ria uit Nijverdal 2016-03-25 20:57:39

Hoi Piet en Lieke. Ik heb net even al jullie verhalen en belevenissen tot op heden zitten lezen. Geweldig zoals jullie op veel plaatsen hartelijk en gastvrij ontvangen worden. 228 liometer in 8 dagen is al een mooi begin. Gelukkig voor jullie gaat de temperatuur morgen een beetje omhoog want ik lees nog wel eens iets over kou. Succes, hou vol en blijf genieten zoals jullie nu de eerste dagen al gedaan hebben. Gr. Felix

Felix Baeten 2016-03-25 22:31:49

Wat leuk om jullie zo te kunnen volgen, heb zojuist al jullie verslagen gelezen, nog heel veel loopplezier

ans maas 2016-03-25 23:11:30

Gaat goed hè piet en lieke jullie stralen! Genietend van de mooie natuur mooi dat wij dat zo kunnen volgen. De krant hebben jullie gehaald met het vertrek uit Alphen. Succes op naar de 300 km! Jullie doen het toch maar, wij zijn trots op jullie!

Bart en lia 2016-03-26 00:15:05

wat ontzettend leuk om jullie verhalen te lezen. Wat een ervaring! Veel plezier nog! groetjes Ludmilla

ludmilla 2016-03-26 04:02:27

Piet en Lieke ,wat waren we weer blij met jullie berichten we maakten ons al zorgen, Wat fijn voor jullie dat je overal goed wordt ontvangen,hou vol he ook de voetjes. Groetjes

Jan en Francine 2016-03-26 10:56:35

Wat een prachtig resultaat nu al, dit na 1 week. Hopelijk vallen de blaren en andere ongemakken mee, zodat je toch volgens het schema verder kan. Veel succes, plezier en wandelgenot, petje af voor jullie beiden. Groeten van Cees en Anja.

cees van rijen 2016-03-26 11:03:21

Oeeeee bijna bier....ik wacht geduldig af...

Linda 2016-03-26 14:44:24

Het wordt steeds mooier. Super gaaf! Geniet van elke stap, zet 'm op!

Brian 2016-03-26 19:32:20

Wat leuk om jullie te volgen op jullie fantastische reis ! Wat een lieve mensen ontmoeten jullie....ik blijf jullie zeker volgen! Heel veel succes samen!