Gehaald

Italië, Rome

De dag begon lekker met een zonnetje. Snel nog de schoenen en de zooltjes buiten in de zon zetten zodat ze nog wat konden aandrogen. Zo rond 9 uur ben ik eens vertrokken. Korte dag, slechts 17 km.
Het begon langs een drukke weg ( de plaats waar ik gisteren aankwam is alleen een drukke weg). Na een paar kilometer morst ik rechtsaf. De rust in. De routemarkeringen waren heel erg slecht. Bij elke kruising was het steeds zoeken naar een aanknopingspunt. Maar ik kwam op een lang pad en het was lekker rustig. Maar na een paar kilometers begon het te vreten want ik zag geen enkel teken meer van de route. De richting was op zich wel goed, maar ja…. Toen een meisje me tegemoet kwam heb ik gevraagd of dit nog steeds de via francigena was. Neee, zei ze. Helemaal fout. Ik moest de grote weg volgen. Dus terug. Maar ik twijfelde wel heel erg over wat zij zei. De route zou helemaal niet langs de grote weg gaan. Dus maps.me erbij gepakt. Route lopend naar Vaticaan. Ik moest linksaf en dan zat ik goed. Ik zat dus wel op de juiste weg. Ik volgde de app. Al snel kwam ik bij een hek. Afgesloten. Dan maar omlopen, kwam ik er ook. Tien minuutjes gelopen… en hek. Afgesloten. Maps.me kijkt blijkbaar naar paden maar niet of die openbaar zijn. Dus toch maar terug naar Google maps. Die wees me terug naar het pad waar ik de andere app had geopend en vandaar verder de weg vervolgen. En warempel, na een paar kilometer stond weer een sticker van de route. Ik zat goed. Ik ben verder gelopen zowel de stickers als de app volgend. Komt weer een meisje me tegemoet en vraagt of ik de weg wel weet. De weg die ik liep was namelijk verderop afgesloten met een hek, zei ze. Maarrrr, ik kon vooraf links het grasveld in en om de poort heenlopen. En ze drukte me op het hart om vervolgens gewoon de weg te volgen, want de wegwijzers van Francigena klopten niet meer.
Ik nam haar advies ter harte en liep door. Ja hoor, daar was de poort. Maar ja, links over het gras was iets te makkelijk gezegd. Dus dat betekende onder prikkeldraad doorkruipen. Nou ja, dat dan ook nog maar gedaan. Die had ik nog niet gehad.
Vervolgens was ik wel klaar met de route en heb de raad van die meid overgenomen. Gewoon langs de weg lopen. Het was druk, heel druk. Maar het schoot wel lekker op. In een voorwijk van Rome ben ik bij een bar wat gaan drinken. Een man op het terras (hij dronk geen glas wijn, maar een fles wijn 🤪) vroeg waar ik vandaan kwam. Toen hij Holland hoorde werd hij enthousiast over van Basten en Cruyff. Meer kon ik er ook niet uit opmaken. Even gezeten en weer verder. En hoe verder je Rome in komt, des te drukker werd het. En opeens zag ik in een glimp Rome liggen beneden me. Dat was mooi om te zien. Nu door. Maar ja, ik was niet alleen in Rome. Wat een mensen en je komt er niet langs. Verschrikkelijk.
Ik vond het helemaal niet leuk meer. Ik heb me tot bij het Vaticaan geworsteld en heb een vrouw gevraagd of ze een foto van me wilde maken.
Daarna ben ik gaan kijken hoe ik bij mijn hotel kon komen. Dat ligt bij het treinstation.
Het was 55 minuten lopen. Och, laat ik het maar in stijl afsluiten. Dus op naar het hotel met de voetenwagen.
Het viel niet mee met al die toeristen die je steeds voor de voeten lopen en Italianen die over de stoep paraderen met de telefoon aan hun oor zonder naar iets om te kijken.
Soms eens een flinke duw gegeven en lekker door. Nu lig ik dan op mijn bedje.
De reis was mooi en deze keer wel zeer avontuurlijk. De aankomst… mwahh. Viel best tegen. Heb ook niet veel foto’s vandaag. Wel weer meer kilometers gelopen. Omlopen en in Rome meegeteld toch weer 26 km.
Ik heb veel plezier gehad om elke dag iets voor jullie te schrijven. Ik hoop dat het wederzijds was.
Maar jullie zijn nog niet van me af. Morgen horen jullie nog hoe de avonturen van Fransje in het Vaticaan gaan aflopen. Ik hoop dat ik naar binnen kom maar bereid me ook voor op een teleurstelling.
Morgen laat ik jullie wel nog weten hoe dit allemaal gegaan is. En dan is het echt afgelopen.
Dus nog 1 keer: tot morgen !!!

Doe de groeten aan Guissepina in het Vaticaan, 45 jaar geleden mee op pad geweest naar Monaco, je weet maar nooit, haha.

Bert 2023-05-22 15:46:22

Beste Frans, wij hebben hier ECHT enorm genoten hoor! Zowel van je reisverslag als van de prachtige foto's die daar ter illustratie bij kwamen. GEWELDIG dat je de eindbestemming ROME gehaald hebt. Onze felicitaties voor jou als pelgrim!!

Anke 2023-05-22 15:49:55

Fijn dat jij er bent.. super. Frans ..Trastevere is een hele leuke wijk.. mi moet jij dan de Tiber over.. bij Ponte Sisto.

Mieke Extra 2023-05-22 15:53:05

Gefeliciteerd Frans met deze puike prestatie. Je hebt het toch maar weer gefl..... Lekker uitrusten en morgen op audiëntie bij de Paus, hij kan je moeilijk weigeren te ontvangen. 🤪

Harry 2023-05-22 15:55:41

Super prestatie, chapeau👍🏼😊🥳

Nicole 2023-05-22 15:56:42

Gefeliciteerd pracht prestatie en morgen opaudientie bij de Paus!?!?👍

Jan R 2023-05-22 15:57:41

Goed gedaan kerel!! Geniet nog van dat dagje Rome en je hebt er weer heel veel mooie herinneringen bij!!

Henk 2023-05-22 15:58:54

Klasse Frans, we hebben genoten van je verhalen en de foto’s.

Kees Doorman 2023-05-22 16:01:46

Gefeliciteerd pelgrim, je hebt het gedaan!! Ik heb genoten van je avonturen en prachtige foto’s. Geniet van Rome en het Vaticaan.

Janneke 2023-05-22 16:03:45

YOU DID IT!! Proficiat, ben trots op je!! Als mijn armen lang genoeg waren, kreeg je nu al een dikke knuffel 😘😘 Veel plezier nog in Rome

Marianne 2023-05-22 16:04:56

we hebben weer meegeleefd met al je avonturen onderweg als pelgrim. En wat een prestatie, alvast gefeliciteerd! Morgen nog de kers op de taart? Dat hopen we voor jou, toitoitoi. De hartelijke groeten uit Belgenland, 👋🏻👋🏻

Myriam en Ger 2023-05-22 16:06:04

Queeste volbracht💐💐💐 Knap hoor! Geniet nog een dagje van Vaticaanstad en dan lekker weer naar Marianne.. Ik heb genoten van je verslagen en de foto’s👍🏼

Elly 2023-05-22 16:07:38

Hoppa !! het is je gelukt. Hoe knap is dat. Bedankt voor de leuke foto's en de leuke verslaglegging. Alsof wij er allemaal een beetje bij waren. Geniet nog even van Rome. Arrivederci Frans ! tot snel

Carola D 2023-05-22 16:15:05

Fantastische prestatie en groot avontuur Frans! Ik neem toch aan dat je morgen persoonlijk bent uitgenodigd door de Paus! Veel plezier nog en bedankt weer voor de mooie verhalen.

Martin 2023-05-22 16:29:16

Super gedaan Frans!! Het was erg leuk om zo een beetje mee te reizen 😃

Caren 2023-05-22 16:43:05

Super, topper dit keer is het gelukt. Geniet nog lekker in Vaticaanstad. Ik zal je berichtjes en je mooie foto's missen.👍

Saskia 2023-05-22 16:47:10

Klasse jedoa Frans. Weer genoten van al je verhalen en foto’s

Wiel 2023-05-22 17:00:13

Well done Fransje 💪🏻💪🏻 je hebt het toch maar weer gedaan!

Nelis 2023-05-22 17:30:59

Proficiat Frans met deze mooie prestatie!!! Weet niet of iedere viervoeter het fijn zou vinden om zo ver met je te wandelen, Beagles zeker niet. Dus misschien maar goed dat de viervoeter er nog niet is. Morgen succes op het Vaticaan en als het tegenvalt ga je naar die prachtige fontein, kun je je mooi even afspoelen.

Peter R. 2023-05-22 17:44:14

Mooie foto’s Frans en herinneringen voor altijd! Vergeet morgen niet de koepel in te gaan, want boven in de rondgang beleef je een akoestiek die bewonderenswaardig is en duidelijk maakt wat het toch een talentvolle architect was….of was er nog iets meer?😉

John M 2023-05-22 18:35:11

Allebonnuir !! Chapeau !! Petje af !! Hele mooie tocht gemaakt, en..... afgemaakt ondanks alles wat het weer je in Italië je kan brengen.

Gerard Dreesen 2023-05-22 18:51:05

Gefeliciteerd Frans met deze mooie tocht!! Goede terugreis!!

Tom 2023-05-22 19:18:38

gefeliciteerd frans geweldig nu nog een goede terug reis

annie senden brock 2023-05-22 20:08:13

Super gedaan Frans! 💪Ik Een dikke proficiat voor deze prachtige prestatie. We hebben genoten van je avontuurlijke reisverhalen en prachtige foto's. Veel plezier morgen.🤗

Karin en Theo 2023-05-22 20:12:02

Petje af dat je het gelopen hebt. Het was een echt avontuur. We hebben genoten van je reis verhalen.

Alex en Katja 2023-05-22 23:11:04

Hoera voor Frans!!! Geweldig wat een prestatie met dat, toch wel, verschrikkelijke wisselvallige weer. Ank voor je verhalen en foto’s ik heb ervan genoten. Ben benieuwd of het je lukt het Vaticaan in te komen morgen in ieder geval wens ik je veel succes. Ik kijk in iedergeval uit naar je laatste verslag. 👏👏👏🥳🍀🍀🍀💃🏼🙋🏼‍♀️

Ria Hoffschlag 2023-05-22 23:20:05

Gefeliciteerd Frans ! Een prestatie van megaformaat ! Vandaag van de stad genieten. Een fijne dag !

Annet 2023-05-23 07:03:50

Gefeliciteerd Frans.! Ondanks alle tegenslag ( ik denk daarbij aan blaren en slecht weer) heb je toch maar gefikst; chapeau! Groetjes vanuit een regenachtig Griekenland en een laatste fijne dag in Rome gewenst.

Frans van M. 2023-05-23 08:55:20

Top prestatie! Gefeliciteerd!

Aad Adams 2023-05-23 09:01:46

Gefeliciteerd Frans, geweldige prestatie.je hebt menig obstakel overwonnen en zonder doorzettingsvermogen had je Rome zeker niet bereikt. De groeten aan de Paus en geniet in de stad van een paar welverdiende pinten.

Willem 2023-05-23 09:33:24

Perficia vaan oet Mestreech. Geweldige prestatie met alle eelend dee st deege gekoame bis.

Pierre 2023-05-23 10:38:12

Chapeau Frans. You dit it. Klasse man. Mooi verslag en leuk hoe je achrijft. Bedankt dat we dit mochten mee beleven. En een fijne terugreis alvast. Groetjes, Silvia