De langste dag

Italië, La Storta

Vanmorgen werd ik wakker van een vervelend fel licht. De zon scheen !!!! Eindelijk, nu kon ik vandaag mooi wandelen in het zonnetje. Er stond 24 km op het programma, dus appeltje eitje.
Het ging lekker. Nog even een zijsprong gemaakt om een klooster te bezoeken. Het was aardig, maar niet erg bijzonder. Onderweg heb ik best leuke dingen gezien. De route was echt niet saai. Toen kwam ik in Formello. Ik heb daar wat geheten en gedronken en toen via het oude gedeelte het dorp verlaten. Ik kwam toen in een of ander natuurgebied uit. Een heel lang pad door natuurgebied. Zo lopende denk je dan altijd, zou ik wel goed zitten? Vooral als er heel lang geen enkele routeteken te zien is. Altijd een opluchting als dan na kilometers toch een bord komt. Na het natuurgebied nog een zandpad en toen kwam ik uit op een weg.
En hier stond nergens waar ik heen moest, links of rechts. Voor mijn gevoel was het rechts maar opeens zag ik op een lantaarnpaal een pijltje met roodwit blok naar links. Ik had geen internet dus checken ging niet. En dan volg je de pijlen. Naar links dus. En dat was dus niet goed. Mijn pech dat ik pas na een kilometer of 3, 4 weer internet had en zag dat ik helemaal verkeerd ging. Dus omdraaien en terug.
Ondertussen hoorde ik al de donder van het onweer dat eraan zat te komen. De zon was weg. Na flink doortrampelen kwam ik eindelijk weer op mijn foute-keuze punt en kon ik de goede kant op. Na 100 meter lag het bord dat er niet was ergens in de berm.
Niks aan te doen. Ik moest verder. Ik sloeg een pad in naar een bos en toen vielen de eerste druppels. Hoes om backpack, jas aan en door. Maar niet ver want er begon me toch een hoosbui. Ik ben maar wat onder wat bomen gaan staan maar binnen de kortste keren was ik doornat. Broek, sokken, schoenen, alles doorweekt. Mijn handen waren zo nat en koud dat de telefoon helemaal niet meer reageerde. En het duurde maar en duurde maar. Toen het uiteindelijk iets zachter begon te regenen ben ik maar verder gegaan, maar 100 meter verder moest ik een pad op…. Dat was er gewoon niet meer. Dat was gewoon een rivier geworden. Daar kon ik niet naar toe. Ik ben in de buurt gaan zoeken of ik geen alternatieve route kon vinden. Ik kwam bij een muurtje, ging erop zitten en probeerde mijn vingers droog en warm te krijgen zodat ik iets kon opzoeken op de telefoon. Dat lukte, maar er was gewoon geen andere weg. En prompt begon de volgende hoosbui. Ik ben daar maar blijven zitten en van alles ging door mijn hoofd, hoe moest dit nu verder.
Maar eigenlijk wist ik het. Er was maar 1 optie en dat is lopen en er maar doorheen worstelen. Dus terug gelopen naar dat pad en ben al peilend met mijn stok op de meest ondiepe punten gaan stappen. Na zo’n 100 meter had ik het ergste wel gehad. Ik was nu toch doornat, de sokken sopten in mijn schoenen, dus het scheelde toch niks meer. Verstand op 0 en zorgen dat ik mijn slaapplek bereik. Het ging dwars door natuurgebieden met modderpaden en platgeslagen onkruid en eindelijk hoorde ik geluid. Naderde ik een dorp? Het geluid werd steeds harder en het bleek een flinke waterval te zijn waar ik aan de bovenkant van stond. Hier heb ik toch nog wat foto’s van gemaakt, want die was echt indrukwekkend. Hierna was het nog een half uurtje lopen en om half 6 bereikte ik eindelijk mijn hotel. Uiteindelijk toch nog ruim 32 km geworden.
Eerst heet douchen om een beetje op temperatuur te komen.
Nu lig ik lekker op bed en morgen is mijn laatste wandeldag. Verheug me toch erop om aan te komen.
Dus. Tot morgen.

Jeetje wat maak jij veel mee zeg!! En ik snap als geen ander dat je er zin in hebt om morgen aan te komen! Geniet ervan!! Maar dat hoef ik jou als ervaren pelgrim niet te zeggen 😉💪🤗

Lydia 2023-05-21 19:11:03

Nou Frenske, over pech gesproken. Ik keek vanmiddag op de app en dacht: “waar gaat hij toch naar toe”. Maar als je geen bereik hebt, heb je ook weinig aan een berichtje! Het is me toch een lijdensweg dit jaar, ben eerlijk gezegd blij dat er nog maar 1 route te gaan is. Héél veel succes en dat het vooral droog mag zijn! Gaat je nu écht wel lukken 🍀🍀😘

Marianne 2023-05-21 19:14:50

Nou Frans chappeau. Iech daon ut diech neet nao. De tuins ech karakter. Ut weer is neet ech geweldig. Dat maak ut nog meujleker. Slaop lekker en mörge de lètste etappe😘🥇🍺

Carla 2023-05-21 19:18:48

Je foto's zijn prachtig, bij mooi weer🤣 Sorry, ik moet even plagen. Veel succes voor morgen, ik vind het knap van jou, topper 👍🙏🕯

Saskia 2023-05-21 19:20:58

Wat een horror tocht. Worden je schoenen nog wel droog? Wat zal je blij zijn als het achter de rug is. Heel veel goeds voor de etappe van morgen!!

Janneke 2023-05-21 19:21:54

Jonge jonge Frans. Dit is een echte pelgrims tocht. Hopelijk zijn de laatste loodjes niet zo zwaar. Rust goed uit en succes morgen. 🤞🤞🤞

Marlies 2023-05-21 19:24:07

nou Frans, het weer zit dit jaar niet mee. Mooi dat je volhoudt. Nu nog een laatste wandeldag waarna je met trots terug kunt kijken op een aparte ervaring. Geniet morgen.

Johan 2023-05-21 19:26:49

De hoofs neet mie alles 😁 haw pin.... lètste meters...

Jacqueline 2023-05-21 19:36:15

Nou Frans, wat een kl.... tocht maar nu lekker onder de wol en morgen weer op pad, mooie foto's en geniet morgen maar weer.

Nicole 2023-05-21 19:36:32

Terwijl wij hier in Spanje zitten te wachten op regen, mrijg jij alles over je heen gestort. Tjeetje Frans het is me het tochtje wel. Enfin hoop dat morgen volop de zon schijnt voor je als je laatste wandeling van deze route doet. Succes en goede aankonst en dank voor al die mooie foto’s.

Ria Hoffschlag 2023-05-21 19:37:10

Knap hoor! Maar dit kan toch niet leuk meer zijn, om zo nat en koud door te worstelen…..petje af, maar ik snap de reactie van Marianne heel goed. Wordt weer lekker warm en geniet van je rust vanavond en naar ik hoop lekker eten, en succes morgen! Geniet van je aankomst🥇

Elly 2023-05-21 19:37:54

Respect Frans veur eedere daag dee ste doorgewandeld(worsteld) höbs. Hiel väöl succes veur mörge, hopelek zit diech daan alles mèt. In eeder geval bedaank tot v'r mèt höbbe mage leve, leze en kieke 💪👍😘

Maud 2023-05-21 19:58:17

Toch uiteindelijk een pittige dag wandelen. Goed rusten en morgen weer een nieuwe dag!!

Tom 2023-05-21 20:04:56

Frans, morgen op tijd vertrekken en geen omwegen lopen, anders vanaf 15:00 weer regen en foto’s van boven. Ik moedig je met Martina aan vanuit Kroatië voor je laatste stuk naar je eindpunt: Rome! Veel succes en plezier en alvast groetjes aan je verwelkomers😉

John M 2023-05-21 20:09:11

Nou het valt niet mee allemaal. Wat een kl…weer heb je de hele tijd. Hou vol topper.

Wiel 2023-05-21 20:59:58

WoW Fransje Gansje 💪🏼👊🏻 you did it 👌🏼

Loes 2023-05-21 21:07:40

Tjonge Frenske wat n ontberingen moet je doorstaan. Heel knap van jou dat je dat met jouw optimisme gaat winnen !! En nogmaals : prachtige foto's . Dat wordt een toeristisch album.

Gerard Dreesen 2023-05-21 21:13:35

Het is toch bijna iedere dag dat er tegenspoed op je weg is. Heb bewondering voor je doorzettingsvermogen. Heel veel succes voor je laatste etappe.

Harry 2023-05-21 22:26:18

Nou dat was me een dagje wel ... gelukkig heeft je doorzettingsvermogen je geholpen en bent uiteindelijk weer goed aangekomen. Veel succes morgen met je laatste wandeldag!

Leo Senz 2023-05-21 23:03:13

Zo Frans, een heleboel hobbels en tegenslagen op de weg. En toch vandaag de laatste etappe, geweldig! Veel succes met de laatste loodjes!! En dan echt in Rome!

Eric 2023-05-22 07:21:53

Hoi Frans wat een dag gisteren pfff petje af wat je allemaal doet en meemaakt. Maak er morgen nog n mooie laatste dag van succes

Inge 2023-05-22 08:40:59

Tjonge wat een tocht, zoveel ontberingen. Je hebt het gered topper! Heel veel succes met je laatse wandeldag en hopelijk een mooie aankomst. 🍀💪😘

Karin en Theo 2023-05-22 08:50:04

Veni, vidi, vici, petje af voor je prestatie!

Willem 2023-05-22 09:21:18

RESPECT Frans. Wat ben jij een ongelofelijke doorzetter ! Succes met de laatjes loodjes.

Carola Delea 2023-05-22 09:31:23

Top prestatie, Frans! Wat een helse tocht. Zoveel ontberingen maak je op je werk niet vaak mee:-). Succes morgen met de laatste etappe!