De laatste.....

Spanje, Santiago de Compostela

Vanmorgen lekker uitgeslapen en ben lekker gaan ontbijten in een cafeetje hier om de hoek.
Ik wilde om 11 uur in de kathedraal zijn om een goed plekje te krijgen voor de pelgrimsmis van 12 uur.
Nou, dat heb ik geweten. Wat een drukte !!! Gelukkig toch nog een mooi plekje op de 5e rij gevonden. En dan wordt het een lange zit. Inmiddels werd het drukker en drukker in de kathedraal. Zitplaatsen waren er om half 12 al niet meer dus iedereen die toen kwam moest in de gangen blijven staan. Bomvol !!!
Een kwartiertje voordat de mis begon kwam een zuster de kerkgangers alvast wat opwarmen. Op zijn Spaans uiteraard. Ze vroeg wat aan de mensen en toen we er een zacht gemurmel volgde zei ze: allee, bla bla bla en ze herhaalde de zin. Blijkbaar sloeg het aan want er kwam een luid antwoord uit de kerk. Vervolgens sloeg ze aan het zingen en iedereen moest nazingen, op zijn Spaans uiteraard. Ze kreeg wel flink wat reactie dus het werkte.
Om 12 uur de mis die ongeveer 3 kwartier duurde en toen was het moment er. Het wierookvat ging zwaaien. Vijf man zijn er nodig om het vat in beweging te krijgen en uiteindelijk van plafond tot plafond te laten pendelen. Blijft indrukwekkend.
Na de mis kwam ik buiten en daar stond me toch een rij mensen om binnen te komen..... Ongeveer 100 meter minstens.
Nu nog even de dag doorkomen en morgenvroeg om half 5 staat de taxi voor de deur om me naar het vliegveld te brengen. Home ๐Ÿ˜€๐Ÿ˜€๐Ÿ˜€

Dit was het dus voor deze keer. Het was een zwaar en heftig avontuur. Voor iemand die rust zoekt en een goede conditie heeft kan ik dit echt aanraden. Wil je veel mensen ontmoeten??? Dan is dit niet de juiste route.
Ik ben blij dat ik het gedaan heb, maar deze doe ik nooit meer. Sowieso wil ik voorlopig geen berg meer zien ๐Ÿ˜‰
Ik hoop dat jullie het leuk vonden en sluit nu deze reis af. Doeiiiiiiiii โœ‹๐Ÿป๐Ÿ‘‹โœ‹๐Ÿป๐Ÿ‘‹

Bedankt voor het โ€œvoor lopenโ€. Deze route spreekt mij aan...ik ga conditie op peil brengen. Zie je dinsdag in Apeldoorn. Goede terugreis.

Johan 2018-05-27 14:38:02

Dank je wel Frans voor je verhalen en prachtige foto's. Geniet nog van deze laatste dag en morgen goede vlucht en wel thuis. Ook dat zal genieten zijn.

Harry 2018-05-27 14:39:04

Die Johan is een grapjas ๐Ÿ˜‚ Bedankt voor de verhalen en de mooie fotoโ€™s. Een goede reis naar huis.

Marianne C. 2018-05-27 14:55:25

Daanke veur d'n verhaole 'n foto's. Fijne middag en veur mรถrge 'n gooj trรถk โœˆ๏ธ reis!!

Maud 2018-05-27 14:56:00

Mooie verhalen Frans . Petje af voor deze prestatie. Goede terugreis gewenst.

Jan R. 2018-05-27 14:56:14

Ik sluit me aan bij de overige reacties. (Behalve degeen die het ook wil proberen, ik niet dus).. Goede reis terug, Marianne zal ook blij zijn....

Elly 2018-05-27 15:01:27

Mooie verhalen en prachtige foto's, we gaan ze missen. Bedankt hiervoor!!๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘ Geniet nog van een gezellige dag en voor morgen een goede terugreis.

Karin en Theo 2018-05-27 15:10:13

Harsdtikke bedankt voor je mooie verhalen en foto's wens je een goede terug reis en tot 3 juni.

Marlies 2018-05-27 15:10:13

โ€˜T woar wer Sjun um ding verhale tse leze en de fotoโ€™s tse kieke. Nun eng jouw rees no heem.

Wibo 2018-05-27 15:43:00

Frans, topper, bedankt voor je mooie vetslagen en mooie foto's. Fijne avond en fijne terugreis ๐Ÿ˜˜

Saskia 2018-05-27 17:01:10

Dankjewel Frans dat je ons liet meekijken op jou pelgrimstocht de verhalen en foto,s gaan we missen. Kom gezond weer thuis.

Inge 2018-05-27 17:51:57

Bedankt voor het meelopen en mooie foto,s. Volgend jaar ga ik de Engelse lopen of de 7 vuurtorenroute. Als niet zijnde katholiek heb ik het heel bijzonder gevonden om de pelgrimsmis te mogen beleven incl het wierookvat en voorzingende non.

Gert 2018-05-27 18:49:46

Bedankt Frans. Goede terugreis.โœˆ

Silvia 2018-05-27 19:38:54

Dank Frans voor alle mooie verslagen en foto's. Ik wens je nog een heel gezellige avond ๐Ÿป๐Ÿทen voor morgen een goede terug reis naar Maastricht.๐Ÿ›ซโœˆ๏ธ๐Ÿ›ฌ En wat mij betreft salud y hasta una otra vez ๐Ÿ˜˜๐Ÿ˜˜๐Ÿ˜˜๐Ÿ™‹

Ria 2018-05-27 21:10:36

Heb weer alle verslagen gelezen zodra ze online stonden. Het was weer genieten, bedankt hiervoor. Uiteraard ook voor de mooie fotoโ€™s.

Carola 2018-05-27 23:31:14

Bedankt voor je verslag. Geniet van je thuiskomst en tot de volgende

Filip 2018-05-28 10:05:58

Welkom terug in Mestreech:) Het zit er weer op en we zullen je verhalen met de bijbehorende foto's absoluut gaan missen!!!

Anke 2018-05-28 13:09:33

Je bent weer een mooie ervaring rijker.

Vera Leenders 2018-05-28 15:51:39

Hallo Ga er vanuit dat u eer een beetje gewend bent thuis. Blijft mooi om te volgen. Mooie foto's en verhalen