Etappe 28 ( I did it)

Spanje, O Cebreiro

Vanmorgen op tijd opgestaan. Het is een lange en zware dag, dus op tijd vertrekken. Ik wil net de deur uit, daar begint me toch een noodweer. Dus toch maar even wachten tot dit voorbij is. Dit beloofd niet veel goeds. Zo tegen kwart over 7 is het weer droog, dus de poncho toch maar alvast aan en lopen maar.
Gelukkig is het nogal koeltjes, waardoor het uit te houden is met de poncho. Na een uurtje begint het echter flink warmer te worden, dus een constructie bedacht dat de poncho wel aan is, maar de hele voorkant zit achter mijn hoofd. Niets voor een fashionshow, maar het werkt.
Zo na 2 uur lopen tijd voor een ontbijtje. Gestopt bij een cafeetje, alles afgegooid en lekker stokbroodje kaas met koffie en jus genomen. Lekker, deed goed.
Toen ik het op had nam ik toch maar de gok om de poncho af te doen en op te bergen. Het was nog steeds droog en het was wel bewolkt, maar niet schrikbarend. Weer gestart en flink de pas erin gehouden. Ik weet dat het venijn in de staart zit dus doorlopen. Ondertussen nog even gebeld om mijn reservering in O Cebreiro te bevestigen. Anouk had me daar een kamertje gereserveerd. Zij kan tenminste Spaans spreken.
Zo rond kwart over 11 kwam ik aan de voet van dr beklimming aan. Dik 4 uur voor de 19,5 km. Goed gedaan, want het ging wel de hele tijd omhoog.
In Ruitelan nog eens even gaan zitten en wat drinken en eten. Voorbereiding op de klim.
Half 12 weer alles opgepakt en daar ging die dan. Het eerste stukje ging over een straat. Steil, maar het ging goed.
Toen ging de route over naar een pad, eerst nog een beetje dalend, best lekker.
Toen een bocht, en ja hoor. Het feest barstte los. Een keienpad omhoog door een bos. Niet zo maar omhoog, maar OMHOOG met hoofdletters. Duurde ook niet lang voor mijn hijgniveau weer zeer hoog was. Maar ik bleef wel doorgaan, terwijl van de grote groep mensen die op het valse plat liepen er nu nog een groepje van een man of 10 over waren. Het was piepen en kraken. Op zijn tijd een flinke vloek en ook drinken, heel veel drinken.
Om 3 uur ben ik aangekomen in O Cebreiro. 3,5 uur over 8,5 km. Ik kan niet beschrijven hoe blij ik was toen ik aankwam. Je bent dan zo kapot. Een koppel die bijna samen met mij aankwamen riepen al: we made it.
Ook hartstikke kapot.
En dan zie je hier overal de taxi's en zelfs autobussen staan die de mensen naar boven hebben gebracht.... pffff.
Onderweg kwam ik ook de paarden tegen op de terugweg. Voor 10 euro kun je op een paard naar boven worden gebracht.
Maar ik heb het gelopen. Zo is dat ๐Ÿ˜ƒ
Morgen ga ik weer naar beneden. Gelukkig maar 21 km. Goed te doen.
Buiten regent het nu, weergoden zijn me vandaag dus gunstig gezind.
Ga nu lekker douchen en de voetjes verzorgen. Hebben ze verdiend.
Tot morgen ๐Ÿ‘

WAWWWWW, gein weurd veur. Sjiek vaan diech en veur morge succes. Noe de poete umhoeg en lekker oetrรถste!!!!

Maud 2017-05-28 16:08:35

Ik kan me van de vorige keer herinneren dat je na deze etappe 2 filmpjes geupload had. Op de eerste was je nog redelijk fris en op de 2e .... niet meer zo ๐Ÿ˜‰ Net als toen heb ik respect voor je ๐Ÿ‘

Marianne Consten 2017-05-28 16:37:14

Petje af Frans en voor morgen sterkte bij het dalen!

Janneke 2017-05-28 16:53:03

Klasse jedoa!!!!!!

Wibo 2017-05-28 17:05:10

Jij kunt tenminste net recht zeggen: ik heb het gehaald, zelf, op eigen kracht; wat anders als diegenen die zich laten brengen, of het nou motorisch of te paard is. Goed gedaan๐Ÿ‘๐Ÿผ๐Ÿ‘๐Ÿผ

Elly 2017-05-28 17:06:47

TOPPIE, hie zeen gein weurt veur. Ich zow ut dich neet kinne noudoon. Super.

Saskia 2017-05-28 17:35:05

Wederom chapeau Frans. Klasse. Net als die andere Maastrichtenaar Tom Dumoulin. Succes weer morgen.

Harry 2017-05-28 18:16:30

Zooooo hรฉ het is je weer gelukt. Ik ben blij dat de weergoden met je waren. Op naar de afdaling van morgen, maar...........eerst even wat eten en drinken? (Caรฑa, tinto o aqua..) en dan lekker slapen. Succes voor morgen๐Ÿ€๐Ÿ€๐Ÿ€๐Ÿ™‹๐Ÿผ

Ria 2017-05-28 18:48:19

Hallo Frans we hebben net naar onze topper van de Giro gekeken geweldig was en is Tom Dumoulin T vrijthof zal wel rosรฉ zijn n topprestatie misschien kunnen we t vergelijken met jou bergritten ook n topprestatie. Ben nieuwsgierig in welke kleur jij binnen komt, t is aftellen nu maar je gaat t halen

Inge 2017-05-28 18:54:59

Toppertje!! ๐Ÿ‘๐Ÿ‘Œ

Cor 2017-05-28 19:00:06

Chapeau!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Marianne 2017-05-28 19:29:17

Ik wist dat het je ging lukken met al je doorzettingsvermogen wat je hebt. Nu het eind nadert wordt je steeds sterker. Nu ga je het niet meer uit handen geven, en harder knokken. Rust goed uit,en voor morgen gezond en fris op. Groetjes Ger en Evelien. ๐Ÿ๐Ÿ˜›๐Ÿ˜‹๐Ÿ˜ด