Dag 95, La Storta - Roma

Vaticaanstad,

Vandaag de laatste dag van mijn (dit) avontuur. Ik sta even na zessen op, pak m'n spullen in en loop met m'n rugzak naar de ontbijtzaal. Dit ontbijt bij de zusters is een stuk beter dan in Montefascione, er is kaas, yoghurt en verse koffie.

Het eerste deel van de route is vreselijk; langs de 2023-versie van de Via Cassia waar het op maandagochtend spits is met één lange file de stad in. Na bijna 8 km gaat de route gelukkig van de weg af en naar beneden door een dalletje. Dan volgt een relatief mooi stukje route door het groen. Na een paar kilometer klim ik het dal weer uit en loop ik weer tussen de bebouwing. Daar stop ik uitgebreid voor de gebruikelijke cappuccino en brioche. Ik moet het een beetje rustig aan doen om ervoor te zorgen dat ik na Anna op het St. Pietersplein ben.

Daarna volgt een route door de stad, richting de Monte Mario. Vanaf deze berg (heuvel?) is er een mooi uitzicht over de stad; het zijn de plaatjes die iedere pelgrim maakt als zij of hij de stad inloopt. Na een afdaling met tig haarspeldbochten ben ik in het centrum en is het nog maar 2 km tot het Sint Pietersplein. Anna is er nog niet dus ik stop nog een keer voor een bord pasta.

Even voor half drie ben ik op het plein en daar wacht Anna mij op. Het is heerlijk om haar weer te zien. Onderweg naar ons verblijf willen we langs de Friezenkerk, maar die blijkt dicht op maandag. Aan het begin van de avond lopen we nog een rondje door de stad, langs onder andere het Piazza Navona, het Pantheon en de Trevi fontein. Daarna zoeken we een plek om wat te eten; die zijn er genoeg.

Achteraf denk ik dat Rome de hele tijd voor mij een soort abstract eindpunt is geweest. Het werkelijke besef dat ik vandaag in Rome ging eindigen, kwam gisteren pas toen ik het paaltje zag met de 26,9 km tot Rome. Het is net als met de aanwijzingen onderweg. Er zijn de hele tijd bordjes, pijlen, stickers, etc die vertellen dat je links, rechts of rechtdoor moet. Er is alleen geen bordje voor het eindpunt; ineens is het gewoon klaar.

Van harte gefeliciteerd, Kees! Fijn dat Anna er was op het Sint Pietersplein. En je weet, het gaat niet om de bestemming, maar de reis er naartoe. Volgens mij heb je daarvan genoten. Geniet nu samen nog even na in Rome!

Monique 2023-10-09 22:21:55

Nogmaals gefeliciteerd Kees, een mooie prestatie 👏 Veel plezier samen in Rome, vast een goede terugreis en we zien elkaar 12 november 🙋‍♀️

Jet 2023-10-09 22:44:58

Gefeliciteerd Kees met deze prestatie! Ik heb genoten van je verhalen en foto's en ik vind het nog steeds bijzonder dat ik een stukje heb mogen mee wandelen.

Hendrine 2023-10-09 22:56:05

Ik heb je laatste verslagen in één keer gelezen en de mooie foto’s bekeken. Bijzonder om zo minder bekende, maar prachtige plekken van Italië te zien. Gefeliciteerd met het meemaken van zo’n bijzondere ervaring. Zoals je zelf al zegt: het gaat vooral om de route er naartoe en niet om het einddoel. Niettemin zijn jullie nu heerlijk samen in Rome. Geniet ervan!