Dag 60, Cavaglià - Vercelli

Italië, Vercelli

Over vandaag valt niet zo heel veel te melden. De route ging (en zal de komende dagen gaan) door de rijstvelden van de Po-vlakte. Volgens de Via Francigena app zou de route van Cavaglià naar Vercelli circa 38 km lang zijn; da's een beetje teveel van het goede. Omdat er voor en na Vercelli geen goede overnachtingen beschikbaar waren, hebben we besloten om toch in één keer naar Vercelli te lopen en om de route wat te bekorten door vanaf de start een deel langs de weg te lopen.

Ikzelf heb tot en met San Germano Vercellese langs de weg gelopen. Dit betekende wel dat ik, na iets minder dan drie uur, vijftien kilometer had gelopen. Ik heb gerust op een terrasje met cappuccino en een chocoladebroodje. Vlak na San Germano Vercellese ben ik van de doorgaande weg afgegaan.

Vanwege de rijstvelden is in de vallei een heel irrigatiesysteem aangelegd met kleine en grotere kanalen, sluisje en dergelijke. Het lopen langs de weg leek daardoor op het lopen langs de vaart naar Pijnacker, alleen wel aan de verkeerde kant van de weg... Het lopen van de weg af was echt lopen door de polder.

En vanwege de rijstvelden heb ik een paar vogels gespot, die ik eerder niet had gezien, te weten de grote en de kleine zilverreiger, de bonte kraai en de Afrikaanse gesuikerde ibis (echt waar!).

Er was regen voorspeld voor vandaag. Onder het lopen was het ontzettend warm, windstil en erg benauwd. Het heeft op dat moment niet geregend, maar ik denk niet dat ik veel natter was geweest als het dat wel had gedaan. In Montonero wil ik rusten om wat af te koelen. Ik ga onder een overkapping bij een boerderij op een aanhangwagen zit en eet ook wat. Als ik na een half uurtje ben afgekoeld en weer verder loop, zie ik na nog geen honderd meter aan de rechterkant van de weg een cafeetje met een mooi terras onder de bomen. Als ik dat had geweten...

Een uurtje nadat ik binnen ben barst de bui wel los. Laten we hopen dat het hierna morgen in ieder geval minder benauwd is.

Hebben WE besloten? Wie zijn WE? 😜

Anna 2022-06-24 18:03:43

Joachim, Tamar, Cor en ik

Voettocht.van.kees 2022-06-24 18:53:01

Kees, dat lijkt mij ook veel 38 km lopen, maar wederom een fijn verslag om te lezen. Een paar dagen geleden heb ik je nageaapt en alvast een blok aangemaakt bij Pindat.

ellen-commelter.aan.de.wandel 2022-06-24 21:34:48

Bijzondere vogel die gesuikerde Ibis, die Kwak trouwens ook, zou mooi passen in het familiewapen van onze oma 😁 Het lijkt me pittig hoor zo’n lang stuk wandelen door de Po-vlakte, benauwd en weinig schaduw.