Dag 41, Bucey-lès-Gy - Besançon

Frankrijk, Besançon

Vandaag een dag met veel kilometers en veel hoogtemeters. Gelukkig is alles goed gegaan en kwam ik nog redelijk fit aan in Besançon. In Geneuille met een Plat du Jour kunnen lunchen. Als ik naar buiten kom, loop ik Jet weer tegen het lijf. We lopen een stuk samen op richting Besançon. Morgen hebben we allebei een rustdag om deze mooie stad wat beter te bekijken.

Wil ook nog wat vertellen over mijn overnachting in Bucey-lès-Gy bij de familie Lorioz. Het gaat om het echtpaar Dominique en Dominique Lorioz (man & vrouw, emailadres: lesdomdoms@orange.fr). Ze hadden via de mail aangegeven dat avondeten en ontbijt ook mogelijk was; ik had om beide gevraagd.

Toen ik aankwam was er niemand thuis, maar ik kon op de binnenplaats wachten. Zodra ze thuis kwamen liet Dominique mij het huisje zien waar ik kon overnachten en ze vroeg of ik zin had in een biertje; uiteraard! Vervolgens ging zij een biertje "zoeken". Dat duurde even, ondertussen ging hij weer weg met de auto en kwam redelijk snel weer terug. Direct daarna kwam zij het biertje brengen. Hij is dus nog even naar de winkel gegaan voor dat biertje!

Bij het afleveren van het biertje vroeg ze of ik alleen of met hun mee wilde eten. Ik koos gelukkig voor het samen eten, want dat was een hele mooie ervaring. Blijkbaar hebben ze niet alleen een B&B, maar bieden ze ook onderdak aan mensen die dat nodig hebben, waaronder een Oekraïnse tiener. Dat meisje woonde in de buurt van Tsjernobyl en was eerder met uitwisseling bij hun geweest. Gesprekken waren niet makkelijk, want buiten Oekraïns en Frans, kenden ze weinig andere talen. Maar heel veel maakte dat niet uit...

Al met al een mooie avond!!

Wat een mooie ervaring. Fijne rustdag morgen.

Marie-José 2022-06-03 21:45:14

Prachtig verhaal, dit zijn de cadeautjes waar ik straks van kan gaan genieten.