Dag 20, Beaufort - Echternach

Luxemburg, Echternach

Vandaag is één van mijn mooiste wandeldagen ooit. Ik loop eerst door het centrum van Beaufort en daarna naar beneden naar de beek. Hierbij kom ik langs het kasteel van Beaufort. Dit heb ik 40 jaar geleden vast ook gezien, maar ik kan me er niets van herinneren. Vervolgens gaat de route een heel stuk langs de beek, met de stroom mee.
Na een paar kilometer ga ik op de linkerhelling omhoog, het dal uit en vervolgens weer naar beneden naar Grundhof. Daar rust ik even en eet een banaan.

Tussen Grundhof en Berdorf gaat de route langs en door allerlei rotsformaties. Hier zijn ook mensen aan het klimmen. Enerzijds zijn het geen snelle kilometers, anderzijds loop je zoveel om je heen te kijken, dat je de kilometers niet eens opmerkt. In Berdorf zit een soort sporthotel waar ik heerlijk kan lunchen tussen de wandelaars, klimmers en mountainbikers. En dan moet het mooiste deel van de route nog komen.

Na Berdorf is het een klein stukje door de velden en daarna het dal van de Aesbeek in. Dit is een schitterende route met bruggetjes, doorkijkjes, grotachtige passages en zelfs een soort amfitheater. Iedere bocht levert een verrassing op. De route loopt ook onderlangs een rotsformatie: de Perekop. Dit is ook iets uit het verleden. Omdat ik beneden in het dal loop kan ik niet goed zien waarde Perekop nu precies is. Enig minpuntje is dat de beek droog staat.
De route blijft schitterend tot en met Echternach. Hier slaap ik opnieuw in de jeugdherberg. Deze ligt echter een stuk voorbij het stadje. Ik loop daarom eerst naar het centrum. Het weer is gelukkig goed genoeg voor een terrasje en het noodzakelijke biertje. Daarna loop ik door naar de jeugdherberg.

Het gebied waar ik vandaag gelopen heb wordt ook wel Klein Zwitserland genoemd. Op het moment dat ik hier loop weet ik nog niet dat mijn gewandel mij ook in Groot Zwitserland gaat brengen...