Dag 85, Siena - Ponte d'Arbia

Italië, Ponte d'Arbia

Vandaag begint, na de rustdag van gisteren, deel twee van mijn vijfde en laatste etappe naar Rome. Vanaf nu geen rustdagen meer tot aan Rome. Als alles gaat zoals bedacht dan ben ik over 11 of 12 wandeldagen in Rome.

Zoals aangekondigd start ik vanmorgen vroeg; ik sta om 6 uur op en vertrek om kwart over 6. Vandaag heb ik gelukkig geen moeite om m'n ontbijt te vinden; op de Piazza del Campo is al een barretje open. Ik zit op het terras tussen mensen die nog niet naar bed lijken te zijn geweest, maar de sfeer is goed.
De eerste 10 km van vandaag, Siena uit, zijn grotendeels over de weg en eindigen met het doorkruisen van de Area Produttiva Isola d'Arbia, ofwel het industrieterrein. Gelukkig zit er midden op het terrein een barretje, waar ik een cappuccino drink. Daarna gaat de route snel van de weg af en worden het weer gravelpaden door de Toscaanse heuvels. Even later kom ik een stel Amerikanen tegen, die naar Siena aan het wandelen zijn. We kletsen wat en nemen foto's van elkaar. Ik snap niet heel goed dat zij langs deze weg Siena in willen lopen, maar goed...

Rond de 18, 19 km wil ik nog een keer rusten, maar ik zie zo gauw geen bankje. Dat wordt uiteindelijk met de rugzak tegen een boom, wel lekker in de schaduw. Het laatste deel van de route is volledig onbeschut, met een lang eind langs het spoor. Ik ben blij dat ik vroeg ben gestart; waar eerst een beetje wind nog wat verkoeling gaf, lijkt het nu windstil.
Rond half twee ben ik in Ponte d'Arbia, daar zitten Christine en Katie al in de pizzeria. Zij hebben de eerste 10 km met de bus gedaan. Ik sluit aan en loop een uurtje later naar het Ostello. Dat zit vandaag aardig vol. Van de zeven bedden in mijn kamer zijn er zes bezet. Joe en Margaret slapen hier ook. Joe en Margaret en ik steken voor het eten de brug over naar het "centrum", daar zit een bar met een pelgrimsmenu. Laurent, uit Parijs, gaat ook mee.

Mooie foto’s weer, Kees. Zo herkenbaar en toch ook weer heel anders (groen!)

Monique 2023-09-29 21:47:10

Fijn om weer wat van onze tocht te lezen en te zien. Buen Camino Kees en geniet van de prachtige wandeling.