Siena

Italië, Siena

Vandaag een rustdag, of beter gezegd een dag met hetzelfde bed als de voorgaande dag; een rustdag kan ik het niet echt noemen namelijk. Siena heeft een geweldig mooi en groot historisch centrum, waarbinnen ook nog eens forse hoogteverschillen bestaan.

Ik ben vanmorgen even na achten de deur uitgegaan, op zoek naar een ontbijt. Vlak om de hoek waren ze de tafels nog aan het klaarzetten, dus ik was even doorgelopen. Het viel echter niet mee om in de buurt een barretje te vinden waar ze brioches en koffie verkopen en uiteindelijk eindigde ik bij het café vlak om de hoek.

Daarna bij de bigletteria gewacht tot deze open ging om een kaartje voor de Duomo te halen. Ik had gelezen dat je kaartjes voor de Duomo kon kopen en combi kaartjes voor de Duomo en het museum. Toen echter om 10 uur de kassa open ging bleek ik weer bij een ander museum te staan, namelijk Santa Maria della Scala; de Heilige Maria van de Trappen.
De kaartverkoop voor de Duomo was om de hoek. Het was gelukkig nog vroeg, de rij was nog niet lang en na 10 minuten was ik in de kerk. Een week geleden was ik enigszins teleurgesteld in de Duomo van Florence, die vooral erg groot is, maar niet rijk gedecoreerd. De Duomo van Siena is uitdrukkelijk wel rijk gedecoreerd, tot en met mozaïeken in de vloer. Er is een kapel van Bernini (van Dan Brown) en het graf van Donatello (niet de schildpad). Al met al kom je ogen tekort.
Daarna toch maar naar het museum van de Trappen. Dit is gehuisvest in het oude Hospitaal van Siena (sinds eind 12e eeuw) met een pellegrinaio, een pelgrimsruimte. Het gebouw was fantastisch om doorheen te lopen en om de geschiedenis te ervaren. De collectie sprak mij wat minder aan.

Daarna heb ik wat boodschappen gedaan en ben ik terug gegaan naar mijn kamer. Op bed weer wat overnachtingen geregeld voor de komende dagen. Einde van de middag ontmoet ik Joe, Margaret en Christine voor een borrel vlakbij de Basilica Cateriniana. Hier wordt onder andere sinds 1380 de duim van Santa Catarina bewaard als reliek. Vraag me niet waarom...

Daarna nog lekker door de stad gedwaald, om 7 uur wat gegeten en om half 9 weer terug op m'n kamer. Morgen weer aan de wandel!

Die duim… Bah. Maar de rest ziet er fantastisch uit! Wij hebben gegeten bij het restaurantje links op de laatste foto. Erg leuke sfeer. Slaap lekker en succes weer morgen!

Monique 2023-09-28 22:02:41

Wat is het toch met die katholieken en morbide body parts 🤣🤣🤣

Anna 2023-09-29 01:24:48

Mooie foto’s Kees! En herkenbaar dat door een stad dwalen niet echt een rustdag is… Veel plezier weer vandaag op je tocht!