Dag 74, Pontremoli - Aulla

Italië, Aulla

Volgens de Francigena-app is de afstand van Pontremoli naar Aulla 32 km. Dat vond ik wat veel, dus ik heb wat zitten sleutelen aan de route. Zo ben ik onder andere de Magra twee keer overgestoken om een stuk op de andere oever te lopen.

Ik had de wekker weer om 05.00 uur gezet en ben nog voor 05.30 uur vertrokken. Om 07.30 uur was ik 10 km onderweg in Filattiera en heb daar ontbeten in een barretje. Dit barretje zit, zo bleek achteraf, recht onder de B&B waar Hans en Monique afgelopen nacht zaten

Mijn alternatieve route door de uiterwaarden van de rivier was niet zo'n goed idee achteraf, omdat niet alle paden, die op papier doorlopen, dat in het echt ook deden...
De route aan de overkant van de rivier was prima; een rustig weggetje dat niet steil klom en heel veel schaduw. Lusuolo is een mooi klein plaatsje met, natuurlijk, een kasteel.

Terug op de goede oever liep het laatste stuk over het fietspad richting Aulla en kwamen ineens Hans en Monique van links het pad op. Dit was blijkbaar het punt waar mijn route en de officiële weer samen kwamen. Het laatste stuk hebben we samen gelopen, want we zitten in dezelfde Albergo.
Aangekomen bij Albergo Pasquino kunnen ze zich onze reserveringen (telefonisch) niet meer herinneren en wijzen ons erop dat er vanavond op het plein naast de Albergo festiviteiten zijn tot laat.
Er zijn gelukkig wel kamers beschikbaar en we besluiten te blijven omdat er ook weinig alternatieven zijn. De algehele houding van het personeel is toch vooral dat ze last van ons hebben... Het lukt ook niet één, twee, drie om plaatsen te reserveren voor het eten vanavond; dat zal ook wel met de festiviteiten te maken hebben.

Uiteindelijk heb ik vandaag 30 km gelopen. Hans en Monique hebben er vanaf Filattiera vandaag 21 gelopen over de officiële route. Totale winst voor mij dus maar liefst 1 km!