Dag 57, Verrès - Borgofranco d'Ivrea

Italië, Borgofranco d'Ivrea

Vandaag was weer een dag in twee delen. Tot en met Pont-Saint-Martin waren het vooral de bouwwerken die mooi of interessant zijn. Daarna was het weer op de eerste plaats de route die bijzonder is.

Het begon al een paar kilometer na Verrès met een mooie brug over de Dora Baltea. Daarna kwamen de plaatsjes Hône en Bard op de west- en de oostoever van de rivier. Vooral Bard is bijzonder vanwege het mooie Fort. Het dal is hier heel smal, dus dat is een heel strategisch plekje geweest. Tenslotte kwam ik in Pont-Saint-Martin langs een Romeinse brug uit de eerste eeuw B.C. Op het terras naast de brug heb ik een cappuccino gedronken.

Daarna ging het pad weer door de wijngaarden. Op de kaart ziet dat er betrekkelijk saai uit, maar er zaten hele mooie stukjes tussen. Bijzonder is dat de druiven hier deels over een soort pergola's worden geleid in plaats van langs draden evenwijdig aan de grond.

Kortom: het was weer een originele WIW-dag. Voor de goede orde; de dagen in de bergen waren dat zeker ook, maar ik vond het niet nodig om dat iedere keer te benoemen...

Ik slaap in het Ostello van San Germano. Als ik een half uurtje binnen ben, melden Tamar en Joachim zich aan de voordeur; zij overnachten hier ook vandaag. Morgen loop ik een kort stukje naar Ivrea en heb daar een halve rustdag om het stadje te bekijken. Het begint meer en meer duidelijk te worden dat ik de bergen uit aan het lopen ben.

Prachtige foto’s weer . En hou je haaks !