Dag 92, Viterbo - Sutri

Italië, Sutri

De wekker staat om half zes en om 5 voor zes stap ik naar buiten. De meeste koffiebarretjes gaan om zes uur open; ik heb dan ook weinig moeite er één te vinden. Terwijl ik sta te wachten krijgt de man naast mij minimaal vijf espresso's mee in een kartonnen beker!

Ik loop vandaag een variant van de route; een officiële en geen eigen verzinsel. Dit laatste voor de puristen onder ons... Het is een route langs het Lago di Vico, dit is een hoog gelegen kratermeer en natuurgebied. De variant loopt direct van Viterbo naar Sutri en slaat Vetralla over. Het komt er grofweg op neer dat ik eerst 15 km aan het klimmen ben en daarna 15 km aan het dalen. Het klimmen begint eigenlijk al in Viterbo. Als ik de oude stad uit loop kan ik nog een mooie foto maken van de Porta Romana, net als gisteren.

Ongeveer halverwege de klim ligt San Martino al Cimino. Ik had gehoopt hier een terrasje te kunnen pakken, maar alle horeca zit verderop (lees 'lager') in het dorp, dus dat gaan we niet doen. Het lopen gaat ook goed, dus ik loop door.
De hele klim en het eerste stuk van de afdaling loop ik in een bos. Ik kom nauwelijks mensen tegen, wel twee eekhoorns en een kleine slang. Het grote nadeel van het lopen op een stil pad in het bos in de herfst is dat er heel veel spinnenwebben en -draden over het pad hangen. Ik loop daar de hele tijd doorheen en het voelt alsof ik met wapperende draden, gelijk Hans Klok, door het bos loop.

Tijdens het lopen kom ik erachter dat de route onderlangs de Monte Fogliano loopt. De route over de top lijkt nauwelijks langer dan de oorspronkelijke route. Omdat, zoals gezegd, het lopen lekker gaat, besluit ik over de top te lopen. Helaas staan ook op de top bomen en is er niet echt uitzicht op bijvoorbeeld het kratermeer.
Op het kaartje is te zien dat ik een hele tijd op relatief korte afstand van het meer heb gelopen. Het is mij echter op geen moment gelukt om een mooie foto van het meer te maken; er stond steeds iets in de weg. Op een gegeven moment was er alleen een bosrand op een helling. Daar heb ik, als was ik een paparazzo bij de bruiloft van Beyoncé, door de bosjes lopen loeren op zoek naar een mooi plaatje. Niet gelukt!

Om half vier ben ik in Sutri, ook dit is een oude Etruskische stad, net als Viterbo. Na de plichtplegingen van douchen en wassen loop ik een rondje door de stad. Aan het Piazza del Comune staat een poort. De boog van deze poort is uit de tweede eeuw vòòr Christus! Op het piazza zijn kinderen aan het voetballen, pakken oude mannetjes een borrel en tieners een cola. De sfeer op het piazza is gezellig en heerlijk relaxed. 's Avonds eet ik samen met Laurent een pelgrimsmenu bij trattoria La Sfera d'Oro, ook op het piazza.

Wat een afstand Kees 💪 Jammer dat je zo weinig uitzicht had! Morgen maar weer zien wat er op je pad komt, veel plezier in ieder geval !

Jet 2023-10-06 23:24:00

Het is zo leuk om je verslagen te lezen! En het lijkt alsof je steeds meer pret krijgt in het schrijven 😃

Anna 2023-10-07 13:30:08

Hahaha, wapperende haren, Hans Klok. Mooi beeld. Beetje onwennig Kees?