Dag 93, Sutri - Campagnano

Italië, Campagnano di Roma

De wekker ging om kwart voor zes vanmorgen. Nadat ik alles heb ingepakt ben ik om kwart over zes vertrokken. Mijn overnachting is vlakbij de Porta Vecchia, waardoor de route naar buiten gaat. Ik loop echter eerst het stadje in om een ontbijt te vinden. Nadat ik het stadje uit ben gelopen blijken er nabij het riviertje opnieuw allerlei Etruskische overblijfselen aanwezig te zijn, zoals een in de rotsen uitgehouwen amfitheater en een soort dodenstad (necropoli).

De route naar Monterosi is deels over de weg; die is gelukkig niet heel druk op zaterdagochtend, en deels tussen de boomgaarden. In Monterosi haal ik eerst een cappuccino en loop daarna naar de supermarkt. Ik haal een broodje voor de lunch van vandaag en een pak soep voor het avondeten. Daarna loop ik naar het park bij de watervallen van Monte Gelato; daar eet ik mijn broodje. Het laatste stuk naar dit park loop ik samen met een Koreaanse. Haar naam heb ik niet goed verstaan, maar anders had ik 'm zeker onthouden ;-).
De laatste zes km naar Campagnano zijn onbeschut en het is ondertussen weer goed warm geworden. Om niet weer te ontploffen, pas ik mijn tempo aan. De laatste 400 m bestaan uit een steile klim naar het stadje. Hiervoor was ik al van alle kanten gewaarschuwd, zodanig dat het bijna meeviel.

Ik slaap vannacht in een particulier Ostello. Ik had een bed in een slaapzaal geboekt, maar ben ge-upgrade naar een privéverblijfje; een klein kamertje met een stapelbed, een keukentje en een badkamer.
Na de plichtplegingen loop ik naar het centrum. Het stadje heeft de vorm van een taartpunt; ik zit op de punt en het centrum aan de brede kant. Het is daarom nogal een tippel naar het centrum. Dat, en het feit dat ik mijn noodrantsoen maar een keer moet aanspreken, zorgt ervoor dat ik vanavond 'thuis' eet.

In dit stadje komt iedereen niet bij elkaar op een centraal plein maar in een park net achter de poort. De sfeer in het park is, net als gisteren in Piazza del Commune, heel ongedwongen. Het mooie is dat alle leeftijden zijn vertegenwoordigd en allemaal naast elkaar 'hun ding doen'.

Na op een terrasje wat gelezen te hebben haal ik bij de supermarkt nog een biertje voor bij het eten en yoghurt voor morgenochtend. Daarna loop ik terug; kan ik onder het eten mooi de sprintrace kijken...

Bedacht me vanmorgen ook dat het op zaterdag mogelijk een stuk rustiger zou kunnen zijn op de weg, fijn dat het ook zo was! De klim was voor jou dus een appel 🍎 🥚 👍👏 Fijne één na laatste dag morgen!