Dag 46, Les-Hôpitaux-Neufs - La Sarraz

Zwitserland, La Sarraz

Vannacht de hele nacht getik op m'n tent. Gelukkig was het om 06.30 uur droog, dus opgestaan, alles ingepakt en direct gaan lopen. In Jougne is namelijk een bakker die vanaf 03.30 uur open is en waar je ter plaatse kan eten. Vlak voor Jougne passeer ik de Europese Waterscheiding tussen de Noordzee en de Middellandse zee.
Ik was precies voor de bui binnen bij de bakker maar, toen ik na een half uur wilde vertrekken, regende het weer. Dus nog maar een koffie.

De radar liet zien dat de regen nog wel aan zou houden, dus poncho aan en lopen. Na een paar kilometer de frans-zwitserse grens!
In Besançon had ik gehoopt al m'n kleren te kunnen wassen in de wasmachine van het appartement, maar helaas had het appartement er geen. Dus heb ik niet alles gewassen, maar wel onder andere m'n korte broek, met de hand. Blijkbaar had ik t wasmiddel niet goed genoeg uitgespoeld, want met de poncho werd de onderste 10 cm van m'n korte broek kletsnat en kwam er schuim uitgelopen. Liep dus een tijdje rond met schuimbekkende knieën... 😉

Vlak na de grens door het dal van de Orbe gelopen. Had een déjà-vu ervaring met wandelen door Luxemburg; met name het deel na Beaufort, langs de Hallerbach. Geen wonder dat ze dat Petit-Suisse noemen!!

Na Bretonnières heb ik eindelijk zicht op het hooggebergte. Dat is natuurlijk nog wel een eindje weg, want achter het meer van Genève.

Het laatste stuk voor La Sarraz loop ik weer door het dal van een rivier; dit keer de Nozon. Dit is ook weer een hele mooie passage. Al met al een fantastische wandeldag en ondanks de regen een echte WIW-dag!!
In La Sarraz sta ik weer op de camping. DIt is een veel fijnere camping dan de vorige, met een restaurant!

je bent nu bijna op voor mij bekend terrein Kees, ik volg je verhalen en foto's met veel plezier. Nu komen er toch wel een aantal pittige klimmetjes aan ;-) Hopelijk breekt de zon snel weer door, het zuidwest gedeelte van Zwitserland (of eigenlijk franstalig Wallis, rond Sion) kent de meeste zonneuren van Zwitserland normaal gesproken :-) Succes!

Danielle 2022-06-09 19:49:53

Hoi, de eerste pittige klimmetjes zijn achter de rug. Nu langzaam toewerken naar de grote klapper! Het weer knapt weer op de komende dagen.

Voettocht.van.kees 2022-06-09 21:32:00

Haha, leuk die schuimende broek, wat mijn belangstelling ook heeft is het gebruik van je tent onderweg. Gebruik je hem veel? Ik vraag dit omdat ik nog steeds twijfel of ik hem thuis zal laten.

ellen-commelter.aan.de.wandel 2022-06-24 21:46:30

Gebruik m sporadisch. Zeker nu in Italië zou ik ook zonder kunnen.