Dag 79, Lucca - Altopascio

Italië, Altopascio

Vandaag weer de eerste wandeldag sinds 14 maanden, op de Via Francigena welteverstaan. Het is geen lange route, met nauwelijks hoogtemeters; dus mooi om er weer in te komen.

De route van vandaag is op z'n best weinig inspirerend. Zodanig zelfs dat veel lopers de trein pakken van Lucca naar Altopascio. Dat is natuurlijk niet de bedoeling, dus ben ik vanmorgen rond 08:00 uur lopend uit Lucca vertrokken.
In de Weerplaza app was 10 mm regen voorspeld voor vandaag. Ik hield er daarom rekening mee dat ik grotendeels in de regen zou lopen. De dag begint echter droog en na ongeveer 6 km in Capannori eerste stop voor een cappuccino. Tegen twaalven ben ik in Porcari voor de lunch. Ik ga aan een vierpersoons tafel bij het raam zitten, maar moet van de chef naar een tweepersoons tafeltje. Ben overigens de enige klant en dat is onveranderd als ik vertrek... nog wel een mooie stempel gekregen.
Als ik vertrek spettert het een beetje buiten. Dat was ook zo toen ik aankwam en ik besluit toch maar te gaan lopen. Na een minuut of 10 begint het harder te regenen. Ik kan gelukkig schuilen en na een klein half uurtje mijn weg vervolgen.

Om twee uur ben ik in Altopascio. Tegenover mijn slaapplek is een spaghetteria met een overbouwd terras. Daar ga ik m'n birra media halen. Op het terras zit ook Brent, een Canadees die in augustus in Lausanne is gestart. We spreken af om vanavond samen wat te eten.

Ik had me voorbereid op een lelijke route en lopen in de regen. Het bleek uiteindelijk alleen maar een lelijke route te zijn. Al met al dus een goeie dag, maar dat zal wel pelgrimslogica zijn...🙂

Dat klinkt inderdaad als een hele fijne eerste (zonder tegenslag) dag. Fijne avond!

Monique 2023-09-22 16:46:23

Veel succes en plezier. We lopen/lezen weer graag met je mee. Bel viaggio.

Jan Hofmeester 2023-09-23 15:20:09

Tja, je kan niet altijd over de Alpen heen klimmen.... Hopelijk is de rest wat interessanter.