Dag 84, Monteriggioni - Siena

Italië, Siena

Vandaag een relatief korte dag met een afstand van 21 km. Ik lag met twee andere pelgrims op een kamer en had geen wekker gezet, omdat ik ervan uitging dat ik wel wakker zou worden van mijn kamergenoten. Helaas had ik hele sociale kamergenoten en werd ik pas om kwart voor acht wakker.
Ik ben gelijk opgestaan, heb m'n tas ingepakt en ben in het keukentje gaan ontbijten. Het ontbijt bestond uit oploskoffie en twee brioches die ik gisteren had gescoord. Aan tafel zat ook één van mijn kamergenoten, een oudere man uit Duitsland. Hij was al langs verschillende wegen naar Santiago gelopen en wilde nu ook de Via Francigena lopen. Helaas had hij een embolie in zijn been gehad, waardoor hij met een soort hulpconstructie moet lopen en niet meer dan circa 12 km per dag. Om het haalbaar te maken pakt hij zo nu en dan de bus, ook vandaag het eerste stuk naar Siena; de Apennijnen had hij overgeslagen. Het was bijna ontroerend om te zien hoe ook hij zijn droom aan het waarmaken is.

Even na half negen ben ik gaan lopen, alleen. Na twee dagen grotendeels met Christine te hebben gelopen en onderweg naar een drukke stad, had ik behoefte aan rust. Met wat kunst- en vliegwerk is het gelukt.
De route gaat weer heel snel van het asfalt af en wat volgt is opnieuw een schitterende route tussen de velden en door de bossen. Na ongeveer 6 km is er een particuliere halteplaats, de enige op de route van vandaag. Hij komt mij echter wat te vroeg en omdat ik anderen wel zie stoppen loop ik door.

Na 12 km is er een picknicktafel in de schaduw, daar stop ik en eet de panino die ik gisteren ook had gekocht. Als ik weer ga lopen is het ondertussen echt warm geworden. Omdat het vandaag ook compleet onbewolkt is, smeer ik me zelfs in met zonnebrand.
Vlak voor Siena gaat de route nog onder de snelweg door een daarna steil omhoog. Het is, ondanks dat het bijna oktober is, best warm en ik neem me voor om in het vervolg niet meer pas om half negen te gaan starten.

Het duurt vervolgens nog even voor ik echt in het centrum ben, maar eenmaal daar is het weer genieten. Vlakbij mijn kamer pak ik nog een terrasje. Normaal gesproken kan je bij een drankje vragen om patatine en krijg je een klein bakje chips of nootjes. In een toeristisch centrum als dit, is dit gebruik blijkbaar afgeschaft; ik kan wel een portie friet bestellen. Dat smaakt ook goed...

's Avonds loop ik nog even het centrum in en ik kan zowaar voor een redelijke prijs een pizza krijgen op het Piazza del Campo. Morgen een dagje de toerist uithangen.

Op en top Italië Kees. Wat moet dat heerlijk wandelen zijn! Echt genieten, ook van je foto’s trouwens

Margreet 2023-10-01 01:37:34

Heel goed dat je je insmeert vader! ☀️