Dag 82, Gambassi Terme - San Gimignano

Italië, San Gimignano

Vandaag was weer een en ouderwetse WIW-dag. Het was een schitterende wandeling, een noodzakelijke route in mijn tocht naar Rome, die ook nog eens eindigt in een fantastisch mooi stadje, San Gimignano. Ja, het is druk met toeristen in het stadje; ik zie dat vooral als een logisch gevolg van hoe mooi deze plaats is.

Maar goed, eerst even terug. Toen Brent en ik gisteravond terug kwamen op de kamer, was het licht uit en lage onze drie kamergenoten al in bed. Wij hebben daarom het licht uit gelaten en zijn zo snel mogelijk in bed gekropen. Daarom kwam ik er pas vanmorgen achter dat iemand alle ramen dicht had gedaan. Met 5 man in een kamertje van 20 m2 niet echt een goed idee...

Ik hoefde vandaag maar ong. 15 km te lopen en zag daarom niet de noodzaak om vroeg op te staan. Ik heb de anderen eerst hun ding laten doen en ben om half acht opgestaan. Het ontbijt bestond uit boterhammen, toast, jam, nutella en koffie uit een thermoskan; om even na achten ben ik gaan lopen. Na anderhalve km was ik in Gambassi Terme en daar heb ik toch ook nog een cappuccino en brioche gescoord. Kort na Gambassi Terme ging de route van de asfaltweg af en was het alleen maar genieten. Opvallend was dat ik gisteren vooral tussen lege, bruine velden liep en vandaag tussen de wijngaarden.
Ongeveer halverwege liep ik Christine achterop; we hebben tot in San Gimignano samen gelopen. In Pancole was er naast de route in een grot een kerststal ingericht. In Pieve di Santa Maria bereikten we het hoogste punt voor de route van vandaag en scoorden we een stempel. Hierna volgde (uiteraard) een afdaling en de klim San Gimignano in.

Ik slaap in het Convento. Als je goed inzoomt op de foto kan je in het raam m'n sokken aan de waslijn zien ;-). Om 16:00 uur ben ik nog de enige gast. Heel raar als je bedenkt dat ik gisteren met 26 andere pelgrims in het Ostello zat. In het Convento zijn 10 bedden en hadden ze de twee dagen hiervoor 6 en 9 gasten. Zo zie je maar...
Ik loop de stad in voor een rondje. Het is echt een heel bijzonder stadje. In de Duomo zijn alle muren bedekt met 14e eeuwse fresco's. Vooral die van het Laatste Oordeel schijnt bijzonder te zijn.
's Avonds loop ik weer het stadje in voor een pizza. Als ik terugkom blijken er toch nog meer reizigers te zijn aangekomen; een Spaans stel en een Italiaanse vader en zoon, allemaal op de fiets. We kletsen nog wat en daarna ga ik slapen.

Mooi uitzicht!

Hendrine 2023-09-25 21:51:40

Ze zijn er vroeg bij daar met de kerststal! Mooie verhalen en foto's weer elke ochtend in de mail. Niet goed voor de werkmotivatie... Succes en geniet!

Niels 2023-09-26 07:59:22

Ik vond de kerststal best mooi, vooral de plek. Moet er nog niet aan denken want dan zitten we alweer in de winter….😝