Pavia

Italië, Pavia

Vandaag een rustdag in Pavia. Juiste uitspraak is overigens met de klemtoon op de i !!

Pavia is, uiteraard, een oude stad waarvan het stratenplan gebaseerd is op de Romeinse legerplaats die het ooit was. Pavia is ook een tijdje de hoofdstad van Italië geweest, toen Italië een koninkrijk was.

Ik ben langs het standbeeld van Minerva naar de basiliek San Michele gelopen. Dit is een 12e eeuwse kerk, gebouwd op de resten van een 7e eeuwse kerk. In deze kerk werden indertijd de Italiaanse koningen gekroond.
Daarna naar Piazza Leonardo da Vinci waar nog 3 oude stadstorens staan. In de middeleeuwen stond de stad er vol mee blijkbaar. Het zijn torens met een basis van ongeveer 6x6 m2 en recht omhoog. Tot 1989 stond er ook één als klokkentoren bij de kathedraal, maar die is toen ingestort.

Op de terugweg loop ik langs Castello Visconti, de kapper en de supermarkt. Het heeft ook nog even geregend, maar dat ervaar je toch heel anders in de stad...

Cor is vandaag doorgelopen richting Rome; die zie ik niet meer terug waarschijnlijk. 's Avonds eet ik met Jet, Hans en Monique; zij zijn vandaag aangekomen in Pavia. Jet pakt morgen de trein naar huis, Hans en Monique lopen door naar Rome.

Klinkt als een mooie rustdag!