Weer in Lucca (maar eerst in Florence)

Italië, Lucca

Op 20 september 2023 begint de vijfde en, als het goed is, laatste etappe van mijn voettocht naar Rome. Ik pak om 09:00 uur 's ochtends de trein zuidwaarts vanuit Cuijk. Dat begint dan met de boemel naar Venlo, dan naar Düsseldorf, München, Florence en Lucca.
Ik had gelukkig, op basis van eerdere ervaringen, wat marge in de planning ingebouwd en die had ik direct al nodig, want er reden geen treinen vanuit Venlo naar Düsseldorf. Het werd uiteindelijk dus de route Cuijk, Roermond, Heerlen, Herzogenrath, Rheydt, Keulen, Frankfurt, München. In München had ik gelukkig tijd om even buiten het station wat te eten. Ik vroeg me eerst nog af waarom er zoveel lederhosen mannen en dirndl vrouwen in het station en op straat liepen, maar het kwartje viel uiteindelijk: Oktoberfest.

Om zeven uur 's ochtends (de 21e dus) was ik in Florence. Ik ben direct maar het centrum in gelopen om onder de Duomo te kunnen ontbijten. Daarna een rondje langs de Ponte Vecchio en terug naar de Duomo, omdat die om kwart voor tien open gaat. Om kwart over negen stond er al een rij, maar ben toch maar aangesloten. Om tien uur was ik binnen. Hij viel me eerlijk gezegd wat tegen; het is vooral een hele grote ruimte en een hele mooie koepel. Voor het overige is het qua decoraties wat mager.

Daarna heb ik om 12 uur de trein naar Lucca gepakt en bij aankomst eerst nog een ronde over de stadsmuur gelopen. Dit had ik vorig jaar bij aankomst in Lucca ook gedaan, om het einde van mijn gewandel wat uit te stellen. Nu het rondje gelopen omdat ik tijd had en om in de stemming te komen. Wat dat laatste betreft helpt een biertje op het Piazza Anfiteatro ook heel goed.

Nu op m'n kamer, wasje gedaan en zin in de eerste wandeldag morgen. Het gaat wel een beetje regenen. Maar goed; ik ben in september gaan lopen omdat het dan niet meer zo heet is....

Veel succes en plezier Kees😉

Sandra Giliam 2023-09-21 16:23:21

Leuk Kees: veel plezier!

Margo en Marjolijn 2023-09-21 16:23:30

Heel veel plezier Kees! We gaan het weer volgen. Ik zie de mooie plekjes om te vissen wel weer verschijnen, succes!😁

Michel Frenken 2023-09-21 17:03:52

Weer veel plezier Kees en lees met plezier mee!

Hetty 2023-09-21 19:15:29

Leuke start zo, Kees. Heel veel plezier weer en we gaan je volgen! Geniet van de route morgen…

Monique 2023-09-21 19:58:39

Gelukkig is de reis toch nog goed gekomen nu lekker gaan genieten! Morgen lekker op pad, zin om je verhalen te gaan lezen! Succes en veel plezier 👍🙋‍♀️

Jet 2023-09-21 21:44:15

Veel plezier vandaag Kees en natuurlijk ook alle andere dagen! Waar loop je vandaag naar toe?

Hendrine 2023-09-22 06:18:51

Vandaag naar Altopascio.

Voettocht.van.kees 2023-09-22 07:00:28

Veel geluk Kees!

Guus van Maurik 2023-09-23 00:45:29

Wat ben ik toch ontzettend trots op je ❤️