Dag 76, Sarzana - Massa

Italië, Massa

Vanmorgen had ik weer om 05.00 uur de wekker gezet. Om iets voor zessen heb ik alles weer ingepakt na mijn laatste nacht op de camping en kon ik op pad richting de Middellandse Zee. De opkomende zon wordt nog even tegen gehouden door de Apuaanse Alpen, een bergketen die de Via Francigena voor de verandering links laat liggen. Bij Marinello di Sarzana kwam ik bij de zee, daar heb ik een stuk langs het strand gelopen en weer niet gezwommen.

Vervolgens heb ik in Marina di Carrara in een barretje ontbijt gehaald. Drie jaar geleden ben ik met Lara, Koen en Bram hier ook geweest op weg naar huis na Elba. Na het ontbijt heb ik de Via Francigena route weer opgezocht. Die had nog een klimmetje in petto. Tijdens de klim werd ik achterop gelopen door Jos en An uit Breda. Zij zijn half april thuis vertrokken en lopen vanaf Pontremoli op de Via Francigena.

Tijdens de afdaling haal ik hen weer in als ze in de berm zitten te rusten. Ikzelf ben ook op zoek naar een bankje of iets dergelijks. Dat komt maar niet en dan ben ik ineens nog maar 4 km van Massa. Toen heb ik maar besloten om door te lopen.
Als ik in Massa aan het bier en de soep zit, komen Hans en Monique met Jos en An aangelopen. We kunnen rustig aan doen, want het Ostello gaat pas om 15.00 uur open.

Aan het einde van de middag stapt Claudia ook het Ostello binnen, ze is toch doorgelopen naar Massa. 's Avonds heb ik met Claudia, Hans en Monique pizza gegeten. Als we na een ijsje als toetje teruglopen naar het Ostello aan het Piazza Mercurio, verbazen we ons erover dat het (rond een uur of negen) 's avonds zo rustig is. Dat blijkt wat voorbarig want om elf uur wordt ik wakker van de herrie op het Piazza en blijken alle terrassen wel vol te zitten!